Pages

Sunday, December 14, 2014

PASANGAN SUAMI ISTERI DIANGGAP BERZINA SEPANJANG PERKAHWINAN MEREKA JIKA...

Selepas beberapa perbincangan mengenai tajuk artikel di bawah yang menimbulkan kontroversi dan dirujuk kepada Majli Fatwa Kebangsaan, berikut adalah keputusannya:

Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21-22 Jan 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.


Keputusan ini boleh dirujuk pada pautan :
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/mengahwini-perempuan-yang-sedang-mengandung-anak-luar-nikah


TAJUK : ZINA AKAN BERTERUSAN WALAU PUN DAH DI IJABKABUL... BACA UNTUK PENGETAHUAN SENDIRI DAN PEDOMAN SEMUA. HIDUP SEBAGAI SEORG BERNAMA ISLAM JANGAN TERUSAN DLM KEJAHILAN. 

Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 - 9.

Perkahwinan seumpama ini Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak "pregnant luar nikah", cepat cepat dikahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila... Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting: 

Soalan 1: Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah? 
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan. 

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah? 
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan. 

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakan ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan? 
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi,secara sah. 

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah? 
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri? 
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram. 

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya? 
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera Dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri? 
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Kesimpulannya: Ibubapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab Dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat... 

Tolong jangan abaikan text ini. Ini merupakan satu perkara yang serious jadi, fahami Dan dalami betul-betul Dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.

Mafhumnya: Katakanlah: 'Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian alam... 

Friday, November 21, 2014

Beautiful Poem – "I'M MALAK-UL MAUT "

A poem I thought i'll share...
Very touching
Beautiful Poem – "I'M MALAK-UL MAUT "

It was early in the morning at four,
When death knocked upon a bedroom door;

Who is there? The sleeping one cried,
"I am Malak-ul Maut (Angel Of Death) let me inside";

At once the man began to shiver,
As one sweating in deadly fever;

He shouted to his sleeping wife,
"Don't let him take away my life";

"Please go away, O Angel of Death!,
Leave me alone; I'm not ready yet;

My parents and family on me depends,
Give me a chance, O please prepense";

The angel knocked again and again,
"Friend! I'll take your life without a pain;

Its your soul Allah requires,
I come not with my own desires";

Bewildered, the man began to cry,
"O Angel I'm so afraid to die;

I'll give you gold and be your slave,
Don't send me to the unlit grave";

"Let me in, O Friend", the Angel said,
"Open the door; get up from your bed;

If you do not allow me in,
I will walk through it, like a Jinn";

The man held a gun in his hand,
Ready to defy the Angel's stand;

"I'll point my gun, towards your head,
You dare come in, I'll shoot you dead;

By now the Angel was in the room,
Saying, "O Friend, prepare for your doom;

Foolish man, Angels never die (except when Allah will give death to everyone on day of Qayaamat),
Put down your gun and do not sigh;

Why are you afraid, tell me O man?,
To die according to Allah's plan?;

Come smile at me, do not be grim,
Be Happy, to return to Him";

"O Angel! I bow my head in shame,
I had no time to take Allah's Name;

From morning till dusk I made my wealth,
Not even caring for my own health;

Allah's command I never obeyed,
Nor five times a day I ever prayed;

Ramadhan came and Ramadhan went,
But I had no time to repent;

The Hajj was already Fardh on me,
But I would not part with my money;

All charities I did ignore,
Taking usury more and more;

Sometimes I sipped my favourite Wine,
With flirting women I sat to dine;

O Angel! I appeal to you,
Spare my life for a year or two;

The Laws of Qur'an I will obey,
I'll begin my SALAAT this very day;

My Fast and Hajj I will complete,
And keep away from self-conceit;

I will refrain from Usury,
And give all my wealth to charity;

Wine and wenches I will detest,
Allah's oneness I will attest";

"We Angels do what Allah demands,
We cannot go against His commands;

Death is ordained for everyone,
Father, mother, daughter or son;

I'm afraid this moment is your last,
Now be reminded, of your past;

Do understand your dreadful fears,
But it is now too late for tears;

You lived in this world, two score and more,
Never did you, your people adore;

Your parents, you did not obey,
Hungry beggars, you turned away;

Your two ill-gotten, female offspring,
In nightclubs, for livelihood they sing;

Instead of making many more Muslims,
You even made your children non-Muslims?;

You did ignore the Mua'dhin Adhaan,
Nor did you read the Holy Quran;

Breaking promises all your life,
Backbiting friends, and causing strife;

From hoarded goods, great profits you made,
And for your poor workers, you underpaid;

Horses and cars were your leisure,
Moneymaking was your pleasure;

You ate vitamins and grew more fat,
With the very sick, you never sat;

A pint of blood you never gave,
Which could a little baby save;

O Human, you have done enough wrong,
You bought good properties for a song;

When the farmers appealed to you,
You did not have mercy, 'tis true;

Paradise for you? I cannot tell,
Undoubtedly you will dwell in hell;

There is no time for you to repent,
I'll take your soul for which I have been sent";

The ending however, is very sad,
Eventually the man became mad;

With a cry, he jumped out of bed,
And suddenly, he fell down dead;

O Reader! Take moral from here,
You never know, your end may be near;

Change your living and make amends,
For heaven, on your deeds depends;

If this poem inspires you,
It can help someone else too;

Saturday, October 11, 2014

Pembentangan Bajet 2015

Salam Hormat Tuan2

Antara yang menarik:-
1. Ekonomi Keperluan Rakyat ...,EKR
2. Turun difisit fizikal ke tahap 3.5% akhir tahun
3. Peruntukan Rm 273.9b ..Rm233.4b mengurus...Rm 50.5b pembangunan
4. Jumlah Kutipan RM 235.2b... GST ..jangka hasil kutipan RM 23.2b
5. Investment Acc Platform..IAP..Rm 1.50 juta .pelabur pembiayaan keusahawan & pengurusan PKS...pinjaman kpd usahawan pelbagai kaum
6. Insentif Elaun modal perbelanjaan Automasi
7. Jualan runcit Petrol Ron 95 , diesel dan LPG dikecualikan dpd GST..
8. Cukai pendapatan individu turun 1-3 % dan koperasi diturunkan 1-2%
9. Rasionalisasi Subsidi ..catat RM 40.5b...mekanisma baru akan diumum
10. Infrastruktur...Pembinaan -L.raya sg besi/ ulu klang 59km..
-L.raya pantai barat dr taiping ke banting 276km.
-L.raya Damansara / shah alam ..47km...
-L.raya lingkaran Luar KL ..hubungan timur 36km
-MRT jajaran ke 2 dari selayang ke putrajaya..56km
-Projek LRT 3...bandar
Utama sehingga shah alam dan klang
- L.raya Pan Borneo
11. Pelancongan diperuntukan Rm 29.4 juta sempena m'sia year of festival 2015 sasar pendapatan RM 89b
12. 2 kem batalion PGA ditambah di Beluran & Lahad Datu
13. Pinjaman Youth Housing Skim...milik rumah pertama harga RM 500 ribu kebawah..kerajaan beri RM 200 setiap bulan utk 2 tahun bg kurang beban ansuran pinjaman
14. Bantuan buku RM 100 sek.rendah...bantuan voucher RM 250 pelajar menengah/kolej
15. Pinjaman perumahan penjawat awam dinaikkan.
16. Ealaun Sara Hidup Nelayan naik RM 200 kpd RM300
17. Brim kpd penpdt kurang RM 3000 diberi RM 650 kepada RM 950 ..ansuran 3 kali
Brim kpd pendapatan RM3000 - RM4000...RM 750
Brim bujang pdpt kurang Rm2000 naik Rm 300 kpd Rm350
18. Bonus penjawat Awam setengah bulan atau minima RM 500
Utk makluman tuan2.

Friday, October 3, 2014

Kalimat indah dari Dr. Aid Al-Qarni

عبارة جمیلة للدكتور عائض القرني ـَـَََ
Kalimat indah dari Dr. Aid Al-Qarni
نحن لا نملك تغییر الماضي
Kita tidak boleh merubah yang telah terjadi
و لا رسم المستقبل ..
Juga tidak boleh menggariskan masa depan
فلماذا نقتل أنفسنا حسرة
Lalu mengapa kita bunuh diri kita dgn penyesalan?
على شيئ لا نستطیع تغییره؟
Atas apa yg sudah tidak boleh kita ubah
الحیاة قصیرة وأهدافها كثيرة
Hidup itu singkat sementara matlamatnya banyak
فانظر إلى السحاب
و لا تنظر إلى التراب ..
Maka, tataplah awan dan jgn lihat ke tanah
إذا ضاقت بك الدروب
فعلیك بعلام الغیوب
و قل الحمدلله على كل شيئ
Kalau merasa jalan sudah sempit, kembalilah ke Allah yg Maha Mengetahui yg ghaib!
Dan ucapkan alhamdulillah atas apa saja.
سفينة (تايتنك) بناها مئات الأشخاص
Kapal titanic dibuat oleh ratusan orang
وسفينة ( نوح ) بناها شخص واحد
Sedang kapal nabi Nuh dibuat hanya oleh satu orang
الأولى غرقت والثانية حملت البشرية
Tetapi, Titanic tenggelam. Sedang kapal Nabi Nuh menyelamatkan umat manusia
التوفيق من الله سبحانه وتعالى

Taufik hanya dari Allah swt
نحن لسنا السكان الأصليين
لهذا الكوكب الأرض !!
بل نحن ننتمي إلى ( الجنّة )
Kita bukanlah penduduk asli bumi, asal kita adalah syurga
حيث كان أبونا آدم
يسكن في البداية
لكننا نزلنا هنا مؤقتاً
لكي نؤدّي اختبارا قصيرا
ثم نرجع بسرعة ..
Tempat, dimana org tua kita, Adam, tinggal di permulaan.
Kita tinggal di sini hanya untuk sementara,
Untuk mengikuti ujian lalu segera kembali.
فحاول أن تعمل ما بوسعك
لتلحق بقافلة الصالحين
التي ستعود إلى وطننا الجميل الواسع
و لا تضيع وقتك في هذا الكوكب الصغير
Maka berusahalah semampumu,
Untuk mengejar kafilah org2 sholeh, Yang akan kembali ke tanah air yg sgt luas
Jgn sia2kan waktumu di planet kecil ini..!
الفراق: ليَس السفِر، ولا فراق الحب، حتىّ الموت ليس فراقاْ
سنجتمَع في الآخرة
الفراق هو: أن يكون أحدنا في الجنة،
والآخر في النار
جعلني ربي وإياكمَ من سكان جنته..
Perpisahan itu bukanlah kerana perjalanan yg jauh,
Atau kerana ditinggal orang tercinta,
Bahkan, kematian pun bukanlah perpisahan, sebab kita pasti akan bertemu di akhirat.
Perpisahan itu adalah,
Jika salah satu diantara kita di syurga dan yg lain di neraka.
Semoga Allah swt menjadikan kita semua sebagai penghuni surga!
والحياة ما هي إلا قصة قصيرة !!
( من تراب . تراب . إلى تراب )
( ثم حساب . فثواب . أو عقاب )
Hidup ini adalah cerita pendek, dari tanah, di atas tanah, dan kembali ke tanah,
Lalu hisab (yg hanya menghasilkan dua kemungkinan); pahala atau seksa.
فعش حياتك لله - تكن أسعد خلق ﷲ
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
Maka, Hiduplah utk Allah nescaya kau akan jadi makhluk-Nya yg paling bahagia.
Ya Rabb utkmu segala puji yg layak utk kemuliaan wajah-Mu dan keagungan kekuasan-Mu

Friday, September 26, 2014

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

ه
Salam pagi jumaat
Hri ni start 1 zulhijjah.

Hari yang terbaik adalah 1 hingga 10 zulhijjah....malam yang terbaik adalah malam lailatulqadar....🌝

Maksud hadis Nabi saw .....Tidak ada hari yang Allah suka hambaNya beribadat padanya melainkan hari 10 awal bulan Zulhijjah...

🌞Buat amal banyak2 hari 1 hingga 10 zulhijjah nt...1 zulhijjah jatuh pada hari jumaat ni...buatlah sebanyak2 amalan pada 10 hari tersebut.

Antara amalan2 yg boleh dibuat ialah..
1. Bersedekah
2. Puasa sunat
3. Membaca al quran
4. Menolong orang dgn ikhlas
5. Menjamu makan
6. Berzikir, bertahlil, bertakbir, bertahmid.
7. Berselawat
8. Buat baik pada ibubapa
9. Qiamullail
10. Solat sunat tahajjud
12. Solat berjemaah
13. Solat sunat rawatib
14. Solat sunat dhuha
15. Solat sunat witir
16. Berdoa dan mohon kebaikan drpd Allah swt serta tolak keburukan.

Dan lain2 amalan yang baik2 digalakkan supaya dilakukan sepanjang 10 hari tersebut.

Jgn ada satu waktu pun dalam 1 hingga 10 zulhijjah ni solat bersendirian..pastikan solat berjemaah setiap waktu...

الله اكبر!
Banyaknya rahmat Allah khusus untuk kita..

Thursday, September 25, 2014

LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB...

Tulisan Dato Roslan Abd Hamid

Saya jumpa lelaki tua ini..
Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..
Baca al Quran..
Umur dlm 70an..

Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..

Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..

Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...

Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..

2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..

3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah..
Allah tahu apa yg terbaik utk kita..

4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm..
Usaha lah bersungguh2..
Usaha bermula dgn berniat..
Lepas itu buat, sampai dpt..
Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca
Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surah
Al-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang2 sampai 1000 kali sehari..

5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..
Banyaknkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..

6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..
Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syait an..
Sentiasa lah belanja org mkn & minum..
Apabila mkn di kedai yg kecil, perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih masuk..
Disitu kita akan temui ramai org susah..
Belanja mereka mkn & minum..

7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...
Apabila dlm perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dgr org mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..
Siapkan bahan utk kerja esok hari..

8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..

9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..

10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..
Niat mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul2.. .

 Share lah digroup lain...ayuh kita istiqamah dlam amalan kebaikan...yang baik jadikan qudwah yang buruk jadikan dakwah...bersama amar maaruf nahi mungkar..

As Salam

==============================
Kami ingin membantu Encik/Puan dengan membuat tinjauan rambang berkenaan kualiti perkhidmatan syarikat telekomunikasi di Malaysia.
==============================
 Boleh kami tahu berapa penggunaan sebulan Encik/Puan termasuk keseluruhan keluarga?
💸 Apakah penjimatan yang Encik/Puan telah terima selama ini?

Sekiranya info diatas menjadi kesudian Encik/Puan untuk dikongsikan, kami akan tunjukkan perbandingan pengiraan di antara produk telekomunikasi tersebut.

Hari ini kami ingin menawarkan peluang kepada pelanggan terpilih untuk mendapatkan penjimatan sebanyak 40-50% sebulan mengikut penggunaan.

Setiap RM50, Encik/Puan akan menikmati masa berbual sebanyak RM20 dan setiap RM30 akan dapat RM10 masa berbual percuma.

1. Kami juga memberikan rebat tunai 3% setiap bulan mengikut penggunaan. Dan paling menarik, Encik/Puan juga dapat rebat tunai 10% dari penggunaan setiap ahli keluarga Encik/Puan.
2. Tawaran ini terhad untuk 1000 VIP pertama. Jika Encik/Puan berminat, sila beri alamat untuk pihak kami menghantar simkad Tone Excel Tune Talk.
3. Encik/Puan hanya perlu membayar RM90 sebagai proses pendaftaran, insuran dan pengurusan mata ganjaran Big Point. Simkad ini juga didatangkan dengan airtime percuma sebanyak RM30.
4. Encik/Puan masih boleh mengekalkan no lama dan dalam proses pendaftaran, no lama Encik/Puan masih boleh digunakan.

Pihak kami mengucapkan berbanyak terima kasih diatas masa yang EncikPuan berikan untuk survei ini.

Monday, September 15, 2014

Kisah Isteri, Suami dan Anak Patung

"Kisah Isteri, Suami dan Anak Patung Yang
Menyentuh Hati"
Tersentuh sungguh saya membaca kisah ini.
Ringkasnya, sepasang suami isteri aman
bahagia, tiadalah mereka bersengketa kerana
peribadi isteri yang amat mulia.
Di awal perkahwinan, si isteri berpesan
kepada suaminya supaya usah membuka
sebuah kotak yang disimpan di bawah katil,
hinggalah saat-saat akhir kehidupan mereka.
Selepas 50 tahun perkahwinan, usia mereka
pun mencapai 70-an manakala si isteri mulai
sakit-sakit di perbaringan.
Maka teringatlah suami perihal kotak di
bawah katil...
Lalu diambil kotak dan dibuka di depan
isteri, alangkah terperanjatnya apabila
melihat dua anak patung comel dan wang
lebih 100 ribu banyaknya...
Sambil mengesat hiba airmata, si isteri
berkata "ibuku berpesan di awal perkahwinan
kita supaya aku mentaatimu sepanjang
waktu...sekiranya aku terasa hati atau
terdetik marah padamu...hendaklah aku diam
dan membuat anak patung dari sisa-sisa kain
perca..."
Si suami tidak dapat menahan pilu
mengenangkan peribadi mulia isterinya
itu...lalu bertanya "aku faham mengenai dua
anak patung ini...namun apa ertinya wang
yang banyak melebihi 100 ribu ini ?"
Si isteri tenang saja, seraya menjawab "wang
itu adalah hasil jualan anak-anak patung
sepanjang usia perkahwinan kita bang..."
Si suami tertunduk pilu.
Tergambar bagaimana besarnya pengorbanan
seorang isteri menahan rasa, memintal
marah dan kecewa, untuk terus teguh
mempertahan institusi keluarga.
Selayaknya isteri seumpama ini ditempatkan
di syurga firdaus yang terindah dan
teristimewa.

Friday, September 12, 2014

INISIATIF & KREATIF Untuk BERSEDEKAH

1. Belilah beberapa buah kerusi @ bangku dan letakkan d dalam masjid. Supaya dapat diguna orang yg ingin memakainya disaat solat (amalan biasa d masjid2 arab mekah & madinah).

2. Inisiatif - sedekah:
Letakkanlah d jendela kamarmu segelas air atau makanan untuk burung2 kecil yg datang hinggap ke sana.

3.Inisiatif - sedekah:
Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk dsumbangkan kpd anak yatim & orang miskin.

4.Inisiatif - sedekah:
Belilah sekantung plastik sarung tangan & sarung kaki, agar dpt dberikan kepada para pekerja.

5. Inisiatif- sedekah:
Letakkanlah d kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut. Lakukanlah ini pada setiap bulan.

6. Inisiatif- sedekah:
Jika engkau hadir dlm acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kpd orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dsb).

7. Inisiatif- sedekah:
Jika kamu mengisi petrol, kemudian datang petugasnya ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah)

8. Inisiatif - sedekah:
Belilah mushaf (al quran). letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.

9. Inisiatif - sedekah:
Berikanlah perasaan gembira kpd setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.

10. Inisiatif- sedekah:
Lemparkanlah senyuman kpd orang yg kamu temui, berilah salam kpd orang yg duduk, & bertuturlah dgn ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.

11. Inisiatif - sedekah:
Jangan biarkan engkau tertidur, melainkan telah engkau ampuni setiap orang yg telah berbuat jelek kpdmu dari mengghibahi, mengadu domba & menzalimimu.

12. Inisaitif- sedekah:
Kirimkan mesej ini ke semua kenalanmu. Siapa tahu ada yg mau mengamalkan. Moga andapun akan diberi pahala kerananya. .. Selamat bersedeka

Friday, September 5, 2014

Slalu org bg teka teki duniawi, cuba jwb teka teki islam ni:

1. Ada seseorang menemukan bangkai di jalan, kemudian dia makan sampai kenyang dan sisanya dia bawa pulang. Padahal dia tidak gila, tidak kelaparan, juga tidak terpaksa. Mengapa blaku demikian?

 Orang tu bukan Islam.

2. Pada dasarnya, tanah boleh menggantikan air.
Orang yang hadas kecil dan dia tidak memiliki air, boleh tayammum dengan tanah. Orang yang junub dan tidak mendapatkan air, boleh tayammum dengan tanah juga. Tapi ada satu keadaan,di mana air pula yg menggantikan tanah. Keadaan apakah itu?

 kebumikan jenazah di laut

3. Pada dasarnya, semua benda yang boleh diperjual belikan, boleh juga disedekahkan, atau
dihadiahkan. Tapi ada benda yang boleh dihadiahkan, tapi tidak boleh diperjual belikan.
Benda apakah itu?

 Daging Qurban

4. Ada sesuatu yang tersusun lebih dari 100
bagian, tetapi jika dibagi dua hasilnya kurang dari dua puluh? Apakah itu?

 Al-Quran ada 114 surah
114 ÷ 2 menjadi 15 juzuk (kurang daripada 20)

5. Ada Orang yang solat tanpa rukuk dan tanpa
sujud, padahal dia sihat dan anggota badannya lengkap. dan solat statusnya sah. Bagaimana itu blh terjadi?

 Solat jenazah

6. Ada org yg solat tp tahiyat nya 4 kali.. Solat apa ya?

 Masbuk ketika solat Maghrib, masuk di rakaat ke-2 setelah rukuk.

7. Solat jahar adalah yang rakaat pertama dan keduanya di keraskan bacaannya. Dan solat sir rakaat selepasnya. APAKAH solat sirr berjamaah apa yang terletak antara dua solat jahar berjamaah? 

 solat asar pd hari jumaat

8. Sebutkan ibadah sunat yang jika seseorang melakukannya, maka pada waktu yang sama,
seluruh manusia dimuka bumi tidak ada yang melakukannya?

 Cium Hajar Aswad

9.Islam menganjurkan untuk selalu melakukan ibadah wajib. Sebutkan ibadah wajib yang hanya boleh dilakukan sekali ;jika dilakukan lebih dari sekali akan ada penyesalan dalam hidupnya.

 berkhatan

Tuesday, September 2, 2014

3 Soalan, 1 Jawapan...

Story ni best baca ya friends..♡
Apakah TUHAN Benar-benar Ada? (3 Pertanyaan, 1 Jawaban)

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, ia telah kembali ke tanah air, sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama (ustadz)/siapapun yang bisa menjawab 3 pertanyaan darinya.
Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.

Pemuda :: (Dengan nada sombong pemuda itu bertanya) Anda siapa...?? Dan apakah bisa menjawab pertanyaan saya...??

Ustadz :: Saya hanya hamba ALLAH & dengan izinnya saya akan menjawab pertanyaan Anda.

Pemuda :: (Tetap dengan nada sombong) Anda yakin....?? Sedang profesor & banyak orang pintar saja tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Ustadz :: Saya akan mencoba sejauh kemampuan saya...!!
Pemuda :: Saya punya 3 buah pertanyaan...??
1. Kalau memang TUHAN itu ada, tunjukkan wujud TUHAN kepada saya?
2. Apakah yang dinamakan TAKDIR...??
3. Kalau SETAN diciptakan dari api, kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat setan, sebab mereka memiliki unsur yang sama? Apakah TUHAN tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba pemuka agama tersebut menampar pipi si pemuda dengan keras.
(sambil menahan sakit) si Pemuda berkata ::
Pemuda :: Kenapa...?? Anda marah kepada saya...??
Ustadz :: Saya tidak marah...!!! Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 buah pertanyaan yang anda ajukan kepada saya...!!
Pemuda :: Saya sungguh-sungguh tidak mengerti...??!!
Ustadz :: Bagaimana rasanya tamparan saya...??!!
Pemuda :: Tentu saja saya merasakan sakit...!!
Ustadz :: Jadi Anda percaya bahwa sakit itu ada...?!!
Pemuda :: Ya... Percaya...!!
Ustadz :: Tunjukan pada saya wujud sakit itu...??!!
Pemuda :: Saya tidak bisa...!!
Ustadz :: Itulah jawaban pertanyaan pertama, kita semua merasakan keberadaan TUHAN tanpa mampu melihat wujudnya.
Ustadz :: Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya..??!!
Pemuda :: Tidak...!!
Ustadz:: Apakah pernah terpikir oleh Anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini...??!!
Pemuda :: Tidak...!!
Ustadz :: Itulah yang dinamakan TAKDIR...!!
Ustadz :: Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar anda...??!!
Pemuda :: Kulit...!!
Ustadz :: Terbuat dari apa pipi Anda...??!!
Pemuda :: Kulit...!!
Ustadz :: Bagaimana rasanya tamparan saya...??!!
Pemuda :: Sakit...!!
Ustadz :: Walaupun setan terbuat dari api dan neraka terbuat dari api, jika TUHAN berkehendak, maka neraka akan menjadi tempat menyakitkan bagi setan.
MASIHKAH ANDA MERAGUKAN KEHADIRAN 'TUHAN' DALAM HARI-HARI ANDA ?
Sampaikanlah kepada orang lain, maka ini akan menjadi Shadaqah Jariyah pada setiap orang yang Anda kirimkan pesan ini. Dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat...
Ada 2 pilihan untuk Anda:
1. Biarkan di dalam msg, catatan atau pikiran Anda tanpa bermanfaat untuk orang lain.
2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda. 

Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.
 
____________________________
( Allahu Akbar.. Allahu Akbar.. )

Sunday, August 31, 2014

[ TAK SANGGUP NAK BACA - Sungguh menyiat2kan hati]

Usop, seorang kanak-kanak yqng dihantar oleh neneknya
ke stesen bas hentian Putra, untuk kembali kepada
ibubapanya yang tinggal di Kelantan. Setelah bas bergerak
tidak jauh dari hentian Putra, usop yg duduk di kerusi
belakang, bangun dan menghampiri pemandu bas. "Abg,
nanti kalau sampai Kuala krai , bagitau ye."
"Ye," jawab pemandu bas. Tidak berapa lama, Usop
menghampiri pemandu bas lagi dan berkata, "abg, dah
sampai Kuala krai ke?" ............. "Belum, xpe duduk dulu,
nanti abang bagitau." Tidak lama selepas itu, Usop
menghampiri lagi pemandu bas tadi, "abg, dah sampai
belum?" ..........."Tak lagi dik." Semua penumpang berasa
tidak senang dengan Usop kerana sikapnya itu.
Kemudian Usop datang lagi dan bertanya, "dah sampai ke
bang?" .........."Belum dik, jauh lagi," jawab pemandu bas
dengan nada yang agak geram. Kemudian Usop datang lagi
dan bertanya, "sampai tak lagi bang?" .........."Aku cakap
belum! Belum la! Ko duduk je, nanti sampai aku bagitau
la!" Usop pun kembali semula ke kerusinya. Semua
penumpang turut marah dengan sikapnya itu. Usop diam,
dan dia pun tertidur. semua orang merasa tenang.
Setelah lama perjalanan tersebut, tanpa disedari, bas
telah pun melepasi daerah Kuala krai Ketika hendak
memasuki Kota Bharu, pemandu bas tadi baru teringatkan
hasrat Usop. Usop masih tidak sedar dari tidurnya. Semua
orang merasa kasihan dengan Usop.
Pemandu bas berbincang dengan penumpang, sama ada
hendak pusing semula ke Kuala krai atau terus ke Kota
Bharu. Selesai berbincang, mereka semua sepakat untuk
pusing semula ke Kuala krai kerana kasihankan Usop.
Setelah sampai di Kuala Krai, pemandu bas terus
mendekati Usop dengan perasaan simpati, "Dik, dah sampai
dah Kuala Krai."
"Oh, ye ke? Terima kasih bang," kemudian Usop segera
membuka begnya dan mengeluarkan sesuatu. Dengan
penuh hairan, pemandu bas bertanya, "Adik tak nak turun
ke?"
"Tak lah, rumah saya kat Kota Bharu. Cuma nenek ade
pesan, kalau sampai Kuala krai nanti, makan nasi yang
nenek bagi ni, takut nanti sakit perut pulak. 😅😅😅

Thursday, August 28, 2014

Cara cara mengesan jin pada badan.

Cara2 mengesan jin pd badan mengikut
pandangan pengamal perubatan
1. Istighfar sebanyak mungkin
2. Baca bismillahi...
3. Baca selawat 3kali
4. Tarik nafas dengan pelahan dan pejamkan
mata
5. Tundukkan kepala dan dengan perlahan2
buka kedua2 mata
6. Lihat bahagian pinggang kebawah
7. Sekiranya ada jin pada tubuh kita boleh
mengetahuinya semasa membuka mata tadi
dengan cara mengesan jenama jin tersebut
samada levi's, puma, Lee Cooper  dan
seumpamanya
Selamat mencuba ya
Semoga kita sama2 dpt manfaat.. 

Bila terima gaji...

Bila dah terima gaji, bagaimana cara nak rasa duit gaji tu sentiasa cukup je walaupun sedikit?
.... 
Pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif:
1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!

2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada!
....
3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru!
....
4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri!

5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga.

6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu dahulu sblm bsdkah atau nk bntu Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat! Kerana sabit dlm hadis Rasul saw

7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2 & saudara-mara...
*Marilah kita banyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW, nabi yg kita rindui...
..اللهم صل على محمد و على ال محمد .. ...
Jenaka Ustaz Azhar .....
Kadang-kadang Allah hantar seekor kucing untuk menjadi guru dan menguji kita supaya kita muhasabah.
Jika seekor kucing datang meminta makanan, tapi kita halau dia, itu tanda kita kedekut dengan rezki yang
Allah beri pada kita. Padahal kucing tu minta sedikit sahaja dari sisa makanan kita. Kita ada duit beribu-ribu, apa ruginya beli sebungkus nasi beri pada kucing. Kadang-kadang kucingbawa lari
seekor ikan kembong yang kita beli di pasar. Anggaplah itu rezeki untuk kucing tu. Tak payahlah kejar kucing tu keliling kampung! Dia bukan ambil semua, seekor saja. Lainlah kalau kucing tu bawa lari peti sejuk, boleh la kejar sebab mahal.Kita cita-cita nak syurga firdaus, tapi kita kedekut pahit.
Muhasabahlah diri kita.Jika nak jadi cepat kaya, murah rezeki,panjang umur, dan terang dalam kubur nanti, selalulah kita beri makan pada binatang. Setiap makanan kita beri makan binatang itu dikira sedekah.
( Ustaz Azhar Idrus)
Rasulullah SAW
bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah
tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala."(HR. Al- Bukhari)
ㅤ  ㅤ  ㅤ      
ㅤ    Subhanallah  
    Alhamdulillah    
     Lailahaillallah   
ㅤ    Allahuakbar   
ㅤ ㅤ   ㅤ       
Share msg ini... kalau anda bukan dari golongan yg kedekut ..

Msg smpena hari gaji 💶✌️

Tuesday, August 26, 2014

Golden Words By A Wise Man

1. "If you want to change the world, do it when you are a bachelor. After marriage, you can't even change a TV channel"

2. "Listening to wife is like reading the terms and conditions of website. You understand Nothing, still you agreed..."

3. "Chess is the only game in the world, which reflects the status of the husband. The poor King can take only one step at a time...While the mighty Queen can do whatever she likes."

4. "All men are brave. Horror movies don't scare them...But 5 missed calls from wife...surely..."

Send this to all men who can smile after reading this....

Untuk dikongsikan bersama

Pagi ini saya cuba memanggil nombor "112" dan telah disambungkan kepada Pusat Kecemasan / Emergency Center (dengan hanya 3 deringan).

Seorg wanita (mungkin pegawai polis) yg menyambut panggilan serta-merta mengenalpasti saya (mungkin melalui nombor telefon mobile saya) dgn panggilan Mr Chan, apa saya boleh bantu. Dan saya menerangkan kepadanya bahawa saya sedang mencuba talian 112 ini.

Penting! Simpan nombor 112 dan tandakan ia sebagai nombor kecemasan (Police Emergency)

Kejadian berlaku kpd seorg pelajar kolej ppuan berumur 19thn. Insiden berlaku semasa bercuti, hari Sabtu jam 1ptg. Dia sedang memandu utk melawat kawannya, apabila tiba2 ada sebuah kereta polis TIDAK BERTANDA mengekori dari belakang sambil menyalakan lampu biru. Mengingatkan pesan ayahnya supaya berhati-hati dgn kereta yg tidak bertanda (jika perlu, teruskan memandu hingga ke tempat yg lebih selamat spt stesen minyak/balai polis etc), dia menelefon talian 112 dari telefonnya dan disambungkan ke pusat kecemasan. Dia memberitahu polis ada kereta polis tidak bertanda dan berlampu flash biru mengekorinya di belakang, dan memaklumkan tidak akan berhenti di tepi jalan.

Pegawai polis itu memeriksa dan mengesahkan bahawa tiada kereta polis di lokasi kereta remaja itu dan menasihatkannya supaya meneruskan pemanduan dgn tenang, pihak polis dlm perjalanan ke lokasinya sbg "back up".

10 min kemudian, 2buah kereta polis mengekorinya dan kereta 'polis' di belakang. Polis berjaya menahan pemandu kereta itu dan dikenalpasti pernah didakwa merogol dan sedang dicari atas beberapa jenayah lain.

Saya belum pernah mendengar nasihat sebegini sebelum ini. Tapi kepada para pemandu wanita, terutamanya yg memandu sendirian, JANGAN SESEKALI BERHENTI apabila ditahan oleh kereta polis yg tidak bertanda. Pihak polis perlu menghormati hak anda utk berada di tempat yg selamat. Berikan isyarat utk memaklumkan mereka cthnya hazard light, atau telefon talian 112.

Alangkah sayangnya penyedia perkhidmatan telefon mudahalih tidak mewar2kan maklumat yg sangat berguna ini.

Sekarang giliran anda utk memaklumkan kawan2 yg lainnya tentang 112 (112 adalah nombor kecemasan yg akan terus menghubungkan anda kepada pihak polis kerana 999 tidak berfungsi jika berada di luar liputan). 112 juga menggunakan sistem yg dipanggil "triangulation" yg boleh memberikan polis lokasi tepat di mana anda berada ketika menelefon.

PENTING : BACA DAN KONGSIKAN.

Maklumat di atas disediakan oleh ayah remaja perempuan tersebut

Friday, August 22, 2014

Doa Kesyukuran Menyambut Hari Ulang Tahun


بِِِِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أَشْرَفِ الأَنْبِيَآءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
اَللّهُمَّ إِنَّا نَسْتَحْفِظُكَ وَنَسْتَوْدِعُكَ (سبوتكن نام اورغ يغ دراعيكن) وَدِيْنَنَا وَإِيْمَانَنَا وَأَنْفُسَنَا وَأَهْلَنَا وَأَوْلاَدَنَا وَأَمْوَالَنَا وَبِلاَدَنَا وَدِيَارَنَا وَكُلَّ شَيْءٍ أَعْطَيْتَنَا. اَللّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاهُمْ فِي كَنَفِكَ وَأَمَانِكَ وَعِيَاذِكَ وَجِوَارِكَ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيْدٍ وَجَبَّارٍ عَنِيْدٍ وَذِى عَيْنٍ وَذِى بَغْىٍ وَمِنْ شَرِّ كُلِّ ذِى شَرٍِّ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.
اَللّهُمَّ حِطْنَا بِالتَّقْوَى وَالإِسْتِقَامَةِ وَأَعِذْنَا مِنْ مُوْجِبَاتِ النَّدَامَةِ فِي الْحَالِ وَالْمَألِ إِنَّكَ سَمِيْعُ الدُّعَآءِ. اَللّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الأُمُوْرِ كُلِّهَا وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْىِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الأخِرَةِ.
جيك للاكي: اَللّهُمَّ أَيِّدْ وَمَتِّعْ وَاهْدِ وَوَفِّقْ وَاحْفَظْ وَارْعَ (سبوتكن نام اورغ يغ دراعيكن) وَانْشَأْهُ نَشْأَةً صَالِحَةً وَأَنْبِتْهُ نَبَاتًا حَسَنًا وَأَتِهِ رُشْدَهُ وَتَقْوَاهُ فِي الدَّارَيْنِ. اَللّهُمَّ أَصْلِحْ شَأْنَهُ وَأَحْسِنْ أَخْلاَقَهُ وَزَيِّنْ نَفْسَهُ بِنُوْرِ الإِيْمَانِ وَامْلأْ قَلْبَهُ بِالتَّقْوَى وَالإِسْتِقَامَةِ وَاجْعَلْهُ بَارًّا لِوَالِدَيْهِ غَيْرَ عَآقٍّ لَهُمَا وَاجْعَلْهُ مِنَ الصَّالِحِيْنَ وَاكْفِهِ شَرَّ الْحَاسِدِيْنَ.
جيك فرمفوان: اَللّهُمَّ أَيِّدْ وَمَتِّعْ وَاهْدِ وَوَفِّقْ وَاحْفَظْ وَارْعَ (سبوتكن نام اورغ يغ دراعيكن) وَانْشَأْهَا نَشْأَةً صَالِحَةً وانْبِتْهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَأَتِهَا رُشْدَهَا وتَقْوَاهَا فِي الدَّارَيْنِ. اَللّهُمَّ أَصْلِحْ شَأْنَهَا وَأَحْسِنْ أَخْلاَقَهَا وَزَيِّنْ نَفْسَهَا بِنُوْرِ الإِيْمَانِ وَامْلأْ قَلْبَهَا بِالتَّقْوَى وَالإِسْتِقَامَةِ وَاجْعَلْهَا بَارًّا لِوَالِدَيْهَا غَيْرَ عَآقٍّ لَهُمَا وَاجْعَلْهَا مِنَ الصَّالِحاَتَِ وَاكْفِهَا شَرَّ الْحَاسِدِيْنَ.
اَللّهُمَّ اَتِ نُفُوْسَنَا وَإِيَّاهُ تَقْوَاهَا وَزَكِّهِ وَأَنْتَ خَيْرَ مَنْ زَكَّاهُ، أَنْتَ وَلِيَّهُ وَمَوْلاَهُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
اَللّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الْخَيْرَ وَاجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْرِ وَأَنْ تُعَامِلَنَا مُعَامَلَتَكَ ِلأَهْلِ الْخَيْرِ وَأَنْ تَحْفَظَنَا وَتَحْفَظَ (سبوتكن نام اورغ يغ دراعيكن) مِنْ كُلِّ سُوْءٍ وَمِحْنَةٍ وَفِتْنَةٍ وَضَيْرٍ، إِنَّكَ وَلِىُّ كُلِّ خَيْرٍ وَمُتَفَضِّلٌ بِكُلِّ خَيْرٍ وَمُعْطِى كُلَّ خَيْرٍ، اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي أَسْمَاعِنَا وَأَبْصَارِنَا وَقُلُوْبِنَا وَأَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ.
رَبِّ أَوْزِعْنَا أَنْ نَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيْنَا وَعَلَى وَالِدِيْنَا وَأَنْ نَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنَا بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ. رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا، رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيْمَ الصَّلاَةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءَ، رَبَّنَا اغْفِرْلِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِيْنَ يَوْمَ يَقُوْمُ الْحِسَابُ.
رَبَّنَا أتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الأخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّار.
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ .

Ertinya:

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Pengasih.

Segala pujian untuk Allah, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, semulia-mulia nabi dan rasul dan ke atas ahli keluarga dan para sahabat baginda semuanya .

Ya Allah, bahawa sesungguhnya kami mohon pemeliharaanMu dan penjagaanMu.... .(sebutkan nama orang yang diraikan) terhadap agama kami, keimanan kami, diri kami, ahli-ahli keluarga kami, anak-anak kami, harta-benda kami, negeri kami dan kediaman kami  serta segala sesuatu yang Engkau telah kurniakan kepada kami. Ya Allah, mohon jadikan kami dan segala yang telah kami sebutkan tadi di dalam kawalanMu, di dalam keamananMu, di dalam dampinganMu dan di dalam lindunganMu daripada syaitan yang derhaka lagi degil itu dan daripada bencana �ain (tikaman pandangan mata yang merbahaya) dan daripada yang mempunyai kezaliman serta daripada kejahatan tiap-tiap yang mempunyai kejahatan. Bahawa sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu.

Ya Allah, mohon teguhkan kami dengan ketakwaan dan kekuatan pendirian di jalan yang lurus dan mohon lindungi kami daripada yang membawa kepada penyesalan di dunia dan di akhirat bahawa sesungguhnya Engkau adalah Maha memperkenankan segala doa. Ya Allah, perbaikilah hasil urusan kami dan jauhkanlah kami dari kehinaan dunia dan azab akhirat.

Ya Allah, bantulah, panjangkanlah umur, berikanlah petunjuk serta peliharakanlah dari perkara yang haram....(sebutkan nama orang yang diraikan) dan bentuklah ia dengan perkembangan yang sihat dan suburkanlah ia dengan kehidupan yang baik dan berikan padanya petunjuk dan ketaqwaan di dunia dan akhirat. Ya Allah, perbaikilah dirinya dan akhlaknya, hiasilah jiwanya dengan cahaya keimanan dan penuhi hatinya dengan ketaqwaan serta berpendirian teguh. Dan jadikan  ia seorang yang berbakti kepada kedua ibubapanya bukan seorang yang derhaka terhadap keduanya, dan jadikannya dari kalangan orang-orang yang salih. Dan hindari ia dari orang-orang yang berhasad dengki.

Ya Allah berikan pada jiwa-jiwa kami ketaqwaan kepadaMu dan sucikannya, Engkaulah sebaik-baik Zat Yang Menyucikan jiwa. Engkaulah Pelindung dan Penolongnya,, Wahai Tuhan Pencipta dan Pentadbir sekalian alam.

Ya Allah, kami memohon kepadaMu kebaikan dan jadikanlah kami dari golongan orang-orang yang baik, dan Engkau berurusanlah dengan kami seperti Engkau berurusan dengan orang-orang yang baik, dan Engkau peliharalah kami dan ia.....(sebutkan nama orang yang diraikan) daripada segala keburukan, ujian, fitnah dan kemudharatan. Ya Allah berkatilah bagi kami pendengaran kami, penglihatan kami, hati-hati kami, isteri-isteri kami, zuriat keturunan kami, dan terimalah taubat kami sesungguhnya Engkau penerima taubat lagi Maha Penyayang.

Wahai Tuhan kami, ilhamkan kami supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan pada kami dan kepada kedua ibubapa kami, dan supaya kami tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai. Dan masukkan kami dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan orang-orang yang salih. Ya Tuhan kami kurniakanlah kami dari isteri-isteri kami dan zuriat keturunan kami yang menyenangkan hati kami melihatnya dan jadikanlah kami sebagai ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Wahai Tuhan, jadikan aku orang yang mendirikan sembahyang dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami perkenankanlah doa kami. Wahai Tuhan kami, berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibubapaku serta bagi orang-orang yang beriman pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Ya Tuhan kami, mohon kurniakan kepada kami kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat dan mohon selamatkan kami daripada azab api neraka.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad serta kepada ahli keluarga dan para sahabat baginda. Segala pujian hanya bagi Allah, Tuhan Pentadbir sekalian alam.

Thursday, August 21, 2014

Pentingnya Bersahabat

Diriwayatkan, bahawa :
Apabila penghuni Syurga telah masuk kedalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat2 mereka yang selalu bersama mereka dahulu sewaktu di Dunia.

Mereka pun bertanya tentang sahabat mereka kepada Allah:

"Yaa Rabb..
Kami tidak melihat sahabat-sahabat kami yang sewaktu di Dunia solat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami."

Maka Allah berfirman:
"Pergilah kamu ke Neraka, lalu keluarkanlah sahabat2 mu yang di hatinya ada iman walaupun hanya sebesar zarrah"
(HR : Ibnul Mubarak dalam kitab "Az-Zuhd").

Al-Hasan Al-Basri berkata: "Perbanyaklah sahabat2 mukminmu, kerana mereka memiliki Syafa'at pada hari Kiamat nanti".

Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat2 nya sambil menangis:
"Jika kalian tidak menemukanku nanti di Syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku:
"Wahai Rabb Kami..
Hamba-Mu si fulan, sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentang ENGKAU..
Maka masukkanlah dia bersama kami di Syurga-Mu"

SAHABAT Ku..
Mudah2an dengan ini, aku telah mengingatkanmu Tentang Allah ..
Agar aku dapat besertamu kelak di Syurga & Redha-Nya..
آمِيّنْ. يَا رَبَّ العَالَمِينْ
Ya Allah
Aku Memohon kepada-Mu.. Kurniakanlah kepadaku sahabat2 yang selalu mengajakku untuk tunduk patuh & taat Kepada Syariat-Mu..

Kekalkanlah persahabatan kami hingga kami bertemu di akhirat kelak...

Oleh itu...
Carilah seberapa ramai sahabat yang baik yang menunjukkan jalan2 ke Syurga & jalan2 kebaikan.

WAHAI SAHABATKU
JANGAN LUPA BERTANYA TENTANGKU NANTI...JIKA AKU TIADA DI SYURGA NANTI ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

ALLAHU AKHBAR

Wednesday, August 20, 2014

Perkongsian

Kawan - Kawanku:
           Jangan tertipu
        dengan usia MUDA
        karena syarat Mati
         TIDAK harus TUA.

   Jangan terpedaya dengan
        tubuh yang SEHAT
       karena syarat Mati
       TIDAK mesti SAKIT

   Jangan terperdaya dengan
        Harta Kekayaaan
                Sebab
    Si kayapun tidak pernah 
     menyiapkan Kain Kafan
             buat dirinya
      meski cuma Selembar.

      Mari Terus berbuat BAIK,
         berniat untuk BAIK,
     berkata yang BAIK-BAIK,
   Memberi nasihat yang BAIK
Meskipun TIDAK banyak orang
      yang mengenalimu dan
   Tidak suka dgn Nasihatmu

        Cukup lah  اللهِ yang
     mengenalimu lebih dari
           pada orang lain.

      Jadilah bagai Jantung
        yang tidak terlihat,
     Tetapi terus berdenyut
     setiap saat hingga kita
terus dapat hidup, berkarya
     dan menebar manfaat
       bagi sekeliling kita
     sampai diberhentikan
              oleh NYA

            Sahabat2ku:
                    :-)

"Waktu yang kusesali adalah
         jika pagi hingga
      matahari terbenam,
  'Amalku tidak bertambah
            sedikitpun,
  padahal aku tahu saat ini
       umurku berkurang"
        (Ibnu Mas'ud r.a)

BERLAPANG DADALAH KAMU...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

CUIT-CUIT UST KAY
(CCUK) Selasa, 22 Syawal 1435H

Satu perkara yang kita mesti terima ialah walau bagaimana baik dan mesra pun kita, tetap akan ada orang yang tidak berpuas hati. Itulah realiti kehidupan yang perlu diakui. Kadang kala, kita buat baik berpuluh kali tetapi hanya satu kesilapan dan kesalahan kecil yang dilakukan lalu semua perbuatan baik itu seolah-olah terhapus dan yang salah itulah juga diulang sebut berkali-kali. Jadi, berlapang dada lah...

PENCERAHAN :
Berikut adalah beberapa petua untuk kita menanam dan memupuk sifat berlapang dada:

1) Tiada yang tidak disengajakan di sisi Allah. Tiada yang kebetulan. Semuanya berlaku dengan keizinan, perancangan dan pengetahuan Allah. Apabila berlaku sesuatu perkara maka yakinlah disebalik perkara itu terkandung seribu hikmah. Mungkin Allah sedang menguji tahap keimanan dan kewala'kan kita atau Allah hendak meningkatkan darjat kita, menyucikan diri kita dari dosa-dosa atau menambah kebaikan atas diri kita. Untungnya...

2) Kekalkan fokus kita, sebagai contoh sekiranya didalam dakwah atau apa kerja sekali pun. Usah sekali-kali fitnah, umpatan dan cercaan itu difikirkan sangat hingga fokus kita pada matlamat, tugas dan tanggung jawab kita tersasar. Lakukan sahaja tugasan dan aktiviti seperti biasa dan biarlah suara-suara kerdil yang mungkin menghantui tenggelam ditelan masa. Ada orang yang kata keputusan itu tidak ikut perlembagaan. Ya memang betul, sebenarnya Perlembagaan bukannya Al-Quran yang tidak boleh diubah. Ibarat kata boss Ustaz,  "Peraturan ikut buku, bertindak ikut daku namun ada toleransi di situ!"

Petua berlapang dada seterusnya,
3) Selidik siapa yang berkata-kata itu. Ada kritikan yang membina dan ada pula dengan tujuan yang jahat atas sebab irihati, cemburu dan sakit hati. Kalau kritikan itu dilontarkan dari orang yang bersembunyi di sebalik identiti palsu, meski pun bernas, namun tujuannya boleh dipertikaikan. Oleh itu, lupakan
sahaja.

Sebaliknya apabila kritikan itu datangnya dari seseorang yang arif dalam bidang tersebut, profesional, berilmu dan ada kredibiliti maka berlapang dadalah dan terimalah kritikan tersebut bagi memperbaiki dan meningkatkan diri. Sebab sebagai manusia biasa kita pasti punyai kelemahan dan kekurangan serta sentiasa ada ruang bagi kita menjadi orang yang lebih baik.

4) Bersyukurlah selalu dan sabar krn apa pun yang datang pasti akan berakhir. Orang hanya sedar akan kekuatan kita apabila kita mula menonjol. Kalau kita sekadar jamaah biasa-biasa dan tidak punya apa-apa maka tiada sesiapa pun yang peduli dan ambil pusing. Ini bermakna kita berada di landasan yang betul menuju ke puncak jaya. Terus tabah, sabar dan istiqamah. Insyaa allah.

5) Ikhlaskan hati menerima apa sahaja keputusan. Sebab dalam hati kita tahu bahawa orang yang tidak suka pada kita itu sebab mereka belum kenal siapa kita. Teruskanlah berdakwah contohnya... Lama kelamaan mereka juga akan malu pada diri sendiri. Malah mungkin satu hari nanti mereka tidak dapat elak dari meminta bantuan dan pertolongan kita. Ketika itu peluang terbuka luas bagi kita tunjukkan bahawa kita tidak seperti apa yang mereka sangkakan selama ini.

6) Maafkan semua orang dan doakan mereka. Ia sesuatu yang sukar dilakukan tetapi kesannya amat nyata pada jiwa. Walau orang lontarkan najis dan sampah, doakanlah mereka kebaikan. Kasihani mereka yang belum mendapat hidayah dari Allah untuk sedar. Kesian mereka...

Ibnul Qoyyim Al-Jauziyah telah menyebutkan
beberapa perkara lagi agar dada kita menjadi lapang, antaranya ialah:-
1) Tauhid, kesempurnaan tauhid yang ada pada seseorang akan menentukan sejauhmana ia akan merasakan kelapangan dalam dadanya.
Allah SWT berfirman:-

فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُون

"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (menerima) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah
-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman." (QS Al-An-Am : 125)

2) Cahaya iman, sungguh ia mampu membuat dada menjadi lapang, melegakan jiwa dan membahagiakan hati. Maka ukuran seseorang dari rasa kelapangan dada ini ialah dengan mendapat cahaya hidayah dari Allah SWT.

3) Ilmu itu melapangkan dada, dan melegakannya sehingga dia lebih luas dari dunia, semantara kebodohan akan mengakibatkan kesempitan, kesesakkan dan terpenjara. Pemilik ilmu ini adalah orang yang paling lapang dadanya. Oleh itu, atas apa sahaja isu atau perkara kita kena mendapatkan pencerahannya terlebih dahulu... baru respon ! Jangan melatah dulu baru hendak dapat pencerahan. Terbalik tu...!

4) Kembali kepada Allah SWT dan mencintai Allah dengan sepenuh hati, mendekat kepada Allah SWT, merasa nikmat dengan beribadah kepada -Nya, maka tidak ada yang lebih lapang bagi dada seseorang hamba selain hal itu. Kerana sayangkan Allah bukan kerana sayangkan individu atau jamaah @ parti yang disertainya. Contoh..

5) Meninggalkan perbicaraan yang berlebihan, atau perbahasan yang sia-sia. Kebiasannya yang berlaku hari ini, Kita pulak yang berlebih-lebih. Pemimpin tiada apa-apa telah bertaut kita terus bercakaran dengan hujah dan teori masing-masing. Sikap ini memancing rasa sakit hati, bimbang dan kebingungan yang tidak bertempat, mempersempit hati, membelenggu dan membuatnya terus tersesak, inilah yang sering berlaku.

KESIMPULAN :
CCUK hari ini agak panjang sikit... Berlapang dada lah untuk membacanya bukan berdada lapang. Berlapang dada menerima ketentuan Allah...  kalau berdada lapang Astagfirullah bimbang-bimbang kita sengaja mencabar Allah, sebab berfesyen belahan dada terlalu luas...

Wallahu a'lam - Jangan bayangkan !! Ukay's.

Jom Layar: Pokok hiasan yang berbahaya

Jom Layar: Pokok hiasan yang berbahaya

Pokok hiasan yang berbahaya

Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda
sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan
pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di
kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak
kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera
pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak
anda.
Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh
mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit
daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh
kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang
dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit.
Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun
pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam
mata boleh menyebabkan buta.
Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang
berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa
mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak
diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.
Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus
membengkak dengan serta merta dan menghalangkan
penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak
dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan
saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya
memusnahkan pokok ini segera.
Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-
sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia
berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh
di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu
diletak di kawasan taman awam. Berhati-hati ok.
Sumber : medlineplus

Tuesday, August 19, 2014

Adakah kita berada diakhir zaman...

1 .mh17 terhempas
2 .mh370 ilang
3 .bas jatuh gaung kt utara
4. zina smakin bleluasa
5 .fitnah dajjal smakin truk
6. hiburan muzik smakin bmaharajalela shingga mnyebabkan
ramai kematian
7. kemarau yg bpanjangan
8. bumi smakin panas
9. bumi bpusing smakin laju mngikut kajian nasa yg d kluarkan
metro mggu lpas..
10. perebutan kuasa antara pmimpin
11. perang dunia ke 3 smakin hmpir
12 .rmai ulama n org soleh mninggal dunia
13. printah Allah d ketepikan
14. Al quran d permainkan
15. smakin ramai yg xttup aurat n btlanjang
16 .masjid d bina btjuan utk dibanggakan
17. ulama memutar belitkan hadis n Al quran utk kpentingan
diri. dan bnyk lg antara kita prasan ataupon tidak akn prkara
yg d nyatakan dlm Al quran blaku.. prnah x korg terfikir knape
hal sdemikian blaku.. ikut kata ulama mesir n seluruh dunia bile
d kaji sbnarnye tanda2 awl kiamat sudah sempurna hanya tggal
sberapa je lg..yg pling d tkotkan yg no 7 d mana nasa mmbuat
kajian bumi skrg bgerak mngelilingi matahari smakin laju n d
jangka 2015 matahari akan terbit mlalui barat.. mungkin lebih awal...??minggu depan??? Allahu Akbar... Allah jee yg tahu....dan bg org
bkn islam hal sdemikian di aggap fenomena alam tp bkn bg
umat islam.. skiranyablaku maka sgala pintu taubat
ttutup..wallahua'lam.....skrg ni cube fikir kt mne kite
skrg.....fikir sjenak ye...
# copypaste ..
smpaikanlah kepada semua muslimin dan muslimat di atas muke
bumi ini..sesungguhnya kita tidak tahu bkah pintu hidayah
Allah akan berikn kepada seseorang hambaNya..waallahualam.. 
*sharing is caring..

Bace nie plezzz , Kiamat menurut Agama Islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 mnit pnya masa untuk ini...
          Kemunculan Imam Mahdi
          Kemunculan Dajjal
         
          Turunnya Nabi Isa (AS)
         
          Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
         
          Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
         
          Pintu pengampunan akan ditutup
         
          Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
         
          Kabut selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shj mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
         
          Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
         
          Kemusnahan/runtuhnya Kabah
         
          Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
         
          Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
         
          Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
         
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
         
          Allah berfirman : u
          "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
         
          Itulah yg dimaksud dajjal yg bermata satu:ertinya hanya memikirkan duniawi daripada akhirat.
          Kerugian meninggalkn solat:
          Subuh: Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur: Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar: Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib: Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isyak: Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
         
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama..Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
         
          Nasihat Kubur: 
          ..Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah aku dengan TAHAJUD..
         
          ..Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan SILATURAHIMvv..
         
          ..Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN..
         
          ..Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan amal SEDEKAH..
         
          ..Aku yg menyepitmu hingga hancur bila mana tidak solat bebaskan sempitan t dengan SOLAT..
         
          ..Aku adalah tempat utk merendam dgn cairan yg amat menyakitkan mu, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
         
          ..Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"..
         
          ✅Kirimkan ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
          ✅Karena, saat kamu membawa Al-Qur'an, setan biasa2 saja..
          ✅Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga..
          ✅Saat kamu membacanya, ia gelisah..
          ✅Saat kamu memahaminya, ia kejang2..
          ✅Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan shari-hari, ia stroke..
          ✅Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati.
          ✅Ketika anda ingin menyebarkan ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.
         
          ....Syaitan berbisik;
          "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pown, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...
         
          Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya
puluhan kali ganda ..

Untuk renungan bersama

baca..dgn hati....Dr mek Ina..
"RENUNGAN MASA TUA"
1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.
Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha.
Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.
2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.
3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !
4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia.
Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.
5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan --- semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman.
Yang terbaik dan terpenting adalah Perilaku Yg Baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal2 tercela, mengawal  diri.
Jangan menyakiti hati orang lain kerana karma itu ada...
dan yang terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin.
Ini kerana KESIHATAN adalah KEKAYAAN kita dan modal utama menikmati kebahagiaan hίdυρ ini.
6. Kasih ibubapa  kepada anak2 tidak ada batasnya !!!.
Kasih anak2 terhadap ibubapa jelas batasnya.
Sedarlah! tatkala  anak sakit, hati ibubapa  terhiris;
tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya2 ala kadar...
Anak2 memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!!
Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.
7. Rumah ibubapa  adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak2 tanpa batas...  tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibubapa mereka.
"SELAMAT BERBAHAGIA PADA MASA TUA"
Semoga bermanfaat...

Kisah benar dari seorang kenalan.


Lebih kurang jam 12.30 tengahari aku singgah di car wash area pekan balakong. Berhentikan kereta,matikan enjin n serahkan kunci kereta kepada budak cuci kereta.. Nepal ke , Myanmar ke aku tak pasti.. Terlihat parking sebelah kereta aku chevrolet mustang( tranformer) yang dalam kiraan harga bagi aku yang perminat supercar ni dalam harga 400k pada permulaannya..
Aku melangkah masuk ke bilik menunggu kaca.. Pada perkiraan aku lebih baik duduk menunggu di dalam aircond , memandangkan cuaca agak panas .. Aku duduk n memandang ke belakang dan menegur brother yang kebetulan sedang membaca aku agak buku2 bermotivasi tinggi di tangannya .
Aku bertanya" kereta bos ke tu ?" Smart giler! Dia hanya menganguk sambil tersenyum.." Dari mana bos?" Dari Tun Hussien Onn katanya. Bisnes ke? Consultan jawabnya.. Ooo.. "Consultan untuk untuk pinjaman perniagaan dan pernasihat kepada bank2 di Malaysia ."waww"!! Mesti best jawab hati aku.. Saya dah 30 tahun dalam bidang ni.. Katanya. Aku tanya dia.. Mcm mana ye jika saya mahu mengembangkan perniagaan yang ada kepada lebih besar dengan modal yang tak seberapa ada?? Dia tersenyum n katanya" saya nasihatkan guna apa yg kita ada tanpa membuat sebarang pinjaman bank..apa yg ada, besarkan modal.. Saya bermula dari kecil.. Mula ada 10k, kemudian 20k, 60k, 80k, kemudian kepada 100k,200k, 400k dan 800k, cuba guna sumber yang ada untuk kegunaan perniagaan .. Paling seronok jika dapat 1 juta yang pertama. Selepas itu untuk mendapat 1 juta yang ke-2 terlalu mudah n pantas .. Katanya. Aku terdiam..
Ramai orang susah datang berjumpa saya..mereka bertanya apa rahsia saya?? Katanya.. Saya akan berkata" Allah jadikan dunia ini untuk kita.. Kita di kurniakan akal.. Gunakan sebaik mungkin .. Jujur.. Jangan menipu.. Ramai yang tak yakin janji Allah . Sedangkan dia suruh berdoa, mintalah apa sahaja n " pasti" akan ditunaikan .
Yang paling utama, kita kena bersihkan seluruhnya.. Solat 5 waktu, duha jangan tinggal, bangun tahajud malam.. Minta sungguh2.. Pekerja saya bila azan bergema.. Saya arahkan tinggalkan kerja" sekarang". Tiada nilai 1 sen pun jika buat kerja waktu tu!, Allah panggil kita mengadap dia.. Tapi kadang kala kita cakap " tunggu jap aku nak siapkan lagi 1 lagi"!! Allah tu pencipta alam semesta.. Kita boleh cakap pulak kat dia mcm tu.. Dammm!! Tersentap aku..
Katanya lagi.. Ramai yang datang minta kerja.. Soalan pertama saya tanya.. Awak solat tak 5 waktu.. Jika ada master, degree , diploma atau bapak gajah sijil pun .. Jika tak solat.. Saya takan terima. Ada yang datang.. Nak suruh support buat pinjaman.. 100k, 1 juta, 50 juta @ 500 juta saya boleh tolong.. Bagi kertas kerja pada saya.. Saya selidik n sain n recomen pada bank n bank akan luluskan.. Tapi soalan pertama saya tanya dulu.. Awak solat tak 5 waktu?? Jika tidak.. Awak balik saja.. Katanya.. Ada yang berkata" abg tu bawak " tranfomer" pergi masjid .. Jika saya bawak kancil je..
Katanya.. Kereta tu milik Allah .. Dia bagi pinjam je tu .. Apa salahya saya bawak dia pergi mengadap Allah .. Hati niat kena betul.. Jangan niat nak menunjuk.. Niatkan nak cepat mengadap Allah , nak memotivasikan orang lain supaya lebih rajin berusaha.. Kerata tu saya beli hampir 700k import . Di atas jalan raya Malaysia cuma ada 2 biji je orang pakai . Saya bukan tak mahu ferrari @ lamborgini .. Sebab ekzos dia bising .. Kereta chevrolet mustang ni lagi laju dari ferrari @ lamborgini .. Kereta ni 6.2 hose power.. Ferrari n lamborgini baru 4.8 hose power ...10% dari pendapatan saya tetap untuk anak yatim, fakir miskin.. Niat apa yg kita ada untuk manfaat pada orang lain.. Kereta tu cuma besi.. Yang diisi enjin .. Tuang minyak.. Start n berjalan lah dia. Jika kita ukur panjangnya pun dah tak muat masuk kubur..
Satu lagi pesan saya.. Berkawan kita yang perlu pilih.. Pilih orang yang boleh membawa kita kepada kebaikan di dunia n yang paling utama.. Akhirat .. Dunia ni pinjaman.. Carilah pinjaman yang terbaikk disini.. Untuk kekayaan sebenar di sana..
Wah hebat giler bila berjumpa somebody.. 
Insyaallah kata2nya n pengalaman beliau sangat2 membatu aku.. Ke hadapan untuk kebaikan .. Semoga berterusan.

Saturday, July 12, 2014

INFO RINGKAS BERKENAAN UNDANG-UNDANG ISLAM

Undang undang jenayah dalam Islam ada 4 jenis :

a. Qisas
b. Hudud
c. Diyat
d. Ta'zir

QISAS melibatkan 3 kes, iaitu :

a. Bunuh dengan sengaja

b. Melukakan dengan sengaja

c. Mencederakan sehingga hilang anggota (mencacatkan) dengan sengaja

HUDUD pula melibatkan 6 kes :

a. Murtad

b. Merompak

c. Minum arak

d. Berzina

e. Mencuri

f. Tuduh zina (qazaf)

DIYAT (pampasan) pula melibatkan 2 kes :

a. Bunuh dengan tak sengaja atau seolah olah sengaja

b. Cederakan atau cacatkan dengan tak sengaja atau seolah olah sengaja.

TA'ZIR pula ialah hukuman hukuman lain bagi kes kes lain yang ditetapkan oleh pemerintah dalam bentuk mendidik. Contohnya saman, ia tidak sesuai dijatuhkan kepada orang yang kaya kerana ia tidak mendidik orang kaya tersebut untuk mengubah sikapnya yang sengaja melanggar lampu isyarat misalannya.

Secara mudahnya, hukuman yang digariskan hanyalah bagi 9 kes sahaja, iaitu mencuri, berzina, minum arak, tuduh zina, merompak, murtad, membunuh, mencacatkan dan melukakan.

Ini sahaja yang wajib dilaksanakan mengikut ketetapan syarak. Manakala selebihnya seperti langgar lampu isyarat, hack komputer orang, membakar sampah sarap di kawasan terbuka dan lain lain terletak di bawah ta'zir yang mana hukumannya diputuskan oleh pemerintah mengikut kesesuaian dan bertujuan mendidik.

Sila kongsikan dengan orang lain agar pengetahuan asas ini dapat diketahui oleh Islam dan Non muslim. Semoga mereka faham bahawa undang-undang Islam bukan ciptaan manusia tetapi Peraturan Allah demi kebaikan manusia khasnya dan seluruh makhluk amnya.

Untuk keterangan lanjut sila tanya para ustaz dan tuan guru di tempat anda. Usah terpengaruh dengan kenyataan mereka jahil. Wallahu a'lam

Wednesday, April 23, 2014

How Influence Works

Influence is the application of power to accomplish a specific purpose. Research shows that people typically try to lead and/or influence others using ten positive influence techniques: logical persuading, legitimizing, exchanging, stating, socializing, appealing to relationship, consulting, alliance building, appealing to values, and modeling. There are also four negative or "dark side" influence tactics: avoiding, manipulating, intimidating, and threatening. For a complete explanation of these influence techniques, see my forthcoming book Elements of Influence: The Art of Getting Others to Follow Your Lead (to be published in Fall 2011).

 

Influence can be as complex as forming an alliance of nations to try to influence a rogue country's leadership to change its policies or as simple as a child smiling and extending his hand in an offer of friendship. Every time we try to affect how other people think, behave, or decide, we are trying to influence them. A smile and a handshake are attempts to socialize (see below), to form a connection and break down barriers. As people get to know us and like us, they are more likely to say yes to our requests.

 

Rational approaches to Influencing

 

Logical persuading

Using logic to explain what you believe or what you want. The number one influence power tool throughout the world. The most frequently used and effective influence technique in nearly every culture, but it does not work with everyone and in some circumstances will not work at all.

 

Legitimizing

Appealing to authority. On average, the least-effective influence technique in the world, but it will work with some people most of the time and most people some of the time and can result in quick compliance.

 

Exchanging

Negotiating or trading for cooperation. Most effective when it is implicit rather than explicit. Used less often globally than any other influence technique, but it is sometimes the only way to gain agreement or cooperation.

 

Stating

Asserting what you believe or want. One of the influence power tools. Most effective when you are self-confident and state ideas with a compelling tone of voice. Can cause resistance, however, if overused or used heavy-handedly.

 

Social approaches to Influencing

 

Socializing

Getting to know the other person, being open and friendly, finding common ground. Includes complimenting people and making them feel good about themselves. One of the influence power tools. Second in frequency and effectiveness globally. A critical technique in many cultures and situations.

 

Appealing to Relationship

Gaining agreement or cooperation with people you already know well. Based on the length and strength of your existing relationships. One of the influence power tools. Third highest in effectiveness globally.

 

Consulting

Engaging or stimulating people by asking questions; involving them in the problem or solution. One of the influence power tools. Fourth globally in frequency and effectiveness. Works well with smart, self-confident people who have a strong need to contribute ideas.

 

Alliance building

Finding supporters or building alliances to help influence someone else; using peer or group pressure to gain cooperation or agreement. Not used often and not always effective but in the right circumstances may be the only way to gain consent.

 

Emotional approaches to Influencing

 

Appealing to values

Making an emotional appeal or an appeal to the heart. One of the principal ways to influence many people at once and the best technique for building commitment. A frequent technique of religious or spiritual leaders, idealists, fundraisers, politicians, and some business leaders.

 

Modeling

Behaving in ways you want others to behave; being a role model; teaching, coaching, counseling, and mentoring. Fifth globally in effectiveness. Can influence people without you being aware that you are influencing. Parents, leaders, managers, and public figures influence others through modeling all the time - positively or negatively - whether they choose to or not.

 

The Dark Side Influence Tactics

 

There are also four negative influence techniques: avoiding, manipulating, intimidating, and threatening. These are negative because they take away the other person's legitimate right to say no. They force them to comply with something contrary to their wishes or best interests, they mislead them, or they force them to act when they would otherwise choose not to.

 

Avoiding

Forcing others to act, sometimes against their best interests, by avoiding responsibility or conflict or behaving passive-aggressively. The most common dark side technique. In some cultures, trying to preserve harmony can look like avoiding.

 

Manipulating

Influencing through lies, deceit, hoaxes, swindles, and cons. Disguising one's real intentions or intentionally withholding information others need to make the right decision.

 

Intimidating

Imposing oneself on others; forcing people to comply by being loud, overbearing, abrasive, arrogant, aloof, or insensitive. The preferred technique of bullies.

 

Threatening

Harming others or threatening to harm them if they do not comply; making examples of some people so others know that the threats are real. The preferred technique of dictators and despots.

 

Copyright © 2010 by Terry R. Bacon.  All rights reserved.

 

Sunday, March 9, 2014

Rakan-rakan. Saya nak share sesuatu. Kalau ada kesempatan sila baca. Tak rugi.


Saya adalah pengguna kepada Telefon Bimbit semenjak tahun 1996 lagi. Saya merupakan antara yang terawal berkesempatan menggunakan talian telefon bimbit di Malaysia. Sewaktu mula bekerja lagi – Mobile Ericsson, itulah yang saya gayakan.

Bemula dengan talian telefon dgn sistem tanpa SIM, kemudian bertukar kepada sistem yang menggunakan SIM, langsung mengadaptasi kepada penggunaan SMS sekitar tahun 1998/99, dan berkesempatan menggunakan pelbagai jenis Handphone. Juga merupakan antara pengguna awal telefon bimbit berkemera pada tahun 2005 atas jenama Sony Ericsson. Saya juga melihat evolusi perkhidmatan serta merasainya. Dari skrin tanpa warna, skin berwarna, PDA, MMS, Video Call kepada SMART PHONE. Semuanya saya berkesempatan mencuba. SIMkad Pra bayar ganerasi pertama (yang mahal gilerr bernilai RM250 dan ada dua kad) hinggalah kepada sistem airtime transfer semuanya adalah pengalaman panjang saya dalam industri ini. Dan saya tidak dapat mengandaikan bagaimanakah rupa bentuk telefon pada masa hadapan. Tetapi saya pasti dan percaya sudah beribu ringgit wang yang telah saya belanjakan sejak 18 tahun yang lalu.

Persoalannya sekarang ialah, BERAPA LAMA LAGI SAYA AKAN PAKAI HANDPHONE?

Mungkin saya akan pakai sampai bila-bila. Memang benar Telefon adalah keperluan. Jadi kalau itulah alasannya, BERAPAKAH pula jumlah yang akan saya belanjakan nanti? Dan timbul pula persoalan disini, APA YANG SAYA DAPAT?

Semenjak 18 tahun yang lalu hanya 2 kali saya bertukar kepada syarikat telekomunikasi lain itupun dalam tempoh yang pendek. Sedikit sebanyak faham dan merasai teknologi mereka. Selebihnya saya bersama Syarikat yang satu ini. Cuma berbalik kepada persoalan tadi, ialah saya tidak mendapat sebarang kelebihan sebagai pengguna malah jauh sekali mendapat apa-apa keuntungan.

Sebulan yang lalu saya telah bertukar kepada menjadi pengguna TuneTalk (Telco anak syarikat Celcom dan Tune Group) dengan pakej kad prabayar ToneExcelWow. Apa yang menariknya, saya pakej ini menawarkan saya untuk menjadi pengguna BIJAK kerana sebagai pengguna telefon bimbit OTAI heheh, saya kini mempunyai pilihan untuk menentukan apakah penghargaan yang patut saya terima setelah menjadi pengguna hampir 20 tahun.

Tahukah rakan-rakan semua, (saya pun baru tahu heheh) Melalui pakej ini, saya ditawarkan:

1. Mengekalkan No asal saya secara percuma

2. Saya mendapat Rebat TUNAI sebanyak 3% dari nilai penggunaan saya. kalau saya bayar 200 maknya saya akan dapat rebat tunai sebanyak RM6 dibayar semula ke akaun saya.

3. Saya juga menerima Rebat TUNAI 6%-13%melalui Kesemua nombor yang mendaftar sebagai CUG/Friend&Family saya. Maksudnya setiap kali Isteri, anak-anak serta Ibubapa saya yang merupakan subline saya menggunakan HP, maka saya akan menerima rebat secara TUNAI mengikut peratusan tadi. Wah ini sesuatu yang saya tidak pernah jumpa selama saya menggunakan HP. Alhamdulillah memang saya dah terima REBAT tersebut dibayar terus kepada akaun saya. Macam best je bila tau bill dia orang tinggi. Hahaha.

4. Saya serta kesemua CUG saya menerima pelan Insuran bernilai RM100,000 secara PERCUMA.

5. Setiap ringgit yang saya belanjakan akan ditukarkan kepada Mataganjaran yang saya boleh guna untuk tukar kepada tiket penerbangan, wayang, Hotel dan beberapa benda lain yang saya pun tak ingat. tapi apa yang pasti saya telah mengumpul 1200 mata ganjaran selama tempoh 4 bulan lalu. Hari itu saya da terlihat promosi Airasia ke BALI hanya perlu 5000 pts sahaja. Tapi masa tu saya baru masuk. Tak sempat beli. Maknanya tak sampai 10 bulan lagi saya patut dah boleh tukar satu tiket. Isteri pon sama. Wah.

6. Rupanya Rate plannya adalah SUPER RENDAH sebab setiap RM30 saya dapat FREE RM10 dan Setiap RM50 saya dapat FREE RM20 airtime. Maksudnya jika penggunaan saya RM200 maka saya akan dapat FREE RM80. Jadi keseluruhan airtime saya menjadi RM280. Ini bermakna saya ada lebih banyak masa berbual atau saya boleh kurangkan perbelanjaan saya.

Jadi sebagai kesimpulan.

TuneTalk dapat 4 Bintang. Sebabkan ia Telco terbaru adalah beberapa perkhidmatan yang tiada. (cth tak banyak ringtone, atau content /download services) Tetapi dari segi coverage ia sama dengan Celcom. kepantasan internet juga terbaik. 3G/3.5G. Network reliability juga pada nilai 92%. Melebihi Maxis, Digi dan Umobile.

Saya galakkan rakan-rakan untuk bertukar kepada Syarikat TuneTalk dengan mengambil pakej Prabayar ToneExcelWow. Kalau rasa tak percaya boleh rujuk di http://toneexcel.biz/?id=311146

Saya bertanggungjawab atas apa yang saya kongsikan diatas. Boleh Hubungi saya melalui FB ini atau email di rudin12@gmail.com. atau PM saya terus. Insyallah saya boleh cuba terangkan lebih lanjut.

Jadi tak payahlah kita membazir berbelanja lebih, tambahan semua benda naik sekarang ni. Hehehe.

SHAHARUDIN SALLEH
016-3640466

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152247571512726

Tuesday, March 4, 2014

Ingin Dapat Income Sampingan Tiap-Tiap 21hb?

Ingin Dapat Income Sampingan Tiap-Tiap 21hb?
Ramai yang dah dapat sehingga beribu-ribu ringgit,
malahan ada yang dah dapat berpuluh ribu ringgit,
tiap-tiap bulan pulak tu.


ToneExcel telah mengadakan satu program dimana sebagai pengguna talian simkad ToneExcel, anda juga boleh menjual simkad ini kepada orang lain, dan setiap kali orang tersebut topup dimana-mana kedai sekali pun, anda akan dapat komisyen setiap bulan di rumah.
Apa kata anda luangkan sedikit masa untuk menonton video dibawah ini.
Inilah video yang telah banyak mengubah nasib rakan2 kita, dan mungkin juga
mengubah nasib anda secara meneluruh.

Untuk keterangan lanjut layari:










Monday, March 3, 2014

Ingin Dapat Income Sampingan Tiap-Tiap 21hb?

Ramai yang dah dapat sehingga beribu-ribu ringgit,
malahan ada yang dah dapat berpuluh ribu ringgit,
tiap-tiap bulan pulak tu.

ToneExcel telah mengadakan satu program dimana sebagai pengguna talian simkad ToneExcel, anda juga boleh menjual simkad ini kepada orang lain, dan setiap kali orang tersebut topup dimana-mana kedai sekali pun, anda akan dapat komisyen setiap bulan di rumah.
Apa kata anda luangkan sedikit masa untuk menonton video dibawah ini.
Inilah video yang telah banyak mengubah nasib rakan2 kita, dan mungkin juga
mengubah nasib anda secara meneluruh.