Pages

Saturday, May 27, 2017

KELEBIHAN AYAT KURSI

Bunyinya :          
๐Ÿ“ฟAllaahu-laa-ila ha illa-huwal Haiyul Qayyum  ๐Ÿ“ฟLa-ta'-Khu-dzuhuu-Sinatun Wala naumun 
๐Ÿ“ฟLahuu-maafis-samaawaati wama fil Ardhi  ๐Ÿ“ฟMan-dzal-la-dzi, Yash-fa-'u, 'in-dahuu il-la-biiznihi   ๐Ÿ“ฟYa'lamu maabaina Aidiihim wa-maa khal-fahum  ๐Ÿ“ฟWalaa Yuhiituuna Bisyai-in, Min 'ilmihi il-la bima Syaa-a   ๐Ÿ“ฟWasi-a' Kursi-yuhuss Samaawaati wal Ardha        ๐Ÿ“ฟWalaa-ya uu-duhuu hif-dzu-huma wa hu wal' Aliyul Adzim'   
       
๐Ÿ’ก *Baca pada saat keluar rumah* 70000 Malaikat akan menjagamu. 
         
๐Ÿ’ก *Baca pada saat masuk rumah* kemiskinan tak akan masuk ke dalam rumahmu.  
         
๐Ÿ’ก *Baca setelah berwudhu* darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat. 
         
๐Ÿ’ก *Baca pada saat hendak tidur* malaikat akan menjagamu sepanjang malam.          
๐Ÿ’ก *Baca setelah solat* maka jarak antara kamu dan Syurga hanyalah kematian.          

๐ŸŒธSAMPAI KEPADA ORANG LAIN, MAKA INI ADALAH SEDEKAH JARIAH DAN PADA SETIAP ORANG YANG MENGAMALKANNYA PKAMU AKAN IKUT MENDAPAT PAHALANYA SAMPAI HARI KIAMAT๐ŸŒธ..

Monday, April 3, 2017

Bukan Tamu, Inilah Wanita yang Suka Datang ke Rumahmu Pada Waktu Maghrib

Memang siapa yang hendak bertamu ke rumah orang pada waktu maghrib? Maghrib adalah saat dimana matahari sudah tenggelam namun masih muncul dengan sinar yang terkadang berwarna jingga atau merah menyala. Pada waktu itulah, seluruh umat  Islam diperingatkan untuk segera menutup pintu dan jendela sambil mengucapkan bismillah agar wanita ini tidak datang ke rumah.

Siapakah wanita itu? Apa yang dia lakukan di dalam rumah kita? Ketahui bahwa dia bukanlah wanita baik, namun mampu membahayakan anak dan wanita yang sedang hamil.

Mungkin ada yang pernah dengar nama *Ummu Sibyan* atau pun tidak sebelum ini, *Ummu Sibyan* ini adalah kaum jin dari kaum perempuan yang suka mengganggu bayi dan anak yang berusia kurang dari 2 tahun serta wanita hamil. Sebab itulah anak-anak yang baru lahir harus diazankan terlebih dahulu agar bayi itu tidak di ikuti oleh jin ini.

Apa Kerja Jin *Ummu Sibyan?*

Kerja dia tak lain tak bukan adalah Mengganggu bayi yang baru lahir dan anak-anak (biasanya kurang dari 2 tahun) serta wanita yang hamil. 
Jin *Ummu Sibyan* memiliki wajah yang mengerikan dengan mata 1 yang besar dan berjalan di dinding seperti cicak , *Ummu Sibyan* juga dapat mengikat rahim wanita serta membunuh bayi yang masih dalam kandungan.

Seperti yang di ceritakan dalam kisah "jin *Ummu Shibyan* Dengan *Nabi Sulaiman*", jin ini mampu masuk ke dalam rahim orang perempuan dan mengikat rahimnya serta menyumbat dengan tujuan agar kaum itu tidak mengandung.

Diceritakan juga jin ini masuk ke dalam perut orang perempuan yang hamil, di waktu janin di dalam kandungannya sedang tumbuh jin ini akan menendangnya, maka berlakulah keguguran dan jadilah rahimnya kosong semua.

Sungguh mengerikan bukan? Bagaimana tandanya jika seorang bayi terkena gangguan jin *Ummu Sibyan*, diantaranya adalah.

1. Bayi menangis melalak (matanya terbeliak memandang keatas/sudut tertentu)
2.  Anak-anak jatuh seakan-akan didorong
3. Mengigau sambil menggemerutukkan gigi berulang kali
4. Demam panas hanya setelah Asar  sampai sebelum Subuh

Akibat gangguan di atas akan mengakibatkan hal seperti ini.

1. Sawan tangis
2. Autisme (over hiperaktif)
3. Nakal dan keras kepala
4. Malas

Tanda-tanda Wanita Hamil Terkena Gangguan Jin Ummu Sibyan

1) Rasa sesak dada terutama setelah waktu asar, yang mungkin berlangsung sampai tengah malam
2) Kusut fikiran
3) Sakit di bahagian tulang-tulang belakang
4) Mengigau ketika tidur
5) Bermimpi dengan mimpi yang menakutkan

Cara Mengelak dari Gangguan Ummu Sibyan

1) Tutup pintu dan jendela rumah waktu Maghrib
2) Jangan angkat atau masukkan baju yang sudah dijemur diluar rumah pada waktu Maghrib (jemuran tak kering)

Cara mengatasi gangguan pada bayi/anak

1) Meniarapkan bayi/anak jangan matanya melihat ke arah itu, baca ayat Qursi dan Surah 3 Qul kemudian tiup ke ubun-ubunnya sampai berhenti menangis. 2) Halau dengan bahasa sendiri seperti _"wahai *Ummu Sibyan* pergilah kau keluar dari rumahku dan jangan ganggu anak anakku"_, 
InsyaAllah....
*Ummu Sibyan* akan pergi......

#CopyPaste
#SharingIsCaring

Berbahagiakah kita

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak 9 bulan 10 hari aku dalam kandungan ibuku.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.

Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Thursday, March 16, 2017

KENAPA AKU DIUJI ??..

QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3 
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: 'Kami telah beriman', sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??๐Ÿ˜ž 
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??๐Ÿ˜“ 
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

KENAPA FRUST & STRESS ???๐Ÿ˜” 
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman"

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???๐Ÿ˜ฅ 
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata"

APA YANG AKU DAPAT  ???..
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…"

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???๐Ÿ˜’ 
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal"

AKU TAK SANGGUP !!!!..
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
"….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
InsyaAllah ayat-ayat di atas bisa menjadi pencerahan buat kita semua & selalu ingin menjadi yg terbaik dalam kehidupan.
Alhamdulillah......

**Berpesan-pesanlah kamu walau sepotong ayat..
**Bermula satu ayat pasti ade sedikit perubahan di hati..
**Setiap makhluk Allah tidak lepas dari melakukan kesilapan..
**Bermaafanlah sebelum terlambat...smuga kita t golong ahli2 syurga..aamiin.

Wednesday, March 15, 2017

SIAPA YANG SUKA SIDAI BAJU MALAM-MALAM.

Perkongsian daripada Ustaz Syahidan KUIS tentang Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus.

 ** Lafazkan Assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yang memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port syaitan kebiasaannya di pintu- pintu. 

** Lazimi membaca & memasang ayat suci Al-Quran di rumah.

** Gunakan semua bilik yang ada dalam rumah.

** Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan seperti tulang dll sebab itu semua makanan jin.

** Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sebab angin malam tak elok untuk badan dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan 'kenderaan' jin adalah angin.

** Sebolehnya angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dengan sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yang terhampar pada waktu maghrib dan ke atas.

** Kalau orang yang tidur mengigau sentuh dan kejut dia.

**Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal atas badan. Orang perempuan bila tidur rambut kena letak bawah kepala (jangan lepaskan ke atas bantal).

** Bagi rumah yang pintu²nya berhadapan dengan pintu² lain, tutup salah satu dan buka salah satu. Sebab pintu² yang saling berhadapan boleh jadi laluan makhluk halus.

** Kalau terlupa bagi salam semasa masuk ke rumah, keluar semula dan masuk balik dengan bagi salam.

** Elakkan ketawa dan bersedih yang berlebihan.

** Elakkan duduk di pintu.

** Selalu² baca surah Al~Baqarah.

** Selalu alih²kan barang dalam rumah. Jaga suasana baik dalam rumah, jangan buat perkara lalai sebab benda² macam ini yang manarik perhatian makhluk halus. Jin/syaitan suka berdampingan dengan manusia yang kelalaian. 

 Boleh share sekiranya bermanfaat.

Saturday, February 25, 2017

SEMENTARA PINTU SYURGA DI RUMAHMU MASIH TERBUKA:

Saya menziarahi seorang kawan yg kematian ibunya yang dijaga selama ini, dia berbisik kepada saya masa bersalam,
"Telah *HILANG lah PINTU SYURGA* di RUMAH saya..."

Saya hanya mengucap takziah dan menyantuninya dengan ajakan untuk bersabar.

Apakah maksud *PINTU SYURGA di RUMAH nya telah HILANG ????*

Ini satu PERKATAAN orang ber ILMU, orang yang MENGETAHUI......

Apa yang disebut oleh kawan saya ini pernah disebut oleh sorang tabi'in  *Iyas bin Mu'awiyah,* yang menangis semahu-mahunya ketika meninggal salah seorang dari orang tuanya.

Apabila ditanya pada beliau,
"Mengapa engkau menangis sedemikian rupa ?"
Maka beliau menjawab,
*"aku tidak MENANGIS karena KEMATIAN,* kerana yang *HIDUP pasti akan MATI....*Akan tetapi yang membuat aku menangis kerana dahulu aku memiliki *DUA PINTU ke SYURGA*... 
Tapi hari ini *TERTUTUP*lah *SATU PINTU* dan tidak akan di buka sampai hari Kiamat.

Aku memohon pada *ALLAH swt* agar aku boleh menjaga *pintu SYURGA yang keDUA*

Apa yang disebut oleh Iyas ini adalah berkaitan sabda *Rasulullah SAW* dari *Abu Darda RA*  

*Rasulullah SAW* bersabda:
ุงู„ْูˆَุงู„ِุฏُ ุฃَูˆْุณَุทُ ุฃَุจْูˆَุงุจِ ุงู„ْุฌَู†َّุฉِ ูَุฅِู†ْ ุดِุฆْุชَ ูَุฃَุถِุนْ ุฐَู„ِูƒَ ุงู„ْุจَุงุจَ ุฃَูˆِ ุงุญْูَุธْู‡ُ
*ORANG TUA* ( ibu & ayah) adalah *PINTU SYURGA* paling tengah . 

Kamu boleh *SIA-SIA kan* pintu itu atau kamu *MENJAGA nya* . (HR. Ahmad 28276, Turmudzi 2022, Ibn Majah 3794, dan dihasankan Syuaib al-Arnauth).

Jadi kedua *IBUBAPA* kita adalah ibarat *PINTU SYURGA* bagi setiap *ANAK,* 
dengan maksud jika kita *BERKHIDMAT dan BERBUAT BAIK* kpd *KEDUA* nya, maka *ALLAH* akan beri ganjaran *SYURGA, tapi siapa yg *MENSIA-SIA kan PELUANG* ini, akan *TERLEPAS lahPELUANG* ke *SYURGA*

Bahkan mereka itu *CELAKA* 

*Rasulullah SAW* bersabda,
*CELAKA, CELAKA, CELAKA*
 
Lalu ditanyakan pada *Baginda,* *SIAPA* (yang celaka)
wahai *Rasulullah ??*
Maka *Baginda* bersabda :
*"SIAPA* saja yang menjumpai *KEDUA ORANG-TUA*nya, baik *SALAH SATU atau KEDUA-DUA*nya *di KALA mereka LANJUT USIA,* akan *TETAPI* (perjumpaan tersebut) tidak memasukkannya ke *syurga* . *(HR. Muslim)*

Saya nak mengajak kamu semua agar *TIDAK MENSIA-SIA kan* peluang *PINTU SYURGA* yang ada di *RUMAH kamu*, *LEBIH- LEBIH* lagi jika *USIA KEDUA ORG TUA* telah lanjut, *MELANGKAH* lah ke *PINTU* itu dengan *BERBUAT BAIK* kpd *KEDUAnya* . 
Sebelum kita *meninjau KELUAR untuk mencari SYURGA...*

JANGAN *abaikan PINTU SYURGA* yg diibarat kepada *IBUBAPA* yang *ALLAH KURNIAkan* dirumah kita .

Dalam hidup kita, *ALLAH* buka banyak kesempatan untuk ke *SYURGA,* samada kita *SEDAR atau TIDAK MAHU meREBUT*nya.

Kemudian *ALLAH* ambil balik *SATU demi SATU* peluang ini, 

Maka *TERTUTUP lah SATU demi SATU* kesempatan untuk ke *SYURGA* melalui pintu *KETAATAN* keatas *IBUBAPA* kita.

*MEREKA yang LALAI dengan DUNIA*nya tidak akan terasa apa-apa dengan *TERTUTUP nya PINTU SYURGA* untuknya, tetapi mereka yang mengetahui, seperti SAHABAT saya ini, akan melihat *KEMBALI nya IBU atau BAPA* bagai *TERTUTUP* nya *PINTU SYURGA di RUMAH nya .*

Santuniah *IBUBAPA* mu sementara mereka *MASIH ADA,* (sementara *PINTU SYURGA di RUMAH* mu *MASIH TERBUKA )*
____________________________
SHARE KEPADA ADIK BERADIK, SAHABAT HANDAI KALIAN SEBAGAI INGATAN. SEMOGA KITA MENJADI ANAK YANG SOLEH/SOLEHAH.
INSYAALLAH, AAMIIN

SEMOGA BERMANAFAAT

Thursday, February 23, 2017

Panduan untuk semua anak anak

Assalam.

Panduan untuk kita semua.

Ilmu yang perlu diajar pada anak-anak kita

Lepas confirm takde nyawa lagi, apa yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan:

1. Beritahu anak-anak di mana kain batik lepas disimpan;
2. Sentiasa sediakan wipes & gunting bersama kain-kain batik;
3. Potong seluar dalam, bersihkan najis-najis besar n kecil. Penting, sebab, setiap manusia yg diambik nyawa akan dalam keadaan terperanjat sehingga terkeluar najis dan terkencing. Tak mahu najis-najis tadi lama dibadan dan berbau busuk pada jenazah. Lagi pun susah untuk dibasuh kalau dah kering;
4. Gunting baju supaya tak perlu dibalik-balik jenazah;
5. Ambik minyak zaiton atau vaseline, sapu pada sendi lengan supaya senang dilipat tangan dalam keadaan solat; 
6. Ambik kain, ikat dari mulut naik ke kepala supaya mulut tertutup rapat;
7. Tutup rambut dengan selendang;
8. Ambik kain batik lepas, ditutup jenazah; 
9. Posisikan jenazah dalam keadaan kepala ke arah kiblat; dan
10. Dimandikan 

Paling utama, buat dengan lembut dan penuh kasih sayang sebagaimana sayangnya jenazah pada semua anak-anak semasa hayat beliau.

Sebarkan kepada setiap orang Islam agar anak-anak tahu dan bersedia. Jangan diaibkan jenazah dengan bau-bau yang kurang enak. Berbaktilah kepada jenazah, mungkin ibu, ayah, datuk, nenek kita buat kali terakhir.

Tuesday, February 21, 2017

Isteri Harus Lakukan 5 Pekara Ini Supaya Suami Mendapat Rezeki Yang Tak Putus-Putus



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang di rahmati Allah..

Peranan seseorang isteri tidak hanya mengatur tempat tinggal serta menjaga anak sahaja, namun juga mengatur kewangan keluarga. Berapapun nafkah yang didapatkan suami, isteri harus bijak mengatur untuk penuhi segala keperluan harian.

Sebagai isteri, ada hal-hal yang dapat dilakukan untuk meningkatkan keberkatan rezeki keluarga yang didapat dari usaha suami.

Tersebut amalan-amalan yang boleh dilakukan oleh si isteri untuk menaikkan berkatan rezeki yang diperoleh suami agar rezeki keluarga sentiasa melimpah:

Pertama : Berikanlah Beberapa Nafkah dari Suami untuk Orang-tua serta Mertua

Sekecil apa pun atau sedikit apa pun, asingkan beberapa nafkah dari suami untuk orang-tua serta mertua. Meskipun hanya dengan membelikan beras atau keperluan harian yang lain, sedarilah bahawa aspek itu mampu meningkatkan keberkatan rezeki yang didapat.

Tutup telinga rapat-rapat serta janganlah pedulikan apabila terima sindiran atau dibanding-bandingkan dengan jumlah yang didapat dari menantu lain yang lebih besar, jangan pernah jadikan hal itu pemusnah niat baik kita.

Jauhi juga berpikiran seperti itu, "Jangankan untuk orang-tua, untuk keluarga sendiri pun tak cukup! " atau "Orangtua serta mertua saya sudah kaya! "

Kedua : Selalu Mengingatkan Suami untuk Memberi Nafkah Keluarga dengan Rezeki Halal

Peranan istri yang lain adalah senantiasa mendoakan serta meningatkan suami supaya memberi nafkah kepada keluarga dari rezeki yang halal.

Kerana besarnya kepentingan rezeki yang halal demi membentuk sebuah keluarga yang baik dan dirahmati Allah.

Ketiga : Menghindari Kehidupan Yang Boros

Masak sendiri dirumah lebih menjimatkan daripada makan di luar atau beli makanan dari luar. Malah isteri juga mampu menghindari keluarga dari amalan boros.

Bawakan bekal untuk suami agar tidak perlu makan siang diluar pejabat, juga untuk anak agar mereka tidak makan jajan atau makanan ringan.

Semoga ikhtiar berhemat serta merubah lifestyle itu dapat menaikkan keberkatan rezeki keluarga.

Keempat : Lakukan Beribadah Bersama

Beribadah serta ketakwaan yang kita kerjakan bukan sahaja mendapat pahala malah mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Dorong keluarga untuk melakukan solat berjemaah setiap hari, malah adakan acara ibadah di rumah bersama keluarga seperti berpuasa sunnah Isnin serta Khamis, solat ditengah malam, membaca Al Quran serta yang lain.

Kelima : Jauhi Pertikaian dalam Tempat Tinggal

Pertikaian cuma akan menyalutkan kebencian serta menghilangkan keharmonian rumah tangga.

Isteri haruslah menjadi penyejut dikala suami dalam keadaan stres, bukannya menjadi insan yang menjadi pertikaian yang semakin besar.

Semoga info itu bermanfaat serta dapat diamalkan dalam kehidupan keseharian agar membuat pendapatan suami lebih berkat, melimpah serta mengalir deras

Suatu hari, aku bertanya kepada guru

Aku: "Bagaimana caranya agar kita mendapatkan sesuatu yang paling sempurn a dalam hidup..?" 

Guru : "Berjalanlah lurus di taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling indah menurutmu dan jangan kembali kebelakang..!"

Setelah berjalan dan sampai di ujung taman, aku kembali dengan tangan hampa.. 

Lalu Guru bertanya : "Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun...???" 

Aku : "Sebenarnya tadi aku sudah menemukannya, tapi aku tidak memetiknya, karena aku pikir mungkin yang di depan pasti ada yang lebih indah. Namun ketika aku sudah sampai di ujung, aku baru sedar bahwa yang aku lihat tadi adalah yang TERINDAH, dan aku pun tak mungkin kembali kebelakang lagi..!" 

Sambil tersenyum, Guru berkata : "Ya, itulah hidup.. semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tak akan pernah mendapatkannya. Karena sejatinya kesempurnaan yang hakiki tdk pernah ada, yang ada hanyalah keikhlasan hati kita utk menerima kekurangan.." 

• Bila tak kuasa memberi, jangan mengambil.
• Bila mengasihi terlalu sukar & sulit, jangan membenci. 
• Bila tak mampu menghibur orang, jangan membuatnya sedih.
• Bila tak mungkin meringankan beban orang lain, jangan mempersulit/memberatkannya.
• Bila tak sanggup memuji, jangan mengkeji.
• Bila tak mampu menghargai, jangan menghina. 

"JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN, tapi sempurnakanlah apa yg telah ada pada kita".
Hari ini bila kita nak mandi, kita boleh mandi sendiri dimana sahaja yg kita suka. Selepas itu kita ke almari dan pilih baju apa yg kita nak pakai dan apa warna yg kita suka. Kita ke almari solek kita boleh pilih apa wangian yg kita kita mahu. Apabila sampai waktu sembahyang, kita ke surau atau ke masjid samada berjalan kaki mahupun berkenderaan..

Selepas sembahyang kita boleh pergi kemana sahaja kita nak pergi, kedai kopi, shoping ataupun terus pulang ke rumah... 

TETAPI... Suatu hari nanti... 

Kita x mampu nak mandi dan kita akan dimandikan.. 

Kita dah x boleh pakai pakaian yg kita suka KECUALI kain kapan yg berwarna putih..

Tiada wangi-wangian KECUALI kapur barus... 

Dan di waktu itu bukan kita sendiri nak ke surau atau pun masjid TETAPI kita di usung...

Selepas disembahyangkan, kita dah x boleh pergi mana2 KECUALI kita akan diusung ke rumah yg kekal abadi utk kita semua iaituTANAH PERKUBURAN... 

diwaktu itu barulah kita tahu dan sedar bahawa apa yg ada selama ni adalah bersifat sementara dan kita baru sedar yg kita selama ini terpadaya dgn keindahan DUNIA.

"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali 
(1) orang-orang yang beriman, 
(2) dan yang beramal soleh 
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran". 

~Surah Al-'Asr.

Monday, February 20, 2017

5 gred solat

๐Ÿ˜ฉ Gred E
Bila azan, buat tidak tahu,  tengah memasak terus memasak, tengah berfb terus berfb, sedang tengok TV, terus tengok tv dan seumpamanya

๐Ÿ˜” Gred D
Bila azan berkumandang, dia perlahankan tv, perlahankan radio, tetapi tetap meneruskan aktiviti, tidak bersedia untuk solat.

๐Ÿ˜Œ Gred C
Bila azan berkumandang, terus mengambil wuduk dan solat.

๐Ÿ˜Š Gred B
Bila azan, terus berwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau.๐Ÿ•Œ

๐Ÿ˜„ Gred A
Bila azan, sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu', dan bersedia untuk solat.๐Ÿ•Œ

Apakah gred solat Kita❓
Kalau exam kita nak gred A sokmo..

Solat macam mana? Ingatlah.! solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah swt di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga ๐Ÿ’ฏinsyaAllah benda lain pun ๐Ÿ‘✅✅ Sama2lah kta balance kan hal dunia & hal akhirat...

Jom muhasabah๐Ÿ˜Œ⏰⌚
BACALAH KEJAP.. 
TAK DOSA PUN.. 
DAPAT PAHALA FREE LAGI :)๐Ÿ’š๐Ÿ€✅


7 kalimat yg harus di biasakan..
๐Ÿ€1. Bismillahirrahmannirrahim -Setiap hendak melakukan sesuatu. 
๐Ÿ’š2. Alhamdulilah -Setiap habis melakukan sesuatu. 
๐Ÿ€3. Astargfirullah-Jika melakukan sesuatu yang buruk. 
๐Ÿ’š4. InsyaAllah -Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
๐Ÿ€5. Laa hawla walaaquwwata illaah billaah -Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
 ๐Ÿ’š6. Innalillahi wainna ilaihi rojiun -Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian. 
๐Ÿ€7. Lailaha illallah-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya. 

Ada 2 pilihan utk anda :
๐Ÿ‘‰1. Biarkn sja text ini tanpa bermanfaat untuk orang lain. 
๐Ÿ‘‰2. Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.

 ๐ŸƒRasulullah bersabda, "Barangsiapa yang menyampaikan 1 ilmu sja dan ada orang yang mengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..

Amiiin ya rabbal alamin
Semoga bermanfaat.
Amiinnn.....✅

YANG SUKA KE KAMAR MANDI SAMBIL MENYANYI!!

(Ini ilmu Agama, jangan diabaikan!!!)

Dalam sebuah hadis,Rasulullah bercerita bahwa Iblis meminta tempat tinggal kepada Allah seperti halnya Allah memberikan tempat tinggal kepada anak adam untuk berada di bumi.

"Ya Allah,,adam dan keturunannya Engkau beri tempat tinggal di bumi,,maka berilah pula aku tempat tinggal..!!" Kata Iblis..

Allah berfirman,, "Tempat tinggalmu adalah kamar mandi atau tandas"(HR. Bukhari)

Dari situlah kemudian Iblis pun menggoda setiap orang yang memasuki rumahnya yang berupa kmr mandi..

Godaan iblis macam-macam dan aneka warna,
contohnya menggoda manusia supaya:

01. Berlama-lama di dalam bilik mandi
02. Bernyanyi atau berkata-kata
03. Bermain-main air atau sesuatu yang lain (bawa hp mendengarkan musik, ber'facebook') 
04. Membisik seseorang supaya kencing sambil berdiri
05. Membiarkan baju yang kotor t'gntung di dalm bilik mandi
06. Melupakan seseorang untuk berdoa ketika hendak masuk atau keluar dari bilik mandi
07. Mengambil whudu sambil telanjang
08. Mencoret-coret dinding bilik mandi
09. Merencanakan kejahatan
10. Onani/masturbasi di dalam bilik mandi, air mani akan bercampur air mani iblis & menyebabkan terlahirlah tuyul.

Maka hati-hatilah sewaktu dalam bilik mandi atau tandas. Dan tips yang baik adalah mandi, buang air dll sewajarnya saja.. lebih cepat lebih baik.


*ilmu agama... Silakan Share untuk kawan-kawan yang lain.

Saturday, February 11, 2017

Apa itu Alzeimer? "CERITA DARI TEMAN"

Aku dah berusia ,di usia seperti aku ini, 
pasti banyak menanggung sakit/penyakit, 
tapi yang paling merisaukan aku adalah terkena penyakit Alzeimer (kehilangan ingatan)
Bukan saja tidak boleh menguruskan diri, tetapi menyusahkan anak2 dan sanak keluarga. 
Suatu hari, anakku pulang kerumah, memberitahu aku bahwa kwn dia seorang doktor, 
mengajarkan satu cara gerakan SENAMAN LIDAH, bukan sekadar boleh mencegah Alzeimer, 
tetapi juga boleh menurunkan:

o Berat badan
o hypertensi
o penyumbatan pembuluh barah otak
o asthma
o rabun jauh
o telinga berdengung
o infeksi tengorok
o infeksi bahu
o insomia (susah tidur)
o dan lain2

Gerakannya sangat mudah.
Setiap pagi selepas membasuh muka, 
1. JULURKAN LIDAH dan MENARIK KEMBALI sebanyak 10X,
Seterusnya 
2. JULURKAN LIDAH
lalu digerakan ke kanan dan kiri sebanyak 10X, 

Sejak itu aku melakukan senaman lidah ini setiap hari berterusan utk melihat hasilnya.

Hasil dari Rawatan gerakan Senaman Lidah ini telah menghasilkan :

o Otak menjadi lebih pintar dan cergas
o rabun jauh semakin kurang
o kepala tidak pening lagi
o masalah penghadaman semakin baik
o Mudah penat dan lain2 penyakit yang selama ini yg ku hidapi semakin berkurangan
o badan menjadi lebih cergas

catatan redaksi :

Senaman Lidah mencegah penyakit Alzeimer ada asasnya. 

Dari kajian Ilmu Kedoktoran, saraf lidah ini ada hubung kait dengan Otak Besar.
Apabila badan kita menjadi tua dan lemah, tanda2 yg muncul terlebih dahulu adalah lidah menjadi kaku dan kadang2 lidah suka tergigit sendiri.

Oleh itu amalkanlah menggerakkan lidah dengan Senaman Lidah ini akan menstimulasikan
(memberi kejutan positive) Otak Besar kita, mencegah Otak kita mengecil, dan mencapai tujuan utk menyihatkan tubuh kita.

Semoga semua teman2 istiqomah dengan amalan yg mudah utk kita melakukannya setiap hari.

Senaman Lidah  ketepatan hasilnya 95% - 100%

Alangkah bahagianya kita dapat berkongsi dgn ramai kenalan kita.

"Mungkin Ada Yg Memerlukannya"

SEMOGA BERMANFAAT
( Sumber dr biro Sukarelawan Hospital Ampang)


Sebab itulah bg ahli grup kita disarankan dan digalakkan memperbanyakkn membaca AlQuran dgn makhraj dan tajwid yg betul
kerana lidah kita akn bergerak dan meghidupkn saraf2 halus yg berhubung dgn otak besar. 
Muga bermanfaat bg semua.

InshaaAllah
Wallahualam
ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡... ๐Ÿ‘‹๐Ÿ‘‹

Thursday, February 9, 2017

Jgn main2 dgn emosi wanita.

Kes ibu kelar anak.
Kes ibu campak bayi dari rumah flat tingkat atas.
Kes meroyan.
Kes isteri lari dari rumah.
Kes ummul mukminin cemburu hingga pecahkan mangkuk di depan Rasulullah. 

Kes emosi seorg wanita. 

Saya mohon,
Masyarakat - khususnya suami dan keluarga terdekat jgn pandang remeh bila seorg wanita kelihatan sudah mula beremosi. 

Bantu dia.
Ratibkan zikir dan doa di dlm hati kita.
Peluk.
Pujuk. 

Wanita ketika sdg penat atau tidak sihat sgt mudah beremosi.
Wanita yg sdg emosi sgt perlukan perhatian.
Jgn ditinggalkan.
Kalau dia mahu luah perasaan,
biar dia luahkan.
Dgr saja.
Jgn bantah apa2. 

Wanita ketika sdg beremosi hanya perlu melepaskan apa yg terbuku di dadanya.
Dia ingin keluarkan rasa sesak yg mengganggu.
Ketika ini,
otaknya tepu.
Jiwanya beku! 

Maka jgn masukkan apa2 lagi.
Ini bknlah masa yg tepat utk memberikan nasihat,
Apatah lagi utk berdebat. 

Waktu seorg wanita sdg diamuk perasaan,
syaitan berkerumun di sekelilingnya.
Waktu ini,
Setinggi mana pun ilmunya,
Mgkn terbang entah ke mana.
Sekukuh mana pun imannya,
Mgkin dia akan tewas juga. 

Jadi jgn marah seorg wanita ketika dia sdg marah.
Bantu dia melepasi saat sukarnya.
Jgn umpan lagi kemarahannya hingga dia buat kesilapan yg akhirnya dia sendiri sesali.
Tenangkan saja seorg wanita yg sdg dirasuk emosi.
Peluk.
Pujuk.

Nanti bila dia sudah tenang,
bila fikirannya sudah kembali rasional,
bila apa yg tersumbat di dadanya sudah keluar,
sudah lega,
Nasihatilah dia.
Insya-Allah ketika ini,
nasihat kita masuk spt air.
Cair dan mengalir. 

Seorg wanita itu dianugerahi Allah sifat yg sgt teliti.
Krn teliti,
dia blh menguruskan byk hal2 rumahtangga secara terperinci.
Namun krn teliti juga,
adakalanya dia menyusahkan diri sendiri.
Hal2 yg kecil bagi seorg lelaki mgkn dianggap besar baginya. 

Tegurlah jika dia tersalah.
Tapi tegurlah pada masa yg betul.

Sungguh sifat seorg wanita dan lelaki tidak sama.
Kemampuan mengawal emosi juga tidak sama.
Maka cubalah fahami perbezaan ini.
Insya-Allah,
Byk masalah dan musibah dpt dijauhi. 

"Wanita itu dijadikan dari tulang yg bengkok.
Kalau dibengkokkan,
Semakin bengkok.
Kalau diluruskan,
ia patah.
Kalau dibiarkan,
ia terus bengkok.
Maka nasihatinya dgn kata2 yg baik." 

Ini Rasulullah yg pesan.
Saya cuma sampaikan.
Pesanan yg sudah cukup menggambarkan betapa tidak mudahnya mengendalikan emosi seorg wanita.
Justeru,
Berhikmahlah. 

Lelaki,
Jgn cuma mahu  terima seorg wanita dlm keadaan cantik manisnya saja.
Beljrlah juga menerima dia ketika ribut melanda jiwa rapuhnya.

Terima org lain seadanya spt mana dia juga menerima kita seadanya kita.
Insya-Allah,
mudah melentur bahagia.

Kongsikn kepada kaum adam... ๐Ÿ˜Š

Wednesday, February 8, 2017

Ada sahabat

Ada sahabat... dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah je macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi huru hara. (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian.

Ada sahabat... dia macam gula. Sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik. Tapi... tetap tak boleh, kalau tak ada. Nanti ketar badan pulakk. Biasanya sahabat kita yang nakal-nakal suka buat orang kancing gigi.๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Ada sahabat... dia macam beras. Wajib ada, kalau takde, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. Biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

Ada sahabat... dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin. Tercraving-craving... terleleh-leleh air liur gitu. Muncul sesekali tapi impact bermakna.

Ada sahabat... dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elokkkkkk sangat untuk kesihatan kita yang ni biasanya yang Ustaz atau Ustazah ☺

Walau kategori mana pun anda berada. Semuanya saling melengkapi hidup ni. *Semuanya pentinggggg*. Kalau salah satu takde, tak happening harian hidup ini tau. ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜๐Ÿ˜€๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜†๐Ÿ˜‰

Kalender HIJRIYAH UMAT ISLAM TIDAK SAMPAI 1500 H SEKARANG SUDAH 1438 H (2016 Masehi)

*_BERAPA TAUN LAGIKAH ???_*

Tdk terasa kita hidup dipenghujung Jaman. 
Rasul SAW Berkata : 
_Jaman itu dibagi 5_

_1. Jaman Nubuwwah_
(Jaman kenabian diawali dr Jaman Nabi Adam AS sampai Baginda Nabi Muhammad SAW)

_2. Jaman Khilafah l_
(dipimpin sahabat -sahabat Nabi Abu Bakar Umar, Utsman dan Ali ra).

_3. Jaman Al-mulk kerajaan_ (berakhir runtuhnya Dinasti Utsmani diturki kalau diindonesia Majapahit, Sriwijaya, Galu dsbnya).

_4. Jaman Jababiro_
(Jaman kebebasan maksiat dimana-mana dan kita hidup di Jaman ini). 
Fitnah2 bertebaran untuk melemahkan kaum Muslimin (era fitnah terbesar akan terjadi saat Dajjal muncul), Org2 yg tdk cakap/dzolim menjadi penguasa (pemimpin), jumlah ummat Islam banyak ttp bagaikan buih diatas laut (sedikit yg berjihad untuk membela Islam)... --> 
*_Jaman ini sdh terjadi dan sdg kita jalani..._*
*_Astaghfirullah....._*

_5. Jaman Khilafah ll_
(Jaman yg mana suasana seperi pada Jaman Rosululloh SAW, nanti umat Islam akan dipimpin *_Imam Mahdi hanya berlangsung lebih kurang 9 tahun._*

_Pada Jaman ini pula Dajjal muncul, Nabi Isa AS jg muncul ditugaskan untuk membunuh Dajjal dan meng-Islamkan orang2 Kafir/Nashoro)._

Para Ulama hadits memprediksi ttg usia umur ummat Islam :

_1. Ibnu Hajar Asqalani_
seorang ulama pakar hadits, kitab beliau yg populer diindonesia adalah Fathul Barri Beliau berkata umur umat Islam sampai 1476 H.

_2. Imam As-syuyuthi_
Beliau mengatakan umur umat Islam sampai 1477 H

*_3. Ibnu Hajar Hambali_*
kata Beliau umur umat Islam lebih dari 1400 H namun tdk sampai 1500 H

Allahu Akbar skrg umur umat Islam sudah sampai pd 1437 H.

*_Hari kiamat tdk ada yg tau termasuk Rosululloh SAW namun mengenai umur umat Islam, Rasulullah sdh memberi bocoran tdk sampai 1500 H._*

Kelak diakhir jaman Alloh SWT akan wafatkan serentak umat islam dimuka bumi dan yg tersisa hanyalah orang kafir yg akan menyaksikan hancurnya bumi gunung laut langit dan seluruh alam (baca Al-Qoriah, Al-Qiyamah, Al-Waqiah).

Diantara tanda kiamat kata Rasulullah SAW akan muncul Dukhan (kabut hitam) yg menyelimuti bumi selama 40 hari 40 malam, lalu sahabat bertanya Ya Rasulullah kapan itu terjadi???
Kata Baginda Nabi SAW itu terjadi apabila yg 
- pertama KALAU PENYANYI WANITA BERMUNCULAN DIMANA-MANA
- Yg kedua kata Rasulullah SAW, kalau alat musik dicintai oleh umatku dan minuman keras dimana-mana....

*_Teman2, tanda2 diatas sudah muncul semua sekarang.......... ._*

*_Mumpung masih ada waktu, mari segera benahi diri, perbaiki kualitas ibadah dan perbanyak amal sholih untuk bekal di akherat nanti...._*
Wallahu'alam....

*Sudahkah Siapkah...*

Note:
Kajian ilmiah seluruh Pakar Iptek di timur n barat sdh 100% membenarkan Peringatan Rasulullah 14 abad yg lalu...! n janji Allah pasti benar n tepat...!
BADAN Meteorologi dan Geofisika menyatakan bahwa akan terjadi kemarau panjang yang akan melanda dunia. 

Diperkirakan kemarau panjang tersebut akan dimulai tahun 2019 hingga 2022. Cadangan air dunia saat ini hanya tersisa 3% saja. 

Lalu apa artinya informasi ini bagi kita?
Artinya adalah *_keluarnya Dajjal telah sangat dekat._*
*_Dan munculnya Imam Mahdi telah berada di tengah-tengah kita, tanpa kita sadari._*

Ini berarti apa yang disabdakan Rasulullah telah terbukti.
Dalam hadits tentang kisah Tamim Ad-Dari, keluarnya Dajjal di tandai dengan keringnya danau Thabariyyah (Tiberias), keringnya mata air Zughar, dan pohon kurma Baisan tidak berbuah lagi. Dan jika kita mengikuti perkembangan informasi terakhir tentang tiga pertanda tersebut, sudah nyata terjadi.

Sudah dua tahun ini, pohon kurma di Baisan tidak berbuah lagi. 

Diikuti dengan semakin minusnya mata air Zughar. Dan yang paling mencengangkan adalah surutnya air di danau Tiberias di Israel sudah sangat mengkhawatirkan.
Sedemikian, sehingga pemerintah Israel sibuk mencari sumber air lain. 

Salah satunya perencanaan penyulingan air laut. Dalam hadits lain dikatakan bahwa Dajjal akan keluar dari sarangnya ditandai setelah terjadi kemarau dan kekeringan selama kurun 3 tahun. Dan sebagaimana disebutkan di atas, bahwa Badan Meteorologi dan Geofisika telah memperkirakan kekeringan panjang akan dimulai tahun 2019 hingga 2022.

Jika di antara kita ada yang pernah berhaji dari tahun 2011, 2012, 2013, 2014, maka insya Allah pernah berjumpa dengan "calon Imam Mahdi" di dekat Ka'bah. Dan hanya orang-orang khusus saja yang mengetahui tanda tandanya. Dan kemunculan Imam Mahdi ini seperti yang pernah di nubuwahkan oleh Rasulullah adalah ditandai wafatnya Raja yang namanya bermakna nama hewan. 
Bisa jadi ia adalah Raja Fahd (Fahd: singa). Setelah itu terjadi perselisihan. Dan naik tahta raja yang banyak dosa, kemudian meninggal, kemudian muncul raja yang baik. (Bisa jadi ia adalah Raja Salman). Wallahu a'lam.
Di masa atau setelah masa pemerintahan Raja Salman inilah terjadinya pembai'atan atas Imam Mahdi. Dari pertanda ayat-ayat qauniyah tersebut, kesimpulannya adalah akhir dari fananya dunia ini sudah demikian dekat.
Marilah kita berbuat baik semaksimal mungkin, dan ajaklah setiap berjumpa dimanapun untuk semakin bersungguh sungguh memperbanyak amal

Tuesday, February 7, 2017

WUDUK

๐ŸŒธ 
Nak kongsi ilmu ambil wuduk dpd ustaz abdullah khairi yg diajar oleh seorang wali di Mekah...

๐Ÿ‘„ BERKUMUR-KUMUR
/ BASUH MULUT 
ketika basuh berkumur2 / basuh mulut niatkan
➡ YA ALLAH ampunkan dosa mulutku & lidahku 3x...

๐Ÿ™‚ MUKA
ketika basuh muka niatka
➡ YA ALLAH putihkanlah wajahku di padang mahsyar nti 3x...

✋ TANGAN KANAN
ketika basuh tangan kanan niatkan 
➡ YA ALLAH berilah buku amalanku ke tangan kananku ini 3x...

✋TANGAN KIRI
ketika basuh tgn kiri niatkan➡ YA ALLAH janganlah berikan buku amalanku ke tangan kiriku ini 3x...

๐Ÿ˜‡ KEPALA 
ketika basuh kepala niatkan 
➡ YA ALLAH lindungilah aku dpd kepanasan di padang mahsyar nti dgn arash-Mu 3x...

๐Ÿ‘‚๐Ÿ‘‚TELINGA 
ketika basuh telinga niatkan
➡ YA ALLAH ampunilah dosa kedua-dua telingaku ini 3x...

๐Ÿ‘ขKAKI KANAN
ketika basuh kaki kanan niatkan 
➡ YA ALLAH permudahkanlah aku utk melintasi titian siratul mustakim 3x...

๐Ÿ‘ขKAKI KIRI
ketika basuh kaki kiri niatkan 
➡ YA ALLAH bawalah aku ke tempat2 yg mendapat rahmat-Mu dan jauhkanlah aku daripada tempat2 maksiat... 3x

๐Ÿ‘ cuba amalkan... 
mudah-mudahan diberkati ALLAH... 
semoga bermanfaat utk semua... 
Aamiin ya robb. ๐ŸŒธ

Tazkirah

Jangan berbangga dgn solat, puasa dan zikir yg banyak kerana semua itu belum tentu membuatkan Allah reda.

Justeru, apa yg membuatkan Allah reda?

Nabi Musa AS, "Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah. Lalu manakah ibadahku yg membuatkan Engkau reda?"

Allah SWT, "Solat? Solatmu itu utk dirimu sendiri, kerana dgn mengerjakan solat, engkau terpelihara drp perbuatan keji dan munkar."

"Zikir? Zikirmu itu hanya utk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang."

"Puasa? Puasamu itu utk dirimu sendiri, melatih dirimu utk memerangi hawa nafsumu sendiri."

Nabi Musa AS, "Lalu ibadahku yg manakah yg membuatkan Engkau reda ya Allah?"

Allah SWT, *"Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yg membuatkan Aku reda, kerana ketika engkau membahagiakan orang yg sedang susah, Aku hadir di sampingnya. Dan Aku akan menggantikannya dgn ganjaran 700 kali ganda."* Surah Al-Baqarah ayat 261 hingga 262.

Apabila kamu sibuk dgn ibadah yg lazim dan berbangga dgnnya, maka itu tandanya kamu hanya mencintai dirimu sendiri, bukannya Allah.

Tetapi, apabila kamu berbuat baik dan berkorban utk orang lain, maka itu tandanya kau mencintai Allah dan tentu Allah reda kerananya.

Buatlah perkara yg Allah reda maka Allah akan limpahkan rahmat-Nya dgn membuatkan hidupmu lapang dan bahagia.

Kitab *Mukasyafatul Qulub*, karya *Imam Al-Ghazali*.

Sunday, February 5, 2017

Pesanan nabi s.a.w

Teringat pesan mak aku.. kalau mak n ayah dah tiada nanti..selepas kebumian jangan balik lagi..tunggu la 10-15 minit kerana masa itu malaikat akan datang..jika masih ada ank nya di atas kubur.. malaikat itu akan tanya kepada arwah ngn nada yang rendah..

Nabi kata, bila kita dimasukkan ke dalam kubur..badan kita bersandar dengan batu, dengan tanah, dengan kain kapan..akhirnya dihadapkan ke arah kiblat, dibuka muka kita, pipi kita ni kena tanah..duduk dalam kubur menghadap kiblat..

Isteri dok menangis, suami menangis, anak-anak menangis..lepas tu diambil papan, tutup..tanah pun diturunkan perlahan-lahan..bila dah sampai separuh kubur, tukang kubur pun naik melompat ke atas. Bila melompat naik ke atas, tutup! Dipijak2nya kubur..

Nabi kata bila berpaling sahaja muka orang yang menghantar kamu ke belakang dari kubur, kamu mendengar tapak kasut orang balik. Kita dengar tapak kasut mereka..derap2 deru, derap2 deru mereka kita dengar. Maka pada masa itulah..roh kita akan duduk..duduknya roh dan kaki melunjur. Tegak badan..

Maka pada masa itulah, dia panggil orang2 yang hantar dia..kalau isteri hantar, dia panggil isteri die.. "Pah..takkan tinggalkan abg, Pah..kata nak sehidup semati, Pah.."..Pah tak dengar. Pah bawak cerek dengan daun pandan balik..sambil dok lap air mata.. Syg macam mana isterinya pun, dia balik.. Suami dia panggil "Pah, jangan balik, Pah..tunggu abg Pah.." Dia tak kisah. Dia balik.

Satg dia nampak anak-anak dia balik. Dia panggil anak-anak dia. Anak-anak dia tak dengar. Selepas mereka beredar sahaja, datanglah dua malaikat. Yang hitam kedua2nya. Yang biru kedua2nya. Kta panggil blue black.. Dan kamu dengar derap kaki dia lebih kuat daripada derap kaki orang yang balik tadi.. Siap dengar rantai yang dia bawak lagi tu.. Lagi menggerunkan...
Yg tak pernah senyum, yg tak pernah ketawa..dia masuuuk terus menghadap kepada kamu. Dan terus memanggil kamu "Hai manusia".. Dia tak kata dah Hai ustaz.. Dia tak sebut wahai datuk seri. Tidak.. Dia tak sebut wahai tuanku.. Tidak.. Dr.. Dia tak sebut dah. Malaikat pun tak kenal kita. Malaikat tak panggil hajjah, haji.. Die panggil "Hai manusia"..

"Hai manusia..apa pendapat kamu tentang Muhammad bin Abdullah". Itu soalan dia. Maka manusia tadi menjawab "Dia itu adalah hamba Allah, dia adalah pesuruh Allah..aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah." Kalau itu lah jawapan dia, selamat kita..dia tak tanya lagi, Marobbuka, Manabiyuka..dia tak tanya lagi..soalan pertama, apa pendapatmu..tentang Muhammad bin Abdullah.

Lepas soalan ini, maka lepaslah soalan lain. Maka malaikat tadi dengar apa yang kita jawab, malaikat kata "Kami tahu dah kamu akan jawab macam itu..saaaja kami tanya.." "Nak pastikan bahawa kamu ni orang yang baik." Maka kata malaikat kepada lelaki tadi, "Tidurlah kamu di dalam kubur ini macam tidurnya pengantin."

Maka ahli kubur tadi berkata "Pulangkan aku balik ke dunia..aku nak balik kepada keluarga aku. Aku nak bagitahu keadaan aku dalam kubur. Tolong hantarkan aku balik." Rayu si mati kepada malaikat.

Rupanya orang mati ni nak mintak balik. Bukan nak makan nasi briyani gam.. Bukan balik nak tengok tv.. Bukan. Dia balik ni sebab nak bagitahu kat anak2 dia sembahyang lah.. "Wahai anak2ku, sembahyang.. Wahai isteri2ku, sembahyang.. Wahai suami2ku, sembahyang.." Dia nak bagitahu yg itu..Tapi malaikat kata "Tak boleh balik dah. Kamu sekarang berada di alam barzakh. Kamu tak boleh campur dengan alam dunia"..
Kalau kamu orang yang baik kata Nabi, akan diluaskan kubur tujuh puluh hasta, dilebarkan tujuh puluh hasta dan dicerahkan kubur kamu.
Tetapi biarpun mayat tak boleh khabarkan kepada kita, Nabi dah khabarkan pada kita. Itulah untungnya kita jadi umat Nabi Muhammad saw. Kalau kamu nak 70 hasta, kalau kamu nak cerah dalam kubur, ini amalan yg kamu kena buat. Kalau kamu nak gelap dalam kubur, kalau kamu nak tulang rangka kamu berselisih, ini amalan yg kamu kena buat. Semuanya bergantung di tangan kamu. Madu di tangan kanan, racun di tangan kiri. Pilihlah mana yg kamu nak buat.
Sesungguhnya bekalan yg paling baik adalah taqwa.
.
.
.
Jagalah solat kamu...
-Ustaz Kazim Elias-

LAPAN JENIS REZEKI DARI ALLAH

*1.Rezeki Yang Telah Dijamin.*

ูˆَู…َุง ู…ِู† ุฏَุงุจَّุฉٍ ูِูŠ ุงู„ْุฃَุฑْุถِ ุฅِู„َّุง ุนَู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฑِุฒْู‚ُู‡َุง ูˆَูŠَุนْู„َู…ُ ู…ُุณْุชَู‚َุฑَّู‡َุง ูˆَู…ُุณْุชَูˆْุฏَุนَู‡َุง ูƒُู„ٌّ ูِูŠ ูƒِุชَุงุจٍ ู…ُّุจِูŠู†ٍ 
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6). 

*2. Rezeki Kerana Usaha,*

ูˆَุฃَู† ู„َّูŠْุณَ ู„ِู„ْุฅِู†ุณَุงู†ِ ุฅِู„َّุง ู…َุง ุณَุนَู‰
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39). 

*3. Rezeki Kerana Bersyukur.* 

ู„َุฆِู† ุดَูƒَุฑْุชُู…ْ ู„َุฃَุฒِูŠุฏَู†َّูƒُู…ْ ูˆَู„َุฆِู† ูƒَูَุฑْุชُู…ْ ุฅِู†َّ ุนَุฐَุงุจِูŠ ู„َุดَุฏِูŠุฏٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7). 

*4. Rezeki Tak Terduga.*

ูˆَู…َู† ูŠَุชَّู‚ِ ุงู„ู„َّู‡َ ูŠَุฌْุนَู„ ู„َّู‡ُ ู…َุฎْุฑَุฌًุง( ) ูˆَูŠَุฑْุฒُู‚ْู‡ُ ู…ِู†ْ ุญَูŠْุซُ ู„َุง ูŠَุญْุชَุณِุจُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

*5. Rezeki Kerana Istighfar.*

ูَู‚ُู„ْุชُ ุงุณْุชَุบْูِุฑُูˆุง ุฑَุจَّูƒُู…ْ ุฅِู†َّู‡ُ ูƒَุงู†َ ุบَูَّุงุฑًุง ( ) ูŠُุฑْุณِู„ِ ุงู„ุณَّู…َุงุกَ ุนَู„َูŠْูƒُู… ู…ِّุฏْุฑَุงุฑًุง
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta."
(Surah Nuh : 10-11).

*6. Rezeki Kerana Menikah.* 

ูˆَุฃَู†ูƒِุญُูˆุง ุงู„ْุฃَูŠَุงู…َู‰ٰ ู…ِู†ูƒُู…ْ ูˆَุงู„ุตَّุงู„ِุญِูŠู†َ ู…ِู†ْ ุนِุจَุงุฏِูƒُู…ْ ูˆَุฅِู…َุงุฆِูƒُู…ْ ุฅِู† ูŠَูƒُูˆู†ُูˆุง ูُู‚َุฑَุงุกَ ูŠُุบْู†ِู‡ِู…ُ ุงู„ู„َّู‡ُ ู…ِู† ูَุถْู„ِู‡ِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32). 

*7. Rezeki Kerana Anak.*

ูˆَู„َุง ุชَู‚ْุชُู„ُูˆุง ุฃَูˆْู„َุงุฏَูƒُู…ْ ุฎَุดْูŠَุฉَ ุฅِู…ْู„َุงู‚ٍ ู†َّุญْู†ُ ู†َุฑْุฒُู‚ُู‡ُู…ْ ูˆَุฅِูŠَّุงูƒُู…ْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu."
(Surah Al-Israa' : 31). 

*8. Rezeki Kerana Sedekah.* 

ู…َّู† ุฐَุง ุงู„َّุฐِูŠ ูŠُู‚ْุฑِุถُ ุงู„ู„َّู‡َ ู‚َุฑْุถًุง ุญَุณَู†ًุง ูَูŠُุถَุงุนِูَู‡ُ ู„َู‡ُ ุฃَุถْุนَุงูًุง ูƒَุซِูŠุฑَุฉً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Semoga Allah sentiasa limpahkan kita dengan rezeki zahir dan batin yang dapat membantu perjalanan kita menuju Jannah
Aamiin Allahumma Aamiin.

INSURAN MULUT.

(Da'i Hilman&Ustaz Amran Yusoff)

INSURAN MULUT.
••••••••••••••••••••••••
Di akhirat nanti mulut akan dikunci rapat,tangan akan berkata~kata dan kaki akan menjadi saksi.
Pada dasarnya mulutlah pemujuk yg terbaik dan mulutlah pembohong yg terbaik...

APAKAH HIKMAH ALLAH BERI KAWAN YG MULUT LASER?
Bersyukur kerana Allah nak uji kesabaran kita.
Jangan kita balas,jika tidak mampu beredarlah.
Bila org buat jahat dgn kita...kita balaslah kebaikan kepadanya.

BETULKAH ADA ORG MULUT JAHAT TAPI HATI BAIK?
Siapa yg ikut Nabi akan dapat kasih sayang Allah.
Setiap apa yg dipaparkan dari mulut adalah apa yg terdetik dari hati.
TIDAK ADA YG DINAMAKAN MULUT JAHAT TAPI HATI BAIK.

ADAKAH ORG YG MULUT JAHAT INI  BERASAL DARI KETURUNAN YG MULUT JAHAT JUGA?
Tidak ada yg dikata mulut jahat berasal dari keturunan.
Jika kita buat dosa ..jangan salahkan org lain atau keturunan.
Salahkan diri sendiri.

BERCAKAP YG BAIK ATAU LEBIH BAIK DIAM,BAGAIMANA USTAZ?
Sesiapa yg beriman bercakaplah yg baik atau lebih baik diam.
Diam menyelamatkan dari fitnah dan menyelamatkan kita dari masuk neraka.
Allah sebut wahai org beriman jauhi kebanyakkan dari sangka buruk kerana kebanyakan dari sangka buruk itu adalah dosa..jangan mencari~cari keaiban org lain dan jangan mengumpat kerana mahukah kamu makan daging saudara kamu sendiri.

ADAKAH ORG YG BERGURAU DGN NADA KASAR ITU TANDA TIDAK ADA INSURAN MULUT?
Sangat tidak baik bila bercakap tanpa had dan tidak menjaga perasaan org lain.

MULUT JADI PENAWAR DAN RACUN DAN KERANA MULUT BOLEH PISAHKAN ADIK BERADIK,BAGAIMANA USTAZ?
Kerana mulut juga ada org tidak mahu ke masjid dgn sebab salah faham(Cth tengking anak² org lain ketika main di masjid)
Bila bercakap tengok keadaan dan jangan bercakap ketika sedang marah.
Ikutlah cara Nabi ketika bercakap,Nabi tidak pernah cela mencela dan memaki hamun.
KALAU PUN ADIK BERADIK BUAT SALAH...INGATLAH KITA JUGA PERNAH BUAT SALAH...

MACAMANA DGN SUAMI YG TIDAK ADA INSURAN MULUT KERANA SUKA MENYAKITKAN HATI ISTERI DAN ANAK²,BAGAIMANA USTAZ?
Jika ada suami sebegini...bercakaplah dgn baik serta berdoa dan mengadulah pada Allah.

ADAKAH PERCAKAPAN YG BAIK DIANGGAP SATU SEDEKAH?
Setiap ruas kita ini adalah sedekah...
Sedekah yg paling tinggi ialah mengucap kalimah syahadah.
Sedekah yg paling rendah adalah membuang sesuatu di jalanan.
Semua ini adalah sedekah.
Sedekah dgn ucapan ini juga adalah sedekah yg sangat sempurna.

MULUT BOLEH MENJADI YG  PALING MANFAAT DAN BOLEH MENJADI YG PALING CELAKA.

GOLONGN WANITA PALING BANYAK BUAT DOSA MULUT,BAGAIMANA NAK KURANGKAN BUAT DOSA MULUT?
Kurangkan bercakap...Dan jangan ada percakapan yg melalaikan.

APAKAH TERHAPUS DOSA KITA BILA KITA MENGUMPAT DAN KITA MINTA MAAF DGN ORG YG KITA UMPATKAN ITU?
Apabila kita mengumpat dan org itu tahu kita mengumpatnya maka kita wajib minta maaf...
Bila org dah minta maaf...kita maafkanlah... jangan pula kita tidak memaafkannya...
JANGAN JADI GOLONGAN YG SANGAT BAHAYA KERANA TIDAK MAHU MEMAAFKAN ORG LAIN...

BAGAIMANA UTK MENJAGA HATI SUPAYA TIDAK MEMUDARATKAN LIDAH?
Hati yg tidak dikawal dgn baik akan merosakkan lidah.
Utk menjaga hati...Banyakkan istighfar...

BAGAIMANA MENJAGA HATI IBU YG SEDANG TUA TAKUT MENYAKITKAN HATINYA?
Bila nak tegur emak...jangan tunjuk pandai.
Jika kita rasa bila kita tegur akan menyakiti emak kita maka jangan tegur.

FIKIR SEJENAK BILA BUAT SESUATU...
HATI YG BERSIH TIDAK AKAN MENGELUARKAN KATA² YG TIDAK BAIK...
BANYAKKAN BERDOA DAN SELALULAH BACA AL~QURAN...

#InShaaAllah_Aamiin
#BiarTahuJanganKeliru

Thursday, February 2, 2017

Bila kita tua

Mari kita luangkan waktu sejenak utk merenungi diri kita.... 

Kalau anak² sudah berkeluarga dan meninggalkan kita, giliran kita untuk kembali memikirkan diri kita sendiri.

1. Bila kita tua ...
Luangkan waktu bersama pasangan kita kerana salah seorang dari kita akan pergi lebih dahulu dan yg masih hidup hanya mampu menyimpan kenangan yg indah mahupun yg pahit.

2. Bila kita tua ... 
Akan tiba masanya mahu berjalan ke pintu saja susah, sementara masih berkemampuan, jalan²lah ke beberapa tempat untuk mengingatkan kita tentang kebesaran Tuhan, untuk mengagumi keindahan ciptaan NYA.

3. Bila kita tua ... 
Jangan susahkan  diri memikirkan anak² secara berlebihan. Mereka akan mampu berusaha sendiri. Cuma tentukan hutang kita lunas sebelum meninggal dunia supaya mereka tidak menanggung beban yg kita tinggalkan.

4. Bila kita tua ... 
Luangkan waktu  bersama rakan² lama kerana peluang untuk bersama itu akan berkurang dari waktu ke waktu.

5. Bila kita tua ... 
Terimalah penyakit apa adanya kerana semua sama, kaya atau miskin akan melalui proses yg sama, iaitu : lahir, dewasa, tua, sakit dan mati.

Nasihat bijak ... 
"Cari kawan yg seperti cermin, kita gembira dia gembira, kita sedih dia ikut sedih. Jangan cari kawan yg seperti duit syiling : depan lain belakang lain"...

Semoga bermanfaat
--_-,

Thursday, January 26, 2017

SUCI DLM DEBU - [IKLIM] - Satu penghayatan dan renungan bersama

*Engkau bagai air yang jernih*
๐Ÿ”นItulah diri kita yang sebenar (Ruh)

*Di dalam bekas yang berdebu*
๐Ÿ”นJasad/Badan yang asalnya di jadikan dari tanah.

*Zahirnya kotoran itu terlihat*
๐Ÿ”นSifat manusia suka melihat keburukan orang lain

*Kesucian terlindung jua*
๐Ÿ”นHal-hal yang baik biasanya tak beberapa di pandang dan ambil peduli.

*Cinta bukan hanya di mata*
๐Ÿ”นCinta bukan dari sudut syariat semata-mata @ solat

*Cinta hadir di dalam jiwa*
๐Ÿ”นCinta yang mutlak terbit dari hati yang suci dan bersih @ zikrullah

*Biarlah salah di mata mereka*
๐Ÿ”นMereka yang benar-benar mahu menjadi hamba ALLAH di pandang serong dan rendah oleh masyarakat

*Biar perbezaan terlihat, antara kita*
๐Ÿ”นPerbezaan di antara hamba ALLAH dan hamba Dunia

*Kuharap engkau kan terima*
๐Ÿ”นBermunajat agar di terima Ilahi

*Walau di pandang hina*
๐Ÿ”นSebagai hamba yang hina 

*Namun hakikat cinta kita, kita yang rasa*
๐Ÿ”นPerasaan yang wujud antara hamba dan penciptanya tidak dapat di ungkap dengan kata-kata

*Suatu hari nanti, pastikan bercahaya*
๐Ÿ”นDi alam akhirat

*Pintu akan terbuka, kita langkah bersama*
๐Ÿ”นBila mendapat syurga bersama mereka-mereka yang berjaya

*Di situ kita lihat, bersinarlah hakikat*
๐Ÿ”นDiri kita yang sebenar.. berseri-seri dan bersinar

*Debu jadi permata, hina jadi mulia*
๐Ÿ”นRoh mereka-mereka yang soleh, yang dihina di dunia menjadi mulia di akhirat

*Bukan khayalan, yang aku berikan*
๐Ÿ”นKitab Al Quran

*Tapi keyakinan yang nyata*
๐Ÿ”นKitab yang memberi keyakinan dan cahaya kebenaran.

Dinyanyikan oleh Saleem Iklim pada tahun 1990.. Setelah 25 tahun baru terurai isinya..๐Ÿ˜”๐Ÿ˜Š 
tetapi bukan penyanyi lagu tu yg penting tapi pencipta lirik lagu 'Suci Dalam Debu' tu, 
*S. Amin Shahab adalah pengikut aliran tasauf/Sufi.*

_*WaAllahuallam*_

Saturday, January 21, 2017

Info kesihatan

Dr Raymond Francis menulis 3 buku :
1. Tdk pernah sakit lagi
2. Tdk pernah lagi takut kanser
3. Tdk pernah gendut lagi

Doktor tersebut menulis buku itu setelah meneliti dan sakit, yang para doktor lain pun menyerah dgn penyakitnya.

Di usia 75 tahun, Doktor ini hanya terkena penyakit selesema dan itupun hanya sekali. Yang beliau bicarakan dlm buku tsb adalah :

๐ŸŒฟ *Jauhi gula selamanya* ditambah bersenam dan mengatur diet makan secukupnya.

๐ŸŒฟ Gula penyebab influenza

๐ŸŒฟ Makan sesudu gula menurunkan imuniti tubuh 50%

๐ŸŒฟ Minum segelas Cola menurunkan imuniti tubuh 6-8 jam krn cola mengandung banyak gula

๐ŸŒฟ Gula penyebab alzeimer

๐ŸŒฟ Gula merupakan makanan bagi sel kanser dan sbg pencegahan serta penyembuhan nya adalah dgn menghindari gula

๐ŸŒฟ Gula penyebab segala penyakit jantung

๐ŸŒฟ Gula penyebab bertambahnya berat badan

๐ŸŒฟ Gula penyebab penimbunan lemak

๐ŸŒฟ Segala penyebab penyakit manusia ada hubungan dgn gula

๐ŸŒฟ Doktor Raymond berkata : para ayah melarang anak² mereka merokok dan minum alkohol tetapi memberikan manisan² yg lbh berbahaya dari pd rokok dan alkohol

๐ŸŒฟ Kesimpulannya - tinggalkanlah gula

Doktor Raymond memenangi karya ilmiah di Univ Frankfurt tentang kesihatan makanan yaitu :

☘Yoghurt merupakan sumber kalsium tertinggi krn kandungan segelas yoghurt 450mg kalsium, maka jadikanlah menu harianmu yoghurt
Dan yg terbaik adalah yoghurt yg rendah lemak

☘ Daun mint adalah ubat utk menguatkan jantung dan peredaran darah. Jika meminum daun mint spt teh biasa, dpt melancarkan perut dan usus, mengurangi penyakit serta menyegarkan bau mulut

☘ Utk menyembuhkan gastric anacidity, minum segelas rebusan daun mint panas tanpa tambahan gula

☘ Daun mint boleh menghilangkan gas, menguatkan ginjal, pankreas dan meredakan batuk, menenangkan saraf dan perasaan marah, menghilangkan insomnia, meningkatkan diuretik dan penghancur makanan yg terbaik

☘ Minuman bergas menambah besar ukuran pinggang wanita walaupun tdk menambah berat badannya

☘ Minuman bergas menyebabkan : osteoporosis, masalah² jantung dan ginjal, obesitas & penyakit gula dan gigi karies

☘ Bahaya kesihatan dgn minuman peningkat energi bagi anak² : mempercepat denyut nadi, kejang-kejang, stroke, kematian mendadak

☘ Teh hijau atau kopi hitam pahit : bagus krn ada antioksidan yg menjaga dari kanser

☘ Ikan salmon, apel, anggur, ceri, bluberry, bayam merupakan jenis makanan yg menjaga sel otak dan menguatkan ingatan

☘ Kesilapan besar yg menyebutkan bahwa minum air ketika sedang makan dan stlh makan menyebabkan buncit dan menyulitkan proses pencernaan

☘ Yg betul: Air tdk menyebabkan buncit dan membantu mencerna lbh baik dari yg lain

☘ Berjalan selama 30 menit sehari dlm jangka 5 hari seminggu menjagamu dari : penyakit² jantung, penyakit gula, depressi, penyakit² tekanan darah, kolesterol

☘ Bawang putih: membantu mengurangi peluang dijangkiti kanser krn bawang putih mampu meningkatkan imun

☘ Pengambilan halia suam pd waktu petang membantu membakar lemak dan mengeluarkan racun dr tubuh

☘ Usahakan minum segelas air stlh bangun tidur utk mengembalikan cairan yg hilang waktu tidur serta utk membersihkan racun di tubuh

☘ Doktor Raymon berkata Saya telah mengambil manfaat dari ini dan gembira sekiranya ia bermanfaat bagi semuanya

In syaa Allah info ini bermanfaat bagi kesihatan tubuh kita. Aamiin.

(Utk manfaat lbh banyak dan detail, sila baca bukunya atau lihat tayangan youtube dgn judul: Never be a sick again

Wednesday, January 18, 2017

Kasih ibu

Di Jepun, dulu pernah ada tradisi membuang orang yang sudah tua ke hutan . Dan ada juga organ mereka diambil untuk kegunaan perubatan . . . Mereka yang dibuang adalah orang tua yang sudah tidak berdaya , agar tidak membebankan kehidupan anak - anaknya . . .
Pada suatu hari , ada seorang pemuda yang berniat membuang ibunya ke hutan . Kerana si Ibu telah lumpuh dan agak nyanyuk .. Si pemuda ini bergegas menyusuri hutan sambil menggendong ibunya . Si Ibu yang kelihatan tak berdaya , berusaha mencapai setiap ranting pohon yang mampu diraihnya lalu mematahkannya dan menaburkannya di sepanjang jalan yang mereka lalui . Sesampai di dalam hutan yang tebal , si anak menurunkan Ibu tersebut dan mengucapkan kata perpisahan sambil berusaha menahan sedih kerana ternyata dia tidak menyangka terpaksa melakukan perbuatan ini terhadap Ibunya . Si ibu yang tak terdaya tadi masih tenang . . . . . Dalam senyumnya , dia berkata , ''Anakku , Ibu sangat menyayangimu . Sejak kau kecil sampai dewasa , Ibu selalu merawatmu dengan segenap cintaku . Bahkan sampai hari ini , rasa sayangku tidak berkurang sedikitpun . Tadi Ibu sudah menandai sepanjang jalan yang kita lalui dengan ranting-ranting kayu . Ibu takut kau tersesat . Ikutilah tanda itu agar kau selamat sampai di rumah '' . Setelah mendengar kata-kata tersebut , si anak menangis dengan sangat sebak dan sayu . Kemudian terus memeluk ibunya dan kembali menggendongnya untuk membawa si Ibu pulang ke rumah . Pemuda tersebut akhirnya merawat Ibu yang sangat mengasihinya sampai Ibunya meninggal . Sahabatku semua . . renung2kanlah . .
'' Orangtua '' bukan barangan lusuh yang boleh dibuang atau diabaikan setelah terlihat tidak berdaya . Kerana pada saat kita berjaya atau saat kita dalam susah , hanya ''orangtua'' yang mengerti kita dan batinnya akan menderita jika kita susah .
''orangtua'' mereka tidak pernah meninggalkan kita ,macammanapun keadaan kita .. Walaupun kita pernah melawan atau meninggi suara kepada orangtua namun Ibu dan ayah kita akan tetap mengasihi kita ....
Kasihi dan sayangi la orangtua kita selagi mereka masih hidup..

Mudah-mudahan cerita ini dibaca oleh org2 yg mngabaikan ibunya.......dan kembali sadar betapa kasihnya seorang ibu untuk anaknya..... !!!

Monday, January 16, 2017

8 MACAM REZEKI DARI ALLAH ุณุจุญุงู†ู‡ ูˆุชุนุงู„ู‰.

1.Rezeki Yang Telah Dijamin. 

ูˆَู…َุง ู…ِู† ุฏَุงุจَّุฉٍ ูِูŠ ุงู„ْุฃَุฑْุถِ ุฅِู„َّุง ุนَู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฑِุฒْู‚ُู‡َุง ูˆَูŠَุนْู„َู…ُ ู…ُุณْุชَู‚َุฑَّู‡َุง ูˆَู…ُุณْุชَูˆْุฏَุนَู‡َุง ูƒُู„ٌّ ูِูŠ ูƒِุชَุงุจٍ ู…ُّุจِูŠู†ٍ 
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6). 

2. Rezeki Kerana Usaha. 

ูˆَุฃَู† ู„َّูŠْุณَ ู„ِู„ْุฅِู†ุณَุงู†ِ ุฅِู„َّุง ู…َุง ุณَุนَู‰
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39). 

3. Rezeki Kerana Bersyukur. 

ู„َุฆِู† ุดَูƒَุฑْุชُู…ْ ู„َุฃَุฒِูŠุฏَู†َّูƒُู…ْ ูˆَู„َุฆِู† ูƒَูَุฑْุชُู…ْ ุฅِู†َّ ุนَุฐَุงุจِูŠ ู„َุดَุฏِูŠุฏٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7). 

4. Rezeki Tak Terduga. 

ูˆَู…َู† ูŠَุชَّู‚ِ ุงู„ู„َّู‡َ ูŠَุฌْุนَู„ ู„َّู‡ُ ู…َุฎْุฑَุฌًุง( ) ูˆَูŠَุฑْุฒُู‚ْู‡ُ ู…ِู†ْ ุญَูŠْุซُ ู„َุง ูŠَุญْุชَุณِุจُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

5. Rezeki Kerana Istighfar. 

ูَู‚ُู„ْุชُ ุงุณْุชَุบْูِุฑُูˆุง ุฑَุจَّูƒُู…ْ ุฅِู†َّู‡ُ ูƒَุงู†َ ุบَูَّุงุฑًุง ( ) ูŠُุฑْุณِู„ِ ุงู„ุณَّู…َุงุกَ ุนَู„َูŠْูƒُู… ู…ِّุฏْุฑَุงุฑًุง
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta."
(Surah Nuh : 10-11).

6. Rezeki Kerana Menikah. 

ูˆَุฃَู†ูƒِุญُูˆุง ุงู„ْุฃَูŠَุงู…َู‰ٰ ู…ِู†ูƒُู…ْ ูˆَุงู„ุตَّุงู„ِุญِูŠู†َ ู…ِู†ْ ุนِุจَุงุฏِูƒُู…ْ ูˆَุฅِู…َุงุฆِูƒُู…ْ ุฅِู† ูŠَูƒُูˆู†ُูˆุง ูُู‚َุฑَุงุกَ ูŠُุบْู†ِู‡ِู…ُ ุงู„ู„َّู‡ُ ู…ِู† ูَุถْู„ِู‡ِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32). 

7. Rezeki Kerana Anak. 

ูˆَู„َุง ุชَู‚ْุชُู„ُูˆุง ุฃَูˆْู„َุงุฏَูƒُู…ْ ุฎَุดْูŠَุฉَ ุฅِู…ْู„َุงู‚ٍ ู†َّุญْู†ُ ู†َุฑْุฒُู‚ُู‡ُู…ْ ูˆَุฅِูŠَّุงูƒُู…ْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu."
(Surah Al-Israa' : 31). 

8. Rezeki Kerana Sedekah. 

ู…َّู† ุฐَุง ุงู„َّุฐِูŠ ูŠُู‚ْุฑِุถُ ุงู„ู„َّู‡َ ู‚َุฑْุถًุง ุญَุณَู†ًุง ูَูŠُุถَุงุนِูَู‡ُ ู„َู‡ُ ุฃَุถْุนَุงูًุง ูƒَุซِูŠุฑَุฉً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).