Pages

Tuesday, August 16, 2016

Cerita pasal *MAKAN

SSOAL MAKAN*

1. Paling sdap *makan* free
2. Paling mahal *makan* angin.
3. Paling pahit *makan* hati.
4. Paling lama nak pencen *makan* gaji
5. Paling susah *makan* pasir.
6. Mulut celupar *makan* penampar
7. Paling terkesan *makan* dalam
8. Paling sikit *makan* tepi
9. Paling best *makan* tidur *makan* tidur
10. Paling bahaya break tak *makan*
11. Paling berdosa *makan* rasuah
12. Paling teruk *makan* tuan
13. Paling seimbang pandai *mkn*...pandai simpan...
14. Paling malas dah *makan* tak pandai basuh
15. Paling cela haruan *makan* anak
16. Paling lama *makan* garam
17. Paling takut *makan* diri
18. Paling bosan *makan* tahun
19. Paling tidak terasa *makan* usia
20. Paling degil tak *makan* saman
21. Paling boring *makan* masa
22. Paling hina *makan* kwn
23.Paling  bahaya *makan* jalan
24. Paling baik kena bagi *makan*
25. Paling comel tak *makan* tua
26. Paling benggang dah pancing tak *makan²*
27. Paling kecewa hrp pagar, pagar *makan* padi
28. Paling derita pantang *makan*
29. Paling risau budak² tak mau *makan*
30. Paling sibuk cari *makan*
31. Paling sopan *makan* beradab
32. Paling kerap salah *makan*
33. Paling tak jujur *makan* luar
34. Paling engkar curi² *makan*
35. Paling seronok *makan* kenduri
36. Paling diingat jaga *makan*

๐ŸŽท๐ŸŽน๐ŸŽงJalan jalan cari makan๐ŸŽป๐ŸŽค

*MACAM SAMA BERBEZA MAKSUD*

- Apa bezanya *makan* di dlm & *makan* dlm?
- Apa bezanya *makan* di luar & *makan* luar?
- Apa bezanya *makan* tepi & *makan* dlm?
- Apa bezanya cari *makan* & *makan* gaji?

Mcm2 tentang *makan* & keadaan manusia

Tak dapat dipisahkan dengan *makan*

*Mimpi doa seekor kucing*

*Ibu seorang pemuda dirawat di hospital*

ูˆุฃุฏุฎู„ุช ู„ู„ุนู†ุงูŠุฉ ุงู„ู…ุฑูƒุฒู‡
*Ibunya dirawat di ICU*

ูˆููŠ ูŠูˆู… ู…ู† ุงู„ุฃูŠุงู… ุตุงุฑุญู‡ ุงู„ุฃุทุจุงุก
*Beberapa hari kemudian doktor berterus terang*

ุจุฃู† ุญุงู„ ูˆุงู„ุฏุชู‡ ู…ูŠุคูˆุณ ู…ู†ู‡ุง ูˆุฃู†ู‡ุง ููŠ ุฃูŠ ู„ุญุธุฉ ุชูุงุฑู‚ 
*Keadaan ibumu tiada harapan semboh dan boleh meninggal dunia bila2 masa*

ูˆุฎุฑุฌ ู…ู† ุนู†ุฏ ุฃู…ู‡ ู‡ุงุฆู…ุง ุนู„ู‰ ูˆุฌู‡ู‡ 
*Pemuda itu meninggalkan hospital dengan hati yg sedih mengenang sakit ibunya*

ูˆููŠ ุทุฑูŠู‚ ุนูˆุฏุชู‡ ู„ุฒูŠุงุฑุฉ ูˆุงู„ุฏุชู‡
*Dalam perjalanan utk melawat ibunya sekali lagi*

ูˆู‚ู ููŠ ู…ุญุทุฉ ุงู„ุจู†ุฒูŠู† 
*Pemuda itu berhenti di stesen minyak* 

ูˆู‡ูˆ ูŠู†ุชุธุฑ ุงู„ุนุงู…ู„ ู„ูŠุถุน ุงู„ุจู†ุฒูŠู†
ููŠ ุณูŠุงุฑุชู‡ 
*Sedang dia menunggu atendan mengisi minyak*

ุฑุฃู‰ ุชุญุช ู‚ุทุนุฉ ูƒุฑุชูˆู† ู‚ุทุฉ ู‚ุฏ ูˆู„ุฏุช ู‚ุทุทุง ุตุบุงุฑุง 
*Pemuda itu terpandang seekor kucing bersama anaknya berteduh dibawah kotak*

ูˆู‡ู… ู„ุง ูŠุณุชุทูŠุนูˆู† ุงู„ู…ุดูŠ
*Kucing itu kelihatan tak boleh berjalan*

ูุชุณุงุกู„!!!!!
*Dia termenung sejenak*...

ู…ู† ูŠุฃุชูŠ ู„ู‡ู… ุจุงู„ุทุนุงู… ูˆู‡ู… ููŠ ู‡ุฐู‡ ุงู„ุญุงู„؟
ูุฏุฎู„ ู„ู„ุจู‚ุงู„ุฉ
*Siapakah yg akan bagi kucing itu makan dalam keadaan begitu, dan pemuda itu masuk semula ke kedai minyak*

ูˆุงุดุชุฑู‰ ุชูˆู†ุฉ
*Dibelikannya setin tuna*

ูˆูุชุญ ุงู„ุนู„ุจุฉ ูˆูˆุถุนู‡ุง ู„ู„ู‚ุทุฉ 
ูˆุงู†ุตุฑู ู„ู„ู…ุณุชุดูู‰
*Dibukannya tin tuna itu utk diberi kepada kucing tadi dan meneruskan perjalanannya ke hospital*

ูˆุนู†ุฏู…ุง ู‚ุฏู… ู„ู„ุนู†ุงูŠุฉ ู…ูƒุงู† ุชู†ูˆูŠู… ุฃ
*Sebaik sahaja masuk ke bilik ICU*

*ู„ู… ูŠุฌุฏู‡ุง ุนู„ู‰ ุณุฑูŠุฑู‡ุง ููˆู‚ุน ู…ุง ููŠ* *ูŠุฏ* 
*Alangkah terperanjatnya dia apabila ibunya tiada dikatil ICU itu dan tergamam*

ูุงุณุชุฑุฌุน ูˆุณุฃู„ ุงู„ู…ู…ุฑุถุฉ*
*Dia bergegas lari utk bertanya kepada nurse bertugas*

ุฃูŠู† ูู„ุงู†ุฉ؟ 
*Di mana ibuku.?*

ูู‚ุงู„ุช ุชุญุณู†ุช ุญุงู„ุชู‡ุง ูุฃุฎุฑุฌู†ุงู‡ุง ู„ู„ุบุฑูุฉ ุงู„ู…ุฌุงูˆุฑุฉ 
*Nurse itu berkata: Ibumu sudah beransur pulih dan kami pindahkannya ke wad biasa*

ูุฐู‡ุจ ู„ู‡ุง 
*Pemuda itu terus mendapatkan ibunya*

ููˆุฌุฏู‡ุง ู‚ุฏ ุฃูุงู‚ุช ู…ู† ุบูŠุจูˆุจุชู‡ุง 
*Yg ketika itu dalam keadaan ceria*

ูุณู„ู… ุนู„ูŠู‡ุง ูˆุณุฃู„ู‡ุง
*Dia bersalam dan mencium ibunya sambil bertanya apa terjadi*

ูู‚ุงู„ุช ุฃู†ู‡ุง ุฑุฃุช ูˆู‡ูŠ ู…ุบู…ู‰ ุนู„ูŠู‡ุง 
*Ibunya memberitahu ketika dalam keadaan tidak sedar dikatil*

ู‚ุทุฉ ูˆุฃูˆู„ุงุฏู‡ุง ุฑุงูุนูŠู† ุฃูŠุฏูŠู‡ู… ูŠุฏุนูˆู† ุงู„ู„ู‡ ู„ู‡ุง 
*Ibunya melihat kucing dan anak2nya menadah tangan ke arah langit sambil berdoa memohon ibunya disembuhkan segera*

ูุชุนุฌุจ ุงู„ุดุงุจ 
*Pemuda itu terharu mendengar apa yg diceritakan ibunya*
ูุณุจุญุงู† ู…ู† ูˆุณุนุช ุฑุญู…ุชู‡ ูƒู„ ุดูŠุก
*Puji bagi mereka yg sentiasa kasih mengasihi*

ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡ ุงู„ุตุฏู‚ุฉุฏูุนุช ุจู„ุงุก ุจุฅุฐู† ุงู„ู„ู‡
*Segala puji utk Allah, sedekah jariah melepaskan kita daripada penderitaan, dengan izin Allah.*

(ุฏุงูˆูˆุง ู…ุฑุถุงูƒู… ุจุงู„ุตุฏู‚ู‡) 
*(Sembuhkan penyakitmu dengan melakukan sedekah)*

ู‡ุฐู‡ ูู‚ุท ุนู„ุจุฉ ุชูˆู†ู‡ ูˆุงู„ุฑุณูˆู„ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุงู„ู‡ ูˆุณู„ู… ู‚ุงู„: 
*Itu hanya setin tuna. Rasulullah SAW bersabda: (Lindungi diri kamu daripada panas api neraka walaupun dengan separuh tamar)*

( ุฅุชู‚ูˆุง ุงู„ู†ุงุฑ ูˆู„ูˆ ุจุดู‚ ุชู…ุฑู‡) 
ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡ 
*Subhana Allah Jadikan ini tindakan kamu utk menjadi seorang yg pemurah*

ุญุชู‰ ู„ูˆ ู…ุดุบูˆู„ ุฅุฑุณู„ู‡ุง"
*Walaupun anda sibuk,sila forwardkan rencana ini kepada seramai rakan yg mungkin..!*

(ู„ุงุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡)
? "ูŠุงุฑุจ ูุฑุฌ ู‡ู… ู…ู† ูŠู†ุดุฑู‡"
*Ya Allah! Engkau ringankanlah beban kepada sesiapa saja yg berkongsi kisah ini.*

Friday, August 12, 2016

Sedikit perkongsian - kesihatan bersama

Sedikit sharing utk *kesihatan brsama*
dg izin Allah ....

๐ŸPerkongsian... 
๐ŸŽฏ   Kalau kawan2 yang *suka minum air tin* hopefully
*hentikanlah tabiat tu*
 mulai hari nih sebab
*1 tin  minuman berkarbonat*
 tu bersamaan dengan
*14 gelas teh tarik manis.*

๐Ÿšด๐Ÿšต๐Ÿšด Orang yang *menghidapi buasir*
*TIDAK BOLEH*
*makan makanan atau minuman yang berkaitan limau nipis, tomyam dan cili padi*..

*๐ŸŽฑ๐ŸŽพ⚽Sakit gout seperti 7x ganda sakit gig.*

๐Ÿ๐Ÿ
*Sebenarnya makanan yang kita suka makan itulah merupakan punca penyakit kita.*☕☕*

๐ŸŽณ๐Ÿ€
*Orang yang sakit tulang dan mengambil ubat untuk cair darah*
*TIDAK BOLEH makan sebarang makanan yang berasaskan kacang seperti kicap, air soya, tempe, kacang panjang dan segala jenis kacang yang ada di dunia ni.*

๐Ÿผ๐Ÿถ๐Ÿผ
*Kanser paru paru adalah 95% terdiri daripada perokok*

๐Ÿค๐Ÿ›๐Ÿ
*95% kanser berlaku kerana stress*

๐Ÿฉ๐Ÿž๐Ÿณ
*Tapak tangan kanan mempunyai 18 enzim* dan *tapak tangan kiri 81 enzim* yang *mampu membunuh bakteria*

๐Ÿก๐Ÿข๐Ÿง *Kalau nak kurus* senang aje. *Makan ikut sunnah Rasulullah* iaitu *40-100 kunyahan….*

๐Ÿฃ๐Ÿฅ๐Ÿ™ *Nak mandi* kenalah *mula dari kaki (elak kena gout),kemudian lutut (elak sakit lutut),tempat sulit (elak cyst),pinggang( tak sakit pinggang, serviks sihat),perut (elak buasir, gastriks, ulser,sembelit),dada (sakit jantung,paru-paru etc) dan akhirnya kepala(elak migraine)*. Lepas tu, *baru mandi macam biasa*. *Lepas tu satu cara lagi nak kurus, mandi di waktu pagi…*๐Ÿ˜๐Ÿ™๐Ÿฅ *Air yang sejuk kejung tulah. Sebabnya menyingkirkan segala lemak dalam badan.*

๐Ÿฏ๐Ÿญ๐Ÿฌ *Tidur mesti mengiring ke kanan* di mana sebelah kiri ke atas. Cara tidur ini *takkan kena sakit jantung.*

๐Ÿ‘๐ŸŽ๐Ÿฏ Untuk *mengelakkan migraine* sujud *waktu solat Subuh tu sujud lama lama.*

 ๐ŸŠ๐Ÿ Tahu tak korang yang *orang lelaki ni tidak sekuat wanita* kerana lelaki *mudah diserang jantung* jika dibandingkan *wanita yang jarang terkena serangan jantung.* Ini kerana, wanita *mempunyai hormon estrogen yang melindungi jantung.*Orang *lelaki tidak ada hormon estrogen yang melindungi jantung sebab tu lelaki mudah terkena.*

         ๐Ÿฏ๐Ÿญ๐Ÿญ *Kalau nak jaga jantung suami supaya sihat* banyakkan *bawang putih dalam masakan* ye kaum wanita semua.

         ๐Ÿญ๐Ÿ‰๐Ÿ‡Nak *mengubati kanser payudara*cari *kulat susu harimau.*

         ๐Ÿ๐ŸŽ๐ŸฏKepada *peminat petai,* lepas ni kalau *nak makan*, cukup *sekadar 7@8 biji* saja kerana petai ni *mengandungi kolesterol yang tinggi.*

         ๐ŸŒ๐Ÿˆ๐Ÿ‘Untuk para *suami, kalau hormon isteri tak stabil bagi isteri mkn kacang botor.*

         ๐Ÿ†๐Ÿ ๐Ÿ‡ *Ibu ibu mengandung* sila amalkan *makan buah delima* bila *usia kandungan mencecah 5 bulan ye..*

         ๐Ÿ๐Ÿ๐ŸKepada peminat *buah epal hijau,* *makan sebiji sehari*ye *jangan makan banyak* kali sebab *epal hijau menyebabkan kita menjadi pelupa.*

         ๐Ÿ…๐Ÿ“๐ŸŽ *Epal merah untuk ibu ibu mengandung dan pesakit asma*. Makan *2 biji sehari* ye…

         ๐Ÿฏ๐Ÿญ๐Ÿ‰Jika ada sakit *kencing tak lawas,* blend lobak putih *minum air lobak putih* tu ye. Amalkan minum *2x seminggu*
    
      ๐ŸŒฝ๐Ÿ…๐Ÿ†Kepada *penghidap kolesterol tinggi* ambik *akar pokok semalu dan rebus*. Amalkan *minum air rebusan*

๐Ÿ‡๐Ÿ‰๐Ÿ“ *JGN BUNUH SEMUT!*  kalau *nampak semut banyak2 dalam rumah seperti yg pernah dipesan oleh nabi kita junjungan rasullullah dulu kita ucaplah* ..   ๐Ÿœ๐Ÿœ๐Ÿœ       *"Assalamualaikum rakyat Nabi Sulaiman a.s..Ini rumahku..Aku mahukan kebersihan.. Kamu adalah makhluk Allah s.w.t.yg sentiasa berzikir kepadaNya..*

*๐Ÿœ๐Ÿœ๐ŸœJika kamu mahu membuat sarang untuk meneruskan hidup kamu, kamu hiduplah di luar rumahku yg berdekatan dengan rumahku agar kamu selamat"..*       

*๐Ÿœ๐Ÿž๐Ÿœ Jika kita tak suka semut2 berada di dalam rumah, kita jangan sembur ridsect/sheildtox/bakar semut2 tu. Kita tegur mereka dengan bagi Salam ke atas Nabi Sulaiman a.s.. sebab semut2 ni adalah rakyat Nabi Sulaiman a.s..Semut2 ni juga serangga yg sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t. sepanjang masa.. Kisah semut ni pun ada di dalam Al-Quran..^*       


*๐ŸŒ๐Ÿž๐Ÿœ๐ŸœCintai Rasulullah s.a w. dengan mengamalkan segala sunnahnya.*

Thursday, August 11, 2016

renungan

aku terigat pesan mak aku.. kalau mak n ayah dah tiada nanti..selepas kebumian jangan balik lagi..tunggu la 10-15 minit kerana masa itu malaikat akan datang..jika masih ada ank nya di atas kubur.. malaikat itu akan tanya kepada arwah ngn nada yang rendah..
Nabi kata, bila kita dimasukkan ke dalam kubur..badan kita bersandar dengan batu, dengan tanah, dengan kain kapan..akhirnya dihadapkan ke arah kiblat, dibuka muka kita, pipi kita ni kena tanah..duduk dalam kubur menghadap kiblat..
Isteri dok menangis, suami menangis, anak-anak menangis..lepas tu diambil papan, tutup..tanah pun diturunkan perlahan-lahan..bila dah sampai separuh kubur, tukang kubur pun naik melompat ke atas. Bila melompat naik ke atas, tutup! Dipijak2nya kubur..
Nabi kata bila berpaling sahaja muka orang yang menghantar kamu ke belakang dari kubur, kamu mendengar tapak kasut orang balik. Kita dengar tapak kasut mereka..derap2 deru, derap2 deru mereka kita dengar. Maka pada masa itulah..roh kita akan duduk..duduknya roh dan kaki melunjur. Tegak badan..
Maka pada masa itulah, dia panggil orang2 yang hantar dia..kalau isteri hantar, dia panggil isteri die.. "Pah..takkan tinggalkan abg, Pah..kata nak sehidup semati, Pah.."..Pah tak dengar. Pah bawak cerek dengan daun pandan balik..sambil dok lap air mata.. Syg macam mana isterinya pun, dia balik.. Suami dia panggil "Pah, jangan balik, Pah..tunggu abg Pah.." Dia tak kisah. Dia balik.
Satg dia nampak anak-anak dia balik. Dia panggil anak-anak dia. Anak-anak dia tak dengar. Selepas mereka beredar sahaja, datanglah dua malaikat. Yang hitam kedua2nya. Yang biru kedua2nya. Kta panggil blue black.. Dan kamu dengar derap kaki dia lebih kuat daripada derap kaki orang yang balik tadi.. Siap dengar rantai yang dia bawak lagi tu.. Lagi menggerunkan...
Yg tak pernah senyum, yg tak pernah ketawa..dia masuuuk terus menghadap kepada kamu. Dan terus memanggil kamu "Hai manusia".. Dia tak kata dah Hai ustaz.. Dia tak sebut wahai datuk seri. Tidak.. Dia tak sebut wahai tuanku.. Tidak.. Dr.. Dia tak sebut dah. Malaikat pun tak kenal kita. Malaikat tak panggil hajjah, haji.. Die panggil "Hai manusia"..
"Hai manusia..apa pendapat kamu tentang Muhammad bin Abdullah". Itu soalan dia. Maka manusia tadi menjawab "Dia itu adalah hamba Allah, dia adalah pesuruh Allah..aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah." Kalau itu lah jawapan dia, selamat kita..dia tak tanya lagi, Marobbuka, Manabiyuka..dia tak tanya lagi..soalan pertama, apa pendapatmu..tentang Muhammad bin Abdullah.
Lepas soalan ini, maka lepaslah soalan lain. Maka malaikat tadi dengar apa yang kita jawab, malaikat kata "Kami tahu dah kamu akan jawab macam itu..saaaja kami tanya.." "Nak pastikan bahawa kamu ni orang yang baik." Maka kata malaikat kepada lelaki tadi, "Tidurlah kamu di dalam kubur ini macam tidurnya pengantin."
Maka ahli kubur tadi berkata "Pulangkan aku balik ke dunia..aku nak balik kepada keluarga aku. Aku nak bagitahu keadaan aku dalam kubur. Tolong hantarkan aku balik." Rayu si mati kepada malaikat.
Rupanya orang mati ni nak mintak balik. Bukan nak makan nasi briyani gam.. Bukan balik nak tengok tv.. Bukan. Dia balik ni sebab nak bagitahu kat anak2 dia sembahyang lah.. "Wahai anak2ku, sembahyang.. Wahai isteri2ku, sembahyang.. Wahai suami2ku, sembahyang.." Dia nak bagitahu yg itu..Tapi malaikat kata "Tak boleh balik dah. Kamu sekarang berada di alam barzakh. Kamu tak boleh campur dengan alam dunia"..
Kalau kamu orang yang baik kata Nabi, akan diluaskan kubur tujuh puluh hasta, dilebarkan tujuh puluh hasta dan dicerahkan kubur kamu.
Tetapi biarpun mayat tak boleh khabarkan kepada kita, Nabi dah khabarkan pada kita. Itulah untungnya kita jadi umat Nabi Muhammad saw. Kalau kamu nak 70 hasta, kalau kamu nak cerah dalam kubur, ini amalan yg kamu kena buat. Kalau kamu nak gelap dalam kubur, kalau kamu nak tulang rangka kamu berselisih, ini amalan yg kamu kena buat. Semuanya bergantung di tangan kamu. Madu di tangan kanan, racun di tangan kiri. Pilihlah mana yg kamu nak buat.
Sesungguhnya bekalan yg paling baik adalah taqwa.
Jagalah solat kamu...
Credit to
-Ustaz Kazim Elias-

*3 WAKTU DILARANG MANDI :*

1. 30 Minit Setelah Solat Asar.
2. Setelah Maghrib.
3. Setelah Isya' sehingga pukul 12 malam.
*Penjelasan :*
*_Pertama :_*
30 minit setelah solat asar itu adalah waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas, jika kita mandi ketika itu, akan menyebabkan badan menjadi lelah dan penat untuk melakukan perkerjaan.
*_Kedua :_*
jantung kita setelah maghrib sudah mulai lemah untuk melakukan perkerjaan. Jadi, kajian menunjukkan bahwa ketika ini jika kita mandi akan menyebabkan paru-paru boleh di masuki air dan boleh menyebabkan paru-paru basah.
*_Ketiga :_*
Setelah solat isya, ini saatnya jantung kita berhenti dan melakukan istirahat, jika mandi ketika ini akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air.
Sebaiknya mandi setelah 1 jam dari jam 12 malam. Antara pukul 2 - 3 pagi, itu akan lebih memberikan energy kepada badan seperti mana bateri yang telah lemah di cas semula.
*_Dikatakan :- _*۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT. ۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat. ۞ *_Surah Al Dukhan_* dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat. ۞ *_Surah Al-Waqi'ah_* dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir. ۞ *_Surah Al-Mulk_* dapat meringankan azab di dalam kubur. ۞ *_Surah Al-Kauthar_* dapat merelaikan segala perbalahan. ۞ *_Surah Al-Kafirun_* dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian. ۞ *_Surah Al-Ikhlas_* dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq. ۞ *_Surah Al-Falq_* dapat menghapuskan perasaan hasad dengki. ۞ *_Surah An-Nas_* dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was. 

Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, dikatakan juga:- ۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respond syaitan ialah biasa saja, tengok je... ۞

Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga. ۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah. Ketika anda memahaminya, dia mula kejang. ۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN dalam kehidupan setiap hari, dia stroke.... 

Maka, teruskan membaca AL-QURAN dan mengamalkannya agar syaitan terus stroke.

۞ Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun akan mencegahnya. ۞ Syaitan berkata, "JANGAN SEBARKANNYA, KARENA INI TIDAKLAH PENTING LANGSUNG" *_Sebarkan, biar umat islam mengetahui_*

Sifir 7 dalam kehidupan

*KEHIDUPAN MANUSIAN TAK UBAH SEPERTI SIFIR 7 YG AKAN BERHENTI DI TANGGA SEMBILAN. JOM FIKIR2KAN DAN BERMUHASABAH*

Kita, khidupan kita  dn umur kita adalah seperti SIFIR 7. Sifir ini akan berhenti di tangga ke 9. Kenapa? Jom renungkan.

*7x 1= 7*
Ketika umur disifir 7x1,  kita percaya bahawa bermain merupakan perkara sangat penting. Sebab itu kita suka bermain. Pagi petang siang malam mahu bermain. Kita belum kenal  dosa pahala. Kita belum fikir ttg masa dpn.

*7x 2=14*
Ketika umur kita belasan tahun pula, kita merasakan kebebasan itu lebih penting. Sebab itu kita ingin menyuarakan pendapat sendiri. Ingin suara didengari. Kita banyak memberontak dan sedikit keras kepala. Kita menjadi degil dan tidak mahu mendengar kata.

*7 x 3=21*
Beranjak kepada umur 20-an, kita berasakan pendidikan dan kerjaya pula penting. Sebab itu kita belajar bersungguh-sungguh untuk memperoleh kerjaya yang setimpal. Kadang-kadang kita berasa menyesal tidak belajar bersungguh-sungguh dahulu. Melihat kawan-kawan mendapat pekerjaan yang baik kita berasa cemburu. Alangkah ruginya kita mempersiakan hidup sebelum ini.

*7 x 4= 28*
Meningkat kepada umur ini, kita semakin sedar bahawa kewangan itu pula penting. Masa inilah kita sedang membina hidup. 

*7 x 5= 35*
Tahap penting utk membina keluarga. Ingin membeli kereta,  rumah, tanah, aset, melancong dan sebagainya.

*7 x6=42*
Namun akhirnya, kita akur tatkala memasuki fasa ini . Bahawa usia semakin mningkt. Ini bkn lg masa utk berehat. Saat ini saat yg genting. Kita berlumba mngumpul harta. 

*7 x 7=49*
Kita sedar perkara yang paling penting dalam hidup ialah kesihatan. Kekayaaan dan lain-lain tidak bermakna dengan tahap kesihatan yang tidak memuaskan. Pada masa ini darah tinggi, kencing manis, jantung sakit  dan lain-lain sedang cuba melamar. Masa inilah kita menyesal kerana sibuk dengan kerjaya sehingga lupa untuk bersenam, menjaga kesihatan ketika umur remaja dan meningkat dewasa.

*7 x 8= 56*
Memasuki era 50-an, tatkala kita sudah memiliki semua impian, akhirnya kita sedar bahawa perkara yang lagi penting dalam hidup ialah kasih sayang. Kita sedikit kesunyian tatkala anak-anak sudah berkahwin dan tinggal di tempat lain. Anak-anak yang sibuk dengan kerjaya menjadikan kita rindu saat-saat indah bersama mereka di usia kecil. Rumah banglo besar, kereta besar seakan-akan tidak lagi bermakna. Rumah besar kosong dan sunyi sepi. 

*7 x 9= 63*
Kehidupan mesti diteruskan. Tatkala memasuki usia 60-an, kita semakin sedar bahawa hanya amal ibadat perkara yang cukup bermakna sebagai bekalan menuju ke sana. Segala kemewahan dan kebendaan tidak lagi bermakna. Kubur bakal menjemput bila-bila masa. Rumah hampir setiap hari menyatakan selamat tinggal. Mujurlah Allah masih membuka pintu dan menerima taubat yang kita pohon.

Kenapa berhenti di sifir 7 x 9? Sebab, kita umat Muhammad saw . Banyak yg berakhir di usia ini. Jika ada pun yg sampai ke sifir seterusnya, ia adalah bonus. 

Demikianlah kitaran hidup. Kanak-kanak akan menjadi remaja. Remaja akan menjadi dewasa. Dan dewasa akan melangkah ke alam usia emas. Usia hanyalah pinjaman. Dunia hanyalah pinjaman. Amatlah rugi jika kita mempersiakan hidup dengan perkara yang merugikan dan melalaikan. Terlibat dengan gejala dadah, berkawan dengan rakan yang melalaikan, atau terlalu sibuk dengan kebendaan.

*Ingat!! Berapa ramai pula yg tk lps byk sifir 7. Ada yg berhenti di tangga 1, byk juga yg umurnya ditangga ke 3.*

■ Hidup ini hanya sementara. Kejarlah akhirat sebelum tertiarap. Dunia juga penting. Kerana dengan dunialah kita akan ke akhirat. 

■ Umur yg kita dpt hari ini adalah anugerah dari Allah.  

■ Hargailah dgn byk mngingati Allah. Kumpulkan bekalan yg akan kita bawa 'ke sana'. Walau ditangga mana pun kita skrg, jgn tangguh kerana mati itu misteri, tdk akan cepat atau lewat walau sesaat . 

#sekadar berkongsi ws kpd yg sudi utk membacanya..sebab pjg sgt wehhh๐Ÿ˜Š

Wednesday, August 10, 2016

๐Ÿ’ŸSEMUA WAJIB TAU๐Ÿ’Ÿ

๐Ÿ "Kalau isteri sakitkan hati suami, tandanya
derhaka pada suami.
๐Ÿ Tapi bagaimana jika suami sakiti hati isteri?"
๐Ÿ Jawapan Ustaz :
"BERDOSA jugalah.
 ๐Ÿ Cuma tidak ada istilah suami derhaka pada isteri,
 ๐Ÿ tapi suami akan ditanda Malaikat sebagai derhaka pada Allah SWT.
๐Ÿ Kerana isteri, rezekimu bertambah.
๐Ÿ Kerana isteri, maka lahirlah zuriatmu.
๐Ÿ Kerana isteri, makan, pakai mu dijaga.
๐Ÿ Kerana isteri, tenang hati mu.
๐Ÿ Kerana isteri, lembut pandangan mata mu.
๐Ÿ Kerana isteri adalah satunya manusia yang boleh melihat cacat cela mu yang tersembunyi dari pandangan mata mu dan masih menerima mu seadanya.
๐Ÿ Janganlah sakiti hati mereka, ingatlah setiap pengorbanan mereka,
 ๐Ÿ walaupun kecil di mata mu, baginya besar bagi dirinya.
๐Ÿ Setiap peluh yang menitik, yang bekerja untuk keluarganya,
 ๐Ÿ setiap airmata yang menitis untuk anak-anak dan suaminya adalah salah satu tanda,
 ๐Ÿ dia isteri yang terbaik buat anda wahai yang bergelar suami.
๐Ÿ renungan sepintas lalu. Mengapa WANITA sering menangis?
๐Ÿ Jawab Allah :
Kerana WANITA itu unik.
๐Ÿ Aku ciptakan ia sebagai makhluk istimewa.
๐Ÿ KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya,
๐Ÿ KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman,
๐Ÿ KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia,
๐Ÿ KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain
menyerah,
๐Ÿ KU beri dia naluri utk tetap menyayangi, walau dikhianati oleh teman,
 ๐Ÿ walau disakiti oleh orang yg disayangi.
WANITA makhluk kuat.
๐Ÿ Tapi jika suatu saat dia menangis itu kerana KU beri air mata utk membasuh luka batin & memberi kekuatan baru.
๐ŸWANITA sangatlah istimewa......
..Kirimkan kpd WANITA yg kamu sayangi......
๐ŸŒดKirimkan juga kpd lelaki agar mereka menghargai WANITA dan agar tau bahawa WANITA.....ciptaan Allah yg istimewa........
➡Wajah IBU paling→ cantik
➡Masakan IBU paling→ sedap
➡Kata IBU paling→ beharga.
➡Doa IBU paling→makbul
➡ Restu IBU paling di berkati:
๐ŸŒบIBU SANGAT SEMPURNA DI MATA KITA ☺๐Ÿ˜”๐Ÿ˜ญ
✅Sebarkan๐Ÿ‘†ilmu yng kamu baca ini cuma copy & paste je.
๐ŸŒป๐ŸŒน๐ŸŒป๐ŸŒน๐ŸŒป๐ŸŒน๐ŸŒป