Pages

Thursday, February 23, 2017

Panduan untuk semua anak anak

Assalam.

Panduan untuk kita semua.

Ilmu yang perlu diajar pada anak-anak kita

Lepas confirm takde nyawa lagi, apa yang perlu anak-anak kita lakukan di rumah sementara menunggu jenazah kita dikebumikan:

1. Beritahu anak-anak di mana kain batik lepas disimpan;
2. Sentiasa sediakan wipes & gunting bersama kain-kain batik;
3. Potong seluar dalam, bersihkan najis-najis besar n kecil. Penting, sebab, setiap manusia yg diambik nyawa akan dalam keadaan terperanjat sehingga terkeluar najis dan terkencing. Tak mahu najis-najis tadi lama dibadan dan berbau busuk pada jenazah. Lagi pun susah untuk dibasuh kalau dah kering;
4. Gunting baju supaya tak perlu dibalik-balik jenazah;
5. Ambik minyak zaiton atau vaseline, sapu pada sendi lengan supaya senang dilipat tangan dalam keadaan solat; 
6. Ambik kain, ikat dari mulut naik ke kepala supaya mulut tertutup rapat;
7. Tutup rambut dengan selendang;
8. Ambik kain batik lepas, ditutup jenazah; 
9. Posisikan jenazah dalam keadaan kepala ke arah kiblat; dan
10. Dimandikan 

Paling utama, buat dengan lembut dan penuh kasih sayang sebagaimana sayangnya jenazah pada semua anak-anak semasa hayat beliau.

Sebarkan kepada setiap orang Islam agar anak-anak tahu dan bersedia. Jangan diaibkan jenazah dengan bau-bau yang kurang enak. Berbaktilah kepada jenazah, mungkin ibu, ayah, datuk, nenek kita buat kali terakhir.

Tuesday, February 21, 2017

Isteri Harus Lakukan 5 Pekara Ini Supaya Suami Mendapat Rezeki Yang Tak Putus-Putus



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang di rahmati Allah..

Peranan seseorang isteri tidak hanya mengatur tempat tinggal serta menjaga anak sahaja, namun juga mengatur kewangan keluarga. Berapapun nafkah yang didapatkan suami, isteri harus bijak mengatur untuk penuhi segala keperluan harian.

Sebagai isteri, ada hal-hal yang dapat dilakukan untuk meningkatkan keberkatan rezeki keluarga yang didapat dari usaha suami.

Tersebut amalan-amalan yang boleh dilakukan oleh si isteri untuk menaikkan berkatan rezeki yang diperoleh suami agar rezeki keluarga sentiasa melimpah:

Pertama : Berikanlah Beberapa Nafkah dari Suami untuk Orang-tua serta Mertua

Sekecil apa pun atau sedikit apa pun, asingkan beberapa nafkah dari suami untuk orang-tua serta mertua. Meskipun hanya dengan membelikan beras atau keperluan harian yang lain, sedarilah bahawa aspek itu mampu meningkatkan keberkatan rezeki yang didapat.

Tutup telinga rapat-rapat serta janganlah pedulikan apabila terima sindiran atau dibanding-bandingkan dengan jumlah yang didapat dari menantu lain yang lebih besar, jangan pernah jadikan hal itu pemusnah niat baik kita.

Jauhi juga berpikiran seperti itu, "Jangankan untuk orang-tua, untuk keluarga sendiri pun tak cukup! " atau "Orangtua serta mertua saya sudah kaya! "

Kedua : Selalu Mengingatkan Suami untuk Memberi Nafkah Keluarga dengan Rezeki Halal

Peranan istri yang lain adalah senantiasa mendoakan serta meningatkan suami supaya memberi nafkah kepada keluarga dari rezeki yang halal.

Kerana besarnya kepentingan rezeki yang halal demi membentuk sebuah keluarga yang baik dan dirahmati Allah.

Ketiga : Menghindari Kehidupan Yang Boros

Masak sendiri dirumah lebih menjimatkan daripada makan di luar atau beli makanan dari luar. Malah isteri juga mampu menghindari keluarga dari amalan boros.

Bawakan bekal untuk suami agar tidak perlu makan siang diluar pejabat, juga untuk anak agar mereka tidak makan jajan atau makanan ringan.

Semoga ikhtiar berhemat serta merubah lifestyle itu dapat menaikkan keberkatan rezeki keluarga.

Keempat : Lakukan Beribadah Bersama

Beribadah serta ketakwaan yang kita kerjakan bukan sahaja mendapat pahala malah mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Dorong keluarga untuk melakukan solat berjemaah setiap hari, malah adakan acara ibadah di rumah bersama keluarga seperti berpuasa sunnah Isnin serta Khamis, solat ditengah malam, membaca Al Quran serta yang lain.

Kelima : Jauhi Pertikaian dalam Tempat Tinggal

Pertikaian cuma akan menyalutkan kebencian serta menghilangkan keharmonian rumah tangga.

Isteri haruslah menjadi penyejut dikala suami dalam keadaan stres, bukannya menjadi insan yang menjadi pertikaian yang semakin besar.

Semoga info itu bermanfaat serta dapat diamalkan dalam kehidupan keseharian agar membuat pendapatan suami lebih berkat, melimpah serta mengalir deras

Suatu hari, aku bertanya kepada guru

Aku: "Bagaimana caranya agar kita mendapatkan sesuatu yang paling sempurn a dalam hidup..?" 

Guru : "Berjalanlah lurus di taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling indah menurutmu dan jangan kembali kebelakang..!"

Setelah berjalan dan sampai di ujung taman, aku kembali dengan tangan hampa.. 

Lalu Guru bertanya : "Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun...???" 

Aku : "Sebenarnya tadi aku sudah menemukannya, tapi aku tidak memetiknya, karena aku pikir mungkin yang di depan pasti ada yang lebih indah. Namun ketika aku sudah sampai di ujung, aku baru sedar bahwa yang aku lihat tadi adalah yang TERINDAH, dan aku pun tak mungkin kembali kebelakang lagi..!" 

Sambil tersenyum, Guru berkata : "Ya, itulah hidup.. semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tak akan pernah mendapatkannya. Karena sejatinya kesempurnaan yang hakiki tdk pernah ada, yang ada hanyalah keikhlasan hati kita utk menerima kekurangan.." 

• Bila tak kuasa memberi, jangan mengambil.
• Bila mengasihi terlalu sukar & sulit, jangan membenci. 
• Bila tak mampu menghibur orang, jangan membuatnya sedih.
• Bila tak mungkin meringankan beban orang lain, jangan mempersulit/memberatkannya.
• Bila tak sanggup memuji, jangan mengkeji.
• Bila tak mampu menghargai, jangan menghina. 

"JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN, tapi sempurnakanlah apa yg telah ada pada kita".
Hari ini bila kita nak mandi, kita boleh mandi sendiri dimana sahaja yg kita suka. Selepas itu kita ke almari dan pilih baju apa yg kita nak pakai dan apa warna yg kita suka. Kita ke almari solek kita boleh pilih apa wangian yg kita kita mahu. Apabila sampai waktu sembahyang, kita ke surau atau ke masjid samada berjalan kaki mahupun berkenderaan..

Selepas sembahyang kita boleh pergi kemana sahaja kita nak pergi, kedai kopi, shoping ataupun terus pulang ke rumah... 

TETAPI... Suatu hari nanti... 

Kita x mampu nak mandi dan kita akan dimandikan.. 

Kita dah x boleh pakai pakaian yg kita suka KECUALI kain kapan yg berwarna putih..

Tiada wangi-wangian KECUALI kapur barus... 

Dan di waktu itu bukan kita sendiri nak ke surau atau pun masjid TETAPI kita di usung...

Selepas disembahyangkan, kita dah x boleh pergi mana2 KECUALI kita akan diusung ke rumah yg kekal abadi utk kita semua iaituTANAH PERKUBURAN... 

diwaktu itu barulah kita tahu dan sedar bahawa apa yg ada selama ni adalah bersifat sementara dan kita baru sedar yg kita selama ini terpadaya dgn keindahan DUNIA.

"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali 
(1) orang-orang yang beriman, 
(2) dan yang beramal soleh 
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran". 

~Surah Al-'Asr.

Monday, February 20, 2017

5 gred solat

😩 Gred E
Bila azan, buat tidak tahu,  tengah memasak terus memasak, tengah berfb terus berfb, sedang tengok TV, terus tengok tv dan seumpamanya

πŸ˜” Gred D
Bila azan berkumandang, dia perlahankan tv, perlahankan radio, tetapi tetap meneruskan aktiviti, tidak bersedia untuk solat.

😌 Gred C
Bila azan berkumandang, terus mengambil wuduk dan solat.

😊 Gred B
Bila azan, terus berwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau.πŸ•Œ

πŸ˜„ Gred A
Bila azan, sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu', dan bersedia untuk solat.πŸ•Œ

Apakah gred solat Kita❓
Kalau exam kita nak gred A sokmo..

Solat macam mana? Ingatlah.! solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah swt di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga πŸ’―insyaAllah benda lain pun πŸ‘✅✅ Sama2lah kta balance kan hal dunia & hal akhirat...

Jom muhasabah😌⏰⌚
BACALAH KEJAP.. 
TAK DOSA PUN.. 
DAPAT PAHALA FREE LAGI :)πŸ’šπŸ€✅


7 kalimat yg harus di biasakan..
πŸ€1. Bismillahirrahmannirrahim -Setiap hendak melakukan sesuatu. 
πŸ’š2. Alhamdulilah -Setiap habis melakukan sesuatu. 
πŸ€3. Astargfirullah-Jika melakukan sesuatu yang buruk. 
πŸ’š4. InsyaAllah -Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
πŸ€5. Laa hawla walaaquwwata illaah billaah -Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
 πŸ’š6. Innalillahi wainna ilaihi rojiun -Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian. 
πŸ€7. Lailaha illallah-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya. 

Ada 2 pilihan utk anda :
πŸ‘‰1. Biarkn sja text ini tanpa bermanfaat untuk orang lain. 
πŸ‘‰2. Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.

 πŸƒRasulullah bersabda, "Barangsiapa yang menyampaikan 1 ilmu sja dan ada orang yang mengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..

Amiiin ya rabbal alamin
Semoga bermanfaat.
Amiinnn.....✅

YANG SUKA KE KAMAR MANDI SAMBIL MENYANYI!!

(Ini ilmu Agama, jangan diabaikan!!!)

Dalam sebuah hadis,Rasulullah bercerita bahwa Iblis meminta tempat tinggal kepada Allah seperti halnya Allah memberikan tempat tinggal kepada anak adam untuk berada di bumi.

"Ya Allah,,adam dan keturunannya Engkau beri tempat tinggal di bumi,,maka berilah pula aku tempat tinggal..!!" Kata Iblis..

Allah berfirman,, "Tempat tinggalmu adalah kamar mandi atau tandas"(HR. Bukhari)

Dari situlah kemudian Iblis pun menggoda setiap orang yang memasuki rumahnya yang berupa kmr mandi..

Godaan iblis macam-macam dan aneka warna,
contohnya menggoda manusia supaya:

01. Berlama-lama di dalam bilik mandi
02. Bernyanyi atau berkata-kata
03. Bermain-main air atau sesuatu yang lain (bawa hp mendengarkan musik, ber'facebook') 
04. Membisik seseorang supaya kencing sambil berdiri
05. Membiarkan baju yang kotor t'gntung di dalm bilik mandi
06. Melupakan seseorang untuk berdoa ketika hendak masuk atau keluar dari bilik mandi
07. Mengambil whudu sambil telanjang
08. Mencoret-coret dinding bilik mandi
09. Merencanakan kejahatan
10. Onani/masturbasi di dalam bilik mandi, air mani akan bercampur air mani iblis & menyebabkan terlahirlah tuyul.

Maka hati-hatilah sewaktu dalam bilik mandi atau tandas. Dan tips yang baik adalah mandi, buang air dll sewajarnya saja.. lebih cepat lebih baik.


*ilmu agama... Silakan Share untuk kawan-kawan yang lain.

Saturday, February 11, 2017

Apa itu Alzeimer? "CERITA DARI TEMAN"

Aku dah berusia ,di usia seperti aku ini, 
pasti banyak menanggung sakit/penyakit, 
tapi yang paling merisaukan aku adalah terkena penyakit Alzeimer (kehilangan ingatan)
Bukan saja tidak boleh menguruskan diri, tetapi menyusahkan anak2 dan sanak keluarga. 
Suatu hari, anakku pulang kerumah, memberitahu aku bahwa kwn dia seorang doktor, 
mengajarkan satu cara gerakan SENAMAN LIDAH, bukan sekadar boleh mencegah Alzeimer, 
tetapi juga boleh menurunkan:

o Berat badan
o hypertensi
o penyumbatan pembuluh barah otak
o asthma
o rabun jauh
o telinga berdengung
o infeksi tengorok
o infeksi bahu
o insomia (susah tidur)
o dan lain2

Gerakannya sangat mudah.
Setiap pagi selepas membasuh muka, 
1. JULURKAN LIDAH dan MENARIK KEMBALI sebanyak 10X,
Seterusnya 
2. JULURKAN LIDAH
lalu digerakan ke kanan dan kiri sebanyak 10X, 

Sejak itu aku melakukan senaman lidah ini setiap hari berterusan utk melihat hasilnya.

Hasil dari Rawatan gerakan Senaman Lidah ini telah menghasilkan :

o Otak menjadi lebih pintar dan cergas
o rabun jauh semakin kurang
o kepala tidak pening lagi
o masalah penghadaman semakin baik
o Mudah penat dan lain2 penyakit yang selama ini yg ku hidapi semakin berkurangan
o badan menjadi lebih cergas

catatan redaksi :

Senaman Lidah mencegah penyakit Alzeimer ada asasnya. 

Dari kajian Ilmu Kedoktoran, saraf lidah ini ada hubung kait dengan Otak Besar.
Apabila badan kita menjadi tua dan lemah, tanda2 yg muncul terlebih dahulu adalah lidah menjadi kaku dan kadang2 lidah suka tergigit sendiri.

Oleh itu amalkanlah menggerakkan lidah dengan Senaman Lidah ini akan menstimulasikan
(memberi kejutan positive) Otak Besar kita, mencegah Otak kita mengecil, dan mencapai tujuan utk menyihatkan tubuh kita.

Semoga semua teman2 istiqomah dengan amalan yg mudah utk kita melakukannya setiap hari.

Senaman Lidah  ketepatan hasilnya 95% - 100%

Alangkah bahagianya kita dapat berkongsi dgn ramai kenalan kita.

"Mungkin Ada Yg Memerlukannya"

SEMOGA BERMANFAAT
( Sumber dr biro Sukarelawan Hospital Ampang)


Sebab itulah bg ahli grup kita disarankan dan digalakkan memperbanyakkn membaca AlQuran dgn makhraj dan tajwid yg betul
kerana lidah kita akn bergerak dan meghidupkn saraf2 halus yg berhubung dgn otak besar. 
Muga bermanfaat bg semua.

InshaaAllah
Wallahualam
Ψ³Ψ¨Ψ­Ψ§Ω† Ψ§Ω„Ω„Ω‡... πŸ‘‹πŸ‘‹

Thursday, February 9, 2017

Jgn main2 dgn emosi wanita.

Kes ibu kelar anak.
Kes ibu campak bayi dari rumah flat tingkat atas.
Kes meroyan.
Kes isteri lari dari rumah.
Kes ummul mukminin cemburu hingga pecahkan mangkuk di depan Rasulullah. 

Kes emosi seorg wanita. 

Saya mohon,
Masyarakat - khususnya suami dan keluarga terdekat jgn pandang remeh bila seorg wanita kelihatan sudah mula beremosi. 

Bantu dia.
Ratibkan zikir dan doa di dlm hati kita.
Peluk.
Pujuk. 

Wanita ketika sdg penat atau tidak sihat sgt mudah beremosi.
Wanita yg sdg emosi sgt perlukan perhatian.
Jgn ditinggalkan.
Kalau dia mahu luah perasaan,
biar dia luahkan.
Dgr saja.
Jgn bantah apa2. 

Wanita ketika sdg beremosi hanya perlu melepaskan apa yg terbuku di dadanya.
Dia ingin keluarkan rasa sesak yg mengganggu.
Ketika ini,
otaknya tepu.
Jiwanya beku! 

Maka jgn masukkan apa2 lagi.
Ini bknlah masa yg tepat utk memberikan nasihat,
Apatah lagi utk berdebat. 

Waktu seorg wanita sdg diamuk perasaan,
syaitan berkerumun di sekelilingnya.
Waktu ini,
Setinggi mana pun ilmunya,
Mgkn terbang entah ke mana.
Sekukuh mana pun imannya,
Mgkin dia akan tewas juga. 

Jadi jgn marah seorg wanita ketika dia sdg marah.
Bantu dia melepasi saat sukarnya.
Jgn umpan lagi kemarahannya hingga dia buat kesilapan yg akhirnya dia sendiri sesali.
Tenangkan saja seorg wanita yg sdg dirasuk emosi.
Peluk.
Pujuk.

Nanti bila dia sudah tenang,
bila fikirannya sudah kembali rasional,
bila apa yg tersumbat di dadanya sudah keluar,
sudah lega,
Nasihatilah dia.
Insya-Allah ketika ini,
nasihat kita masuk spt air.
Cair dan mengalir. 

Seorg wanita itu dianugerahi Allah sifat yg sgt teliti.
Krn teliti,
dia blh menguruskan byk hal2 rumahtangga secara terperinci.
Namun krn teliti juga,
adakalanya dia menyusahkan diri sendiri.
Hal2 yg kecil bagi seorg lelaki mgkn dianggap besar baginya. 

Tegurlah jika dia tersalah.
Tapi tegurlah pada masa yg betul.

Sungguh sifat seorg wanita dan lelaki tidak sama.
Kemampuan mengawal emosi juga tidak sama.
Maka cubalah fahami perbezaan ini.
Insya-Allah,
Byk masalah dan musibah dpt dijauhi. 

"Wanita itu dijadikan dari tulang yg bengkok.
Kalau dibengkokkan,
Semakin bengkok.
Kalau diluruskan,
ia patah.
Kalau dibiarkan,
ia terus bengkok.
Maka nasihatinya dgn kata2 yg baik." 

Ini Rasulullah yg pesan.
Saya cuma sampaikan.
Pesanan yg sudah cukup menggambarkan betapa tidak mudahnya mengendalikan emosi seorg wanita.
Justeru,
Berhikmahlah. 

Lelaki,
Jgn cuma mahu  terima seorg wanita dlm keadaan cantik manisnya saja.
Beljrlah juga menerima dia ketika ribut melanda jiwa rapuhnya.

Terima org lain seadanya spt mana dia juga menerima kita seadanya kita.
Insya-Allah,
mudah melentur bahagia.

Kongsikn kepada kaum adam... 😊