Pages

Tuesday, October 31, 2017

Tersentap tapi bermakna

﷽ 

👀👀

😍 "Masa kecik-kecik... adik beradik tidur bersama
😍 Bila sudah besar bilik masing-masing
😍 Bila sudah nikah, rumah masing-masing

😭 Bila sudah tua, seorang demi seorang adik-beradik pergi, tiada lagi bising

🤓 Mulanya berkumpul ... penutupnya kubur masing-masing

*🌹Wahai adik-beradikku,  Wahai anak menantuku, Wahai saudaramaraku, Wahai sahabat2ku*

🤓disebabkan kubur masing-masinglah *kita selalu kena saling berpesan-pesan.*

😭 *Jika satu kubur boleh juga kita tolong-menolong,*

🤓 *Ingatlah ... disana tiada abang, kakak, adik...*

🤓 *Hanya kau dan amal mu,* 

🤓 *Bersedia selalu, bersiap selalu,* 

🤓 *Malaikat Maut tidak lihat tua, muda atau bayi*,

😭 *tiba masa ia tetap menjalankan perintah tanpa menunda...!!!*

🤓 *Jika anda ingat mati, anda orang yg bijaksana...!!!*

*"ALAM BARZAKH PERMULAAN KEHIDUPAN YANG SEBENAR"*
*Buat baik dengan orang tak semestinya orang akan hargai. Tetapi Allah akan membalas kebaikan yang kita buat*

*Hormat orang tak semestinya kita akan dihormati. Tetapi Allah melihat itu perbuatan yang mulia*

*Buat apa sahaja kebaikan tak semestinya orang akan balas dengan baik. Maka berilah kebaikan bukan kerana orangnya, tetapi keranaNYA*

*Buat baik bukan kerana kita rasa kita orang baik, tetapi  kerana kita mahu jadi terbaik disisi Allah pemilik semua yang baik*
*Suatu Masa Kita Akan Berpisah...Oleh Itu Sebelum Tiba Saat Perpisahan Itu Marilah Kita Saling Menyayangi Antara Satu Sama Lain*

۞  آللّهُمَ صَلّیۓِ ۈسَلّمْ عَلۓِ سَيّدنَآ مُحَمّدْ وَ عَلۓِ آلِ سَيّدنَآ مُحَمَّدٍ ۞

Thursday, September 14, 2017

Renungan bersama

Mesej dari sahabat saya dari satu group whatsapp, yang sangat indah yang perlu dikongsi:

JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG, KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.

Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik.
 
Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai.

Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, Kerana yang menyukai mu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yg kamu lakukan.

Dan yang membenci mu tidak percaya tentang kebaikan yg masih ada pd dirimu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi tentang siapa yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri. Hari ini dan semalam adalah hari yg berbeza. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.

Kita Bukan Siapa-Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa..

Eratkan silaturahim, 
Walau sekadar berdoa untuk semua kerabat dan sahabatmu.

Ketika kita menanam padi, rumput pun ikut tumbuh..
Tapi ketika kita menanam rumput, tidak pernah padi turut tumbuh....

Dalam kita melakukan " kebaikan ", kadang-kadang ada yang buruk turut ikut sama..

Tapi Ketika kita melakukan " keburukan ", tidak ada kebaikan turut ikut serta..

Jangan bosan untuk berbuat baik walaupun kadang-kadang kita tidak sempurna.

Jika melawat ke hospital, kita akan menyedari betapa berharganya nikmat kesihatan.
Jika melawat ke penjara, kita akan menyedari betapa besarnya nikmat kebebasan.
Jika kita ke kubur, kita akan menyedari betapa berharganya nikmat hidup.

Pesakit akan keluar wad bila sakitnya sembuh. 
Manakala banduan akan keluar penjara bila tamat tempoh hukumannya. 
Tetapi kubur TIADA JALAN KELUAR.
 
Sentiasa ingat mati dan Buatlah persiapan untuk kematian...
Peringatan utk diri sendiri n semua..☺

Wednesday, September 6, 2017

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing2.

Ada yg masih single...
Ada yg nikah 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah..
Ada yg dah nikah 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yg baru nikah bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yg grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yg grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yg muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yg umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama...
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak org lain lebih berjaya,masa kita belum sampai...
Obama retired masa umur dia 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yg berbeza.
Tapi sama2 dapat jadi Presiden.

Ada yg dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yg dah ada cucu di umur yg sama...
Malah ada yg baru menimang cahaya mata pertama di umur yg sama...

Ada yg 'depan' dari kita...
Tapi ada juga yg 'belakang' kita.
Semua org bergerak dalam laluan yg berbeza pada zon masa yg berlainan.

ALLAH ada perancangan berbeza utk kita semua.
Jgn dengki, jgn sakit hati, jgn sedih...
Mereka bergerak dgn zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early
You are just on time.
Jgn stress.
Keep going..teruskan dgn apa yg dikerjakan.

Percayalah bahawa perancangan ALLAH jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada org, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh. 
Difikiran nya siapa lah yg akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada org, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapa kah yg akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada org, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yg nak jaga aku nanti.

Ada org, anaknya semua lelaki.....
Juga terfikir siapalah yg akan jaga aku nanti. 
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku???

Ada org, anaknya semua perempuan, sama juga. 
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing2.. siapalah yg nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yg jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai org yg anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga org yg saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada org yg usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak2 ada di sisi menjaga. 

ltulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak ALLAH.
Yakin
Yakin
Yakin

Jgn runsingkan kerja ALLAH.
Runsingkan kerja kita yg asyik tak siap ni.

Jgn runsing belum ketemu jodoh
Jgn bising masih belum ada zuriat
Jgn sedih hanya kerana beranak sorang
Jgn kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jgn cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jgn takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jgn pertikaikan...
"eh nanti tua siapa nak jaga kau." 
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua? 

Masa depan kita sentiasa dlm kekuasaan ALLAH.
Dan ALLAH itu Maha adil.
Setiap org akan dapat apa yg ALLAH kata dia layak dapat. Kuatkan pergantungan kpd ALLAH, itu yg paling penting.

Pendek kataALLAH ADA.Jangan takut
,,
ALLAH sebaik-baik perancang ALLAH sebaik-baik pelindung

Sunday, September 3, 2017

CARA MENCUCI KEMALUAN DENGAN BENAR

Seringkali kita merasa telah mencuci kemaluan kita dengan bersih dan benar.  Bersih belum berarti benar. Hal ini penting agar amal ibadah kita diterima.

Banyak orang merasa ibadah mereka bagus, tetapi sebenarnya masih tidak terlepas dari ancaman azab api neraka hanya karena tidak benar dalam mencuci kemaluannya.

Sayidina Abu Bakar R.A. pernah hendak menyolatkan mayat seorang lelaki, tetapi tiba2 tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan lelaki itu. Lalu disuruhnya seseorang untuk membukanya. Alangkah terkejutnya ada seekor ular sedang melilit kepala kemaluan mayat lelaki itu.

Khalifah Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk membunuhnya. Tetapi ular itu tiba2 berkata:

"Apakah salahku? Karena aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan"

Setelah diselidiki amalan lelaki itu semasa hayatnya, ternyata dia merupakan orang yang menyepelekan dalam hal menyucikan kemaluannya setelah selesai membuang air kecil.

Jadi sebenarnya bagaimana cara membersihkan kemaluan kita dengan benar?

Lelaki dan wanita berbeda caranya. Bukan dibasuh sekadarnya dengan air dan asalkan bersih.

*LELAKI*:
Selepas membuang air kecil, disunahkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing betul-betul sudah habis keluar.

Setelah itu urutlah kemaluan dari pangkal ke ujung beberapa kali, sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran.
Kemudian basuhlah dgn air sampai bersih.

*WANITA*:
Apabila membasuh kemaluannya, hendaklah ia berdehem dan pastikan dicuci bagian dalamnya dengan memasukan sedikit  jari tengah dan diputar-putarkan sewaktu disiram air bersih.

Bukan dengan hanya menyiram air semata-mata, karena hanya dengan menyiram air saja tidak dapat membersihkan bagian dalam kemaluan wanita secara sempurna.

*SANGAT PENTING*:

Begitu juga semasa membasuh air besar (berak) sangat penting untuk memasukan satu jari kedalam dubur. Putarkan beberapa kali supaya najis keluar dari dinding dubur, sambil siram dgn air hingga terasa najis benar2 telah hilang dan bersih.(Peringatan begitu juga semasa menyucikan  dubur dan faraj semasa mandi hadas besar.) .Selepas itu di sunat kan membaca.                                           *BACALAH DOA*               اللهم طهر قلبي من النفاق وحصن فرجي من الفواحش                                     Allahhumma Thohhir Qolbii Minan-Nifaa-Qi Wa-Hasshin Farji Minal-Fawaa-his.                                                                      Ertinya: Ya 'Allah bersihkanlah(sucikanlah)hatiku dari sifat munafik dan peliharalah kemaluanku dari kekotoran.

Sudah benar atau tidak kah cara membersihkan kemaluan kita selama ini? Kalau belum benar, mari bersama2 kita betulkan supaya diri kita bersih dengan cara yang benar. Karena telah dijanjikan neraka bagi mereka yg tidak istibro' (menyucikan diri dengan sempurna baik hadas kecil/hadas besar).

Rasulullah SAW bersabda: 

"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala".

Jangan LUPA SHARE ... ilmu yang bermanfaat perlu kita amalkan bersama ...  Wallahu a'lam...

Catatan:
1. Tidak ada kata malu dalam urusan agama.
2. Jangan beranggapan ilmu fieqah itu jorok, karna fieqah itu menjelaskan sedetail2 nya....Amalan jalannya penyucian hati,amal ibadah seharian kita          sebelum kematian.. Jangan tunggu Kematian tiada amal yg kita buat hanyalah yg mandikan jenazah kita.

INSTITUT PENCEGAHAN KANKER MENGUMUMKAN RANKING SAYURAN ANTI KANKER

01: JENGKOL 99.8%
02: UBI JALAR DIMASAK 98.7%
03: UBI JALAR MENTAH. 94.4%
04: ASPARAGUS. 93.9 %
05: BROCCOLI, 92.8%
06: KUBIS/CABBAGE. 91.4%
07: KEMBANG KOL. 90.8%
08: SELEDRI. 83.7%
09: TERONG. 74.0%
10: PAPRICA. 55.5%
11: WORTEL. 46.5%
12: GOLDEN CAULIFLOWER/KMBG KOL 37.6%
13: CAPSELLA/SHEPHERD'S PURSE 35,4%
14: KOL/KOHLRABI. 34.7%
15: MUSTARD. 32.9%
16: BRASSICA JUNCEA. 29.8%
17: TOMAT. 23.8%

TIPS UTAMA :

* SEMUA KENTANG MENGANDUNG KOLAGEN, TERUTAMA UBI JALAR KUNING DAN JENGKOL PALING BANYAK.

* SEDANGKAN BAHAN ANTIKANKER PALING BANYAK ADALAH :
* JENGKOL 
* UBI JALAR UNGU DAN
* JUICE LEMON HANGAT TANPA GULA.

@ TEMUAN RESEP BARU  : BAGI YG *BERPENYAKIT DIABETES* SEMOGA GAK USAH SUSAH2 BEROBAT LAGI. CUKUP DG MEMBLENDER :
* 12 BATANG KACANG PANJANG DI CAMPUR
* 1 BUAH TOMAT MERAH.
MINUM DIHABISKAN LANGSUNG.
BIKIN 2X SEHARI. SILAKAN CEK KADAR GULANYA ESOK HARI,  Alhamdulillah LANGSUNG TURUN KADAR GULANYA. SUDAH BANYAK YG MEMBUKTIKAN, MUJARAB TANPA PANTANGAN MAKAN LAGI. BANTU KIRIMKAN BERITA INI KE SEMUA KONTAK. BANTU MEREKA YG SAKIT DIABETES AGAR SEMBUH

Jangan disimpan ya, gak ada gunanya jg disimpan.
Siapa tau bisa menyelamatkan & sahabat kita.

Jagalah Kesehatan      
         
SEMOGA BERMANFAAT 🙂

Ginjal, jangan buru buru cuci darah !!!
Biji alpokat diiris kecil kecil lalu jemur sampai kering (spt kerupuk ).
Lalu di giling sampai halus, ambil
serbuknya lalu buat spt kita buat kopi
atau teh. Minum seperti kita minum
kopi, 3 x sehari. Minumlah sampai
kembali normal. Gak ada efek samping.
Salam sehat.
Jangan pelit berbagi ke kawan kerabat
sahabat family ya. selamat mencoba

Pantangan

> Setelah makan semangka jangan
langsung minum susu.

> Setelah makan manggis jangan
langsung minum gula.

> Setelah makan durian jangan
langsung minum bir dan coca cola bisa
stroke.

> Setelah makan buah pear jangan
langsung minum madu karena bisa mati
keracunan..!

> Setelah makan udang jangan
langsung minum vit C, krn vit C +
udang = keracunan arsen (terjadi
reaksi arsen dlm udang dan vit C)

> Madu + bawang merah = merusak
mata

> Madu + tahu = merusak pendengaran

> Madu + susu kedelai = mengganggu
pencernaan & pendengaran

> Madu + teh = mengganggu
pencernaan

> Madu + kepiting = keracunan

> Madu + pear = merusak 5 organ
penting / mati

> Kirim ke semua org yg kita
sayangi..semoga kita semua hidup
sehat...({})

BAGI PENYUKA MIE INSTAN tolong
diperhatikan :

HATI-HATI, Bumbu Mie Instan TIDAK
BOLEH DIMASAK !!!
PERINGATAN BAGI KITA SEMUA BAHWA
MIE INSTANT TIDAK BOLEH DIMASAK
BERSAMAAN DENGAN BUMBUNYA,
KARENA MSG (MONO
SODIUM GLUTAMAT) BILA DIMASAK DI
ATAS 120C AKAN BERPOTENSI MENJADI
KARSINOGEN, PENCETUS KANKER.
PERHATIKAN SEMUA KEMASAN MIE
INSTAN, KEBANYAKAN PROSEDURNYA
MASAK MIE NYA DULU BARU DITABURI
BUMBU.
BUMBU DI TARUH DI MANGKOK DULU.
JADI JANGAN PERNAH MASAK MIE
BESERTA BUMBUNYA!
BAHAYA .....!!!
Tolong dapat diteruskan ke orang2
yang suka makan MIE.

Dan dari hasil penelitian :
Sering mengkonsumsi mie instant
selama 4 hari berturut-turut
berpotensi kanker, mioma, kista atau
amandel
Jika anda tidak percaya, cobalah ambil
kuah / bumbu mie instant lalu
taburkan ke atas pot yang berisi
bunga/tumbuhan..
Beberapa hari kemudian bunga/
tumbuhan tersebut akan layu/mati.
Berlaku dalam skala ukuran (1 : 1).

Sayangi keluarga anda... jauhi dari
penyakit yang ditimbulkan Bumbu Mie

PENTING BAGI WANITA  !!

Tidak disarankan makan bayam & tahu
bersamaan, karena jika digabungkan
akan membentuk senyawa yang bisa
mengakibatkan terbentuknya batu /
kista dalam tubuh.
(Hasil penelitian Prof. Dr.
Asbudi,Sp.OG)

Jangan makan mentimun saat haid
karena bisa menyebabkan darah haid
tersisa di dinding rahim, setelah 5-10
hari dapat menyebabkan pembentukan
KISTA & KANKER RAHIM.

Alangkah baiknya bila info ini
disebarkan ke banyak orang sebagai
tanda kepedulian kita terhadap
sesama.
Mencegah lebih baik dari pada
mengobati
Semoga artikel ini bermanfaat!!

Salam sehat

Saturday, September 2, 2017

KEUTAMAAN WANITA

*1. doa seorang isteri yg taat memiliki kekuatan 70 wali*

*2. isteri yg membuatkan minum suami tanpa diminta, pahalanya 3 x khatam Qur'an.*

*3. Masakan isteri yg dilakukan secara sunah dan dimakan suami beserta keluarga pahalanya semua untuk isteri dan do'a suami yg memakan masakannya menjadi do'a yg diijabah.*

*4. isteri yg membangunkan suami untuk sholat atau mengingatkan sholat berjamaah di masjid pahalanya 27+1*

*5. Isteri yg kelelahan bangun malam karena anaknya minta susu sama dengan pahala 70 x haji mabrur*

*6. Seorang ibu yg menyusui setiap tetes susunya senilai 200 x sholat khusu dan doanya di ijabah' (fadilah wanita)*

*7. burung di udara dan malaikat dilangit akan selalu memintakan ampunan kepada Allah selama Isteri dalam keridhoan suami.*

*8. bila seorang suami pulang dengan gelisah dan isteri menghiburnya maka isteri mendapatkan 10 pahala jihad.*

*9. bila seorang wanita hamil sholatnya dua rekaat adalah lebih baik dari 80 rakaat sholat wanita yg tidak hamil.*

*10. bila seorang wanita hamil akan mendapatkan pahala 70 tahun sholat dan 70 tahun puasa.*

*11. wanita yg mencuci pakaian suami dan anak-anaknya akan mendapat 1000 kebaikan dan akan diampuni kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari matahari memintakan ampun baginya dan Allah SWT mengangkat derajatnya 1000 tingkat.*

*12. Wanita yg menyusui anaknya, maka setiap tetesan air susu tersebut akan mendapatkan 1 pahala dan apabila cukup 2 tahun menyusui maka malaikat dilangit akan mengabarkan berita bahwa SURGA wajib bagi nya".*

*13. Apabila sorang wanita kedatangan haid maka haidnya akan menghapus dosa2nya.*

*14.Apabila ia membaca pd hr pertama keluar haid* *"Alhamdulilahi ala kullu halin wa astagfirullaha min kulli zanbi" Maka Allah Swt akan membebaskannya dr jahanam, shirat & adzab.*

*15. Setiap hari dari haidnya, Allah tinggikan dia dgn pahala 40 orang mati syahid apabila ia berdzikir.*
.
*SUBHANALLAAH...btp sayang nya Allah Swt terhadap kaum wanita.*
.
*#SHARE BILA BERMANFAAT*

Sunday, July 23, 2017

MENURUT DR HAMKA:

" Jika ingin melihat orang Islam...
Datanglah ke masjid pada eidilfitri dan eidiladha.

TAPI

Jika ingin melihat orang yang beriman...
Datanglah ke masjid waktu suboh.

_*Itulah nisbah antara orang Islam dengan orang beriman. "*_ 

_*SUBUH YANG MENTERJEMAHKAN DIRI*_

*Jika subuhnya sentiasa dipelihara.*
_*Tanda akan selamat dari neraka.*_

*Jika subuhnya tiada dia tinggal.*
_*Allah melindunginya dari aral.*_

*Jika subuhnya didahului sunat.*
_*Berganda isi dunia dia mendapat.*_

*Jika subuhnya bergelapan ke musolla.*
_*Di kegelapan akhirat mendapat cahaya.*_

*Jika subuh ke cerah berwirid lagi.*
_*Mendapat pahala umrah dan haji.*_

*NAMUN...*

*Jika subuhnya tiada dijaga.*
_*Pada wajahnya tiada cahaya.*_

*Jika subuhnya sengaja terlupa.*
_*Tanda imannya tiada bernyawa.*_

*Jika subuhnya terasa berat.*
_*Tanda munafik sudah mendekat.*_

*Jika subuh tiada dipeduli.*
_*Tanda iman menghampiri mati.*_

*Jika subuhnya tiada berjama'ah.*
_*Tanda hidupnya akan hilang barakah.*_

*Jika subuhnya tiada ke masjid.*
_*Tanda imannya ada penyakit.*_

*Jika subuhnya selalu terlewat.*
_*Tanda imannya semakin cacat.*_

*Jika subuhnya diakhir waktu.*
_*Tanda iman semakin kelabu.*_

*Jika subuhnya hari dah siang.*
_*Tanda rezekinya sudah hilang.*_

*Jika di subuh masih berdengkur.*
_*Tanda syaitan memeluknya tidur.*_

*Fikir-fikrkanlah. Moga beroleh manfaat.*

# _*Ingatan Diri Sendiri*_
# _*Ingatan Family*_
# _*Ingatan Sahabat*_
# _*Ingatan Masyarakat*_

*والله اعلم*